2007-07-20, 15:15
Medlem
Som alla vet så är man ju fruktansvärt överkänslig som borderliner. Jag tycker abslut inte att man skall dalta med mig bara för att jag överkänslig men jag lider ju trots allt av en personlighetsstörning.
Grejen är ju då den att min familj verkar inte alls förstå det. Mamma sade något riktigt otrevligt till mig häromdagen, hon bad i och för sig om ursäkt efteråt så det är ju bra. Men min pappa är otrevlig mot mig och min syster säger otrevliga saker rätt ofta. Man får ju gärna tycka saker men man kan ju hålla dem för sig själv.

Sade nu precis för första gången att jag upplevde en sak som otrevligt när min syster sa att hon inte tyckte det. Och då svarade hon med att det abslout inte var så (alltså något min pappa sade till mig igår) och att jag var överkänslig. Då sade jag bara "konstigt, jag har faktiskt borderline". Annars har jag aldrig skyllt på det eller sagt något om det.

Frågan är då, hur skall man få folk i sin omgivning att förstå att vi faktiskt tar saker hårdare och det verkligen sätter sig, även om det är små saker.
Jag vet att det är något som jag måste jobba på såklart men ens egen familj skulle väl åtminste kunna försöka att förstå.

Någon som känner likadant? Eller har tips?
Citera
2007-07-20, 15:29
Medlem
PastorFredriks avatar
antar att du har dbt om du är borderline, men det är ju inte direkt så att man blir lagad på en kvart..
kommunikation är den magiska metoden, att försöka få en dialog och förklara just att småsaker kan sabba allt välbefinnande som finns.
men det krävs ju att de andra människorna förstår och är villiga att acceptera att du behöver lite särbehandling. och det är ju inte alla som går med på det. och i dom lägena är det nog tyvärr att bryta kontakten som gäller =/
Citera
2007-07-20, 15:39
Medlem
Men det dumma är att det är så himla svårt att prata om det. Jag börjar bara gråta så fort jag tänker på att säga något sådant. Sitter liksom här och lipar en halvtimma efter att jag sade att jag faktiskt har borderline och att jag kanske är lite överkänslig då...

Hur skall man lära sig att kommunicera om sånt här? Detta gäller dock bara familjen. Alla andra kan jag prata om sånt med. Jag tror att jag är rädd för att inte bli tagen på allvar.

Synd att bryta kontakten utan att ge det en chans menar jag...
Citera
2007-07-20, 15:50
Medlem
PastorFredriks avatar
men det ÄR toksvårt att prata om sånt ju.

bryta kontakten är ganska drastiskt.
men det är jävligt svårt att lära sig prata om sånt också. själv valde jag att ha så lite kontakt som möjligt med familjen

det enda jag provat som hjälpt lite har varit vänner att prata med som vant mig vid att ta upp jobbiga grejer..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in