• 1
  • 2
2007-07-21, 13:06
Medlem
tapirs avatar
Jag har nu tröttnat på det liv jag lever och bestämt mig för att leva ett liv i avskiljdhet, utan människor och utan arbete. Först måste jag hitta en gratis bostad, fixat. jag har en kolonistuga jag kan bo i. men inget arbete, inga pengar, alltså inga pengar till mat, så jag får väl odla själv vad jag skall äta. men allt som är tacksamt att odla är ju rabarber.

Så min fråga, skulle jag kunna leva på rabarber? i kräm, råa, fantasin sätter gränserna. Varvar kanske med vinbär, äpplen och krusbär efter säsong.

Klarar jag mig?
Citera
2007-07-21, 13:09
Medlem
LadyTieras avatar
Nej.

Odla potatis med och någon form av bajlväxt för protein
Citera
2007-07-21, 13:10
Medlem
FisringsAgusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
Jag har nu tröttnat på det liv jag lever och bestämt mig för att leva ett liv i avskiljdhet, utan människor och utan arbete. Först måste jag hitta en gratis bostad, fixat. jag har en kolonistuga jag kan bo i. men inget arbete, inga pengar, alltså inga pengar till mat, så jag får väl odla själv vad jag skall äta. men allt som är tacksamt att odla är ju rabarber.

Så min fråga, skulle jag kunna leva på rabarber? i kräm, råa, fantasin sätter gränserna. Varvar kanske med vinbär, äpplen och krusbär efter säsong.

Klarar jag mig?

Öhh, varför inte satsa på potatis istället?

Rabarber innehåller väldigt mycket garvsyra om jag inte missminner mig, vilket inte är för bra för varken mage, tarmsystem eller tänder. Dessutom innehåller det knappast några proteiner.

Gillar dock din idé om att inte arbeta och försörja sig på egen/naturens hand!
Citera
2007-07-21, 13:45
Medlem
Patriarch Ks avatar
Jag har tänkt i liknande banor som du faktiskt, fast då har jag tänkt fortsätta umgås med människor samt jobba kanske 25% på en industri eller något annat halvdant yrke.
Om du bara fixar så att du kan tjäna lite pengar är hampfrön/hampolja något att rekommendera. Oljan består inte av något protein alls, men när det gäller hampfrön så består de av 25% protein. Du kan alltså göra mjöl av dem genom att mala ner dem med maskin eller för hand för att sedan baka bröd av det hela. Jag har gjort det tidigare och det blev inte dumt alls faktiskt.
Inte nog med det, fröna och oljan består av väldigt mycket omega 3, omega 6 samt omega 9 vilket inte är helt tokigt. Ja du kan kika på www.finola.com för lite mer information.

Hur som helst kan du köpa på dig sådana frön som fågelmat i vanliga affärer. Det ger dig en hel del nyttiga saker som din kropp behöver för att överleva. Som dryck tycker jag du kan mata på dig med té så du håller dig frisk med hjälp av antioxidanter. Har du inte råd med varken hampfrön eller té kan du söka tillstånd och börja odla industruhampa samt tébuskar vilka du inte behöver tillstånd till.

Sen finns ju rotfrukter du kan odla för stärkelse och liknande saker. Odla lite äppleträd också då äpplen är hemskt nyttigt.

Hittar man en avlägsen plats hade det här varit något väldigt rogivande skulle jag kunna tro
Citera
2007-07-21, 14:01
Medlem
w84funs avatar
Ser det här ut som om det är tillräckligt med näring för att hålla dig i liv?
Näringsvärden: Energi 18 kcal/75 kJ, Vatten 94 g, Protein 0,9 g, Fett 0,2 g, Kolhydrater totalt (ej fiber) 3,1 g, Kostfiber 1,4 g, Kalium 280 mg, ß-karoten 118 µg, C-vitamin 13 mg.
Jag skulle inte välja rabarber som min enda föda. Det tar nog inte många veckor innan du ligger på sjukhus för näringsbrist.

Ett tips är att du går in på www.vegetarian.se och vidare på veg, sen vegetarism. Där hittar du veg.matspyramiden. Din kropp behöver mer näring än du verkar förstå.

Ett annat tips är att du går ihop med kolonigrannarna, du odlar rabarber till alla, en annan potatis, en tredje zucchini osv. Då får du nog ihop en vettig kost.
Citera
2007-07-21, 14:08
Medlem
tapirs avatar
jag får väl sno en säck röda linser och varva med, det borde väl räcka.
Citera
2007-07-21, 14:12
Medlem
negerbarns avatar
Rabarber innehåller en ohygglig mängd oxalsyra, viklet jag har för mej att vid extrema intag ökar risken för njursten, som består av oxalater.
Skall inte svära, men kan nån gärna bekräfta detta? Jag har då för mej att oxalsyra och njursten hänger ihop.
Citera
2007-07-21, 14:14
Medlem
grifterss avatar
Värt att tänka på är att rabarber är nästan oätligt utan socker ...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rabarber
Citera
2007-07-21, 20:33
Medlem
Cpt Tuttles avatar
Tror knappast att rabarber är något som innehåller alla de näringsämnen man behöver i tillräcklig mängd. Dessutom lär du bli bra less efter ett tag, men det går att äta utan socker...och fiberrikt är det ju säkert.
Citera
2007-07-21, 21:43
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grifters
Värt att tänka på är att rabarber är nästan oätligt utan socker ...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rabarber

Rå rabarb är underbar. Är du måhända en fjolla?
Citera
2007-07-22, 10:43
Medlem
Rabarberkräm med mjölk är gott. Det brukade min mormor ge mig på somrarna
Citera
2007-07-22, 10:52
Medlem
smalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
jag får väl sno en säck röda linser och varva med, det borde väl räcka.

Japp, rabarber kan orsaka njursten, så det är inget jag skulle rekommendera att leva på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in