Lite lustigt att Washington, ett lag som bildades 1996 har "Tradition" som slogan.
Jag vet inte varfr det r s svrt att frankra fotboll som en publiksport i USA. r det fr att tv-bolagen inte vill lgga upp de stora $$$ nr det mste g ver 45 miniuter innan de kan f in ett reklamavbrott? Det verkar ju som de flesta amerikaner man trffar i Europa r fascinerade av fotboll och sger att de skulle kunna tnka sig att flja ett lag.
Finns inte s mnga vlknda namn mrker jag dock nr jag gr igenom lagens spelare, var vl egentligen bara Beckhams lagkamrater Landon Donovan och Abel Xavier man direkt knner igen. Trodde att det fanns lite fler fredettingar som var bekanta
Anledningen till att fotbollen r s stor hr r ju att den br p en lng historia, och r s frankrad att supportrar inte bryr sig om att spelarna tjnar oerhrt mycket pengar, och att mycket handlar om profit, s lnge man fr se fotbollsmatcher som bygger p ett ganska enkelt regelverk och ngra oskrivna regler. Fotbollen r ngot man kan vara stolt att vara konservativ i. Det passar helt enkelt inte in att det skulle uppst reklampaus mitt i en match och fotbollslagen ska inte kunna kpa sig en plats kvar i den hgsta ligan.
I USA knns fotbollen fr kommersialiserad p ett negativt stt d lagen inte r hrt knutna till en viss ort med en supporterbas och sjl p samma stt som i andra lnder. Sen ska klubbemblem och namn vara s flashigt som mjligt vilket bara blir ljligt. Enda amerikanska publiken i senaste VM utgjordes vl i stort sett av skdare som till vardags r statitionerade p militrbasen i Tyskland. Och d r det inte framfrallt fotbollen som lockar utan det r bara flaggviftande med USAs sjuka nationalism.
Tragiskt r exempelvis fallet med Salzburg dr Red Bull kpte klubben och strk klubbens historia.
Finns inte s mnga vlknda namn mrker jag dock nr jag gr igenom lagens spelare, var vl egentligen bara Beckhams lagkamrater Landon Donovan och Abel Xavier man direkt knner igen. Trodde att det fanns lite fler fredettingar som var bekanta
Juan Pablo Angel knner du till, Freddy Adu likas. Ser dessutom att Shaka Hislop spelar i ligan, hade ingen aning om det. Eddie Pope lirar fortfarande ocks och Kenny Cooper spelade i Man Utd tidigare.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!