Nu är det så att jag ska installera om XP, och jag har ubuntu installerat på datorn, så jag tänkte ifall det blir problem med grub senare?
Och en fråga angående fixmbr, hur gör jag detta, för jag har 1 distrubition av xp installerat, men den visar en lista med 3 stycken i början av starten... Hur rensar jag detta, jag vet att man ska skriva fixmbr eller liknande när man har botat xp skivan, Men senast jag gjorde detta så funkade de inte, så hur gör man??
Jag vet att den ligger i Övriga operativsystem, men det är en fråga angående både XP och ubuntu, så klaga inte
För att fixa tillbaka grub efter att installerat Windows så kan du boota en Ubuntu-liveCD (om du har dvs, annars kan de flesta andra GNU/Linux-liveCD funka lika bra) och öppna en terminal där du kör följande sudo grub
find /boot/grub/stage1
root (hd[resultatet från förgående])
setup (hd0)
Windows bootmeny ligger inte i på MBR. Det är en fil vid namn boot.ini som du hittar i roten på din Windows-partition. Redigeras enklast medelst vanlig textredigerare, så som notepad.
När du installerar Windows så skriver den över MBR med sin egen bootloader, därmed behöver du inte göra något speciellt för att bli av med GRUB.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!