Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-21, 20:42
  #1
Medlem
Det har vid ett flertal tillfällen hänt att MacBooken stängt av sig helt och hållet när batterinivån nått 20%. När detta har hänt har det inte gått att starta upp datorn igen utan att först ansluta nätadaptern. Jag har hittintills ignorerat detta problem men denna gång lyser inte heller nätadaptern när jag ansluter den och batterisymbolen på datorn har ett kryss över sig.

Hjälp mig bullen.

Tilläggas kan att fläkten går på konstant högvarv. Detta fortsätter även om jag stänger datorn, och då fortsätter även äpplet att lysa. Mycket som inte stämmer nu.
Citera
2007-07-21, 21:26
  #2
Medlem
När jag startar datorn får jag meddelandet att "ingen uppdaterarbar enhet hittades". Det rör sig om SuperDrive Update 2.1 som tydligen har orsakat problem även hos många andra. Undvik alltså denna uppdatering!

Tack Apple för att ni använder era kunder som beta-testare.
Citera
2007-07-21, 21:47
  #3
Medlem
slrslrs avatar
Superdrive uppdateringar skall icke installeras då :P
Citera
2007-07-23, 11:53
  #4
Medlem
kafkas avatar
Det är ett problem som apple känner till, jag hade samma. Batteri som tvärdör mellan 15 och 20% gick ner till min lokala applebutik och dom beställde in ett nytt. tog två dagar. Garantin på just batteriet är förlängt till 2 år, vilket var tur för mig då min vanlig garanti hade gått ut med någon vecka.
http://<br /> http://www.apple.com/...batteryupdate/
Citera
2007-07-23, 13:05
  #5
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorDealer
När jag startar datorn får jag meddelandet att "ingen uppdaterarbar enhet hittades". Det rör sig om SuperDrive Update 2.1 som tydligen har orsakat problem även hos många andra. Undvik alltså denna uppdatering!

Tack Apple för att ni använder era kunder som beta-testare.


Ta bort uppdateringen ur "startobjekt" så löser sig det problemet sig iaf. Batteriet har jag ingen aning om.
Citera
2007-07-23, 13:20
  #6
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Ta bort uppdateringen ur "startobjekt" så löser sig det problemet sig iaf. Batteriet har jag ingen aning om.

Japp, uppdateringen är redan gjord, fixat och klart. -Däremot så ligger som sagt programvaran kvar och kollar av varje gång du startar om och hittar alltså inget som behöver uppdateras vilket resulterar i ett felmeddelande.
När det gäler updateringen så har jag inte märkt av några som helst problem efter detta. Måste säga att jag inte märkt av några större problem som helst när det gäller vare sig min MB eller dess uppdateringar.

När det gäller batterier och fläkt som går på högvarv o sånt, låter som att du kanske ska lämna in den för en rejäl genomgång.
Citera
2007-07-24, 21:05
  #7
Medlem
Det verkar som att SuperDrive Update inte alls var boven i dramat. Jag tog helt enkelt ut batteriet och stoppade in det igen, och nu fungerar allt som det ska. Att batteriet spökar på det här sättet tycker jag ändå indikerar att något är fel på det, men tills vidare är jag nöjd.
Citera
2007-07-24, 21:45
  #8
Medlem
Läste i MacWorld för något nummer sedan att man ska undvika att ladda ur dom nya batterierna helt (alltså dom som är i MacBook bla). Det låter helt stört men tydligen kunde batteriet få flipp då. Ibland räckte det med att ta ut det en stund och sen sätta i det igen men ibland var man tvungen att skicka efter ett nytt batteri när det hände. Ska leta upp artiklen.
Citera
2007-07-24, 22:03
  #9
Medlem
Hittade det::

Citat:
Ursprungligen postat av MacWorld nr 6 Sommaren 2007
Så undviker du fullständig urladdning

Apple brukar inte så ofta erkänna problem med hård- och mjukvara utan i tysthet hänvisa till nästa OS X-uppdatering. Nu har de i alla fall skrivit ett supportdokument (304301) som varnar för att ladda ur batteriet hos MacBook och MacBook Pro helt och hållet då det kan sluta fungera.
Normalt ska du kunna köra batteriet tills att Macen somnar och inte går att väcka, för att sedan börja ladda om till fullt. Li-ion-batterier behöver en liten reservladdning för att fungera normalt. Men om du låter daton ligga i vila för länge, flera dagar, med ett urladdat batteri kan det tömmas helt och hållet vilket alltså kan göra att det kanske slutar fungera. Ett krånglande batteri kännetecknas av ett rött kryss i batterisymbolen i menyraden som inte försvinner efter fem minuter även om du tar ut batteriet och stoppar tillbaka den.
Nästa steg är att nollställa pmu-kretsen >>power management unit>> som styr laddning och strömförbrukning.

Detta gör du på MacBook och MacBook Pro på följande sätt:
1. Stäng av datorn
2. Ta ut batteriet och lossa strömförsörjningen
3. Tryck och håll in strumbrytaren i fem sekunder
4. Återanslut ström och sätt tillbka batteriet

Om batteriet efter fem minuter fortfarande inte laddar ska du reklamera det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback