2007-07-19, 19:59
Medlem
Hej, har en stortå som har varit avdomnad, eller typ "sovit" i ev veckas tid ungefär. Känseln är fortfarande kvar men när jag petar på den så känns det som den sover eller är avdomnad på något sätt.

Vad kan man göra åt det? går det över själv eller?
Citera
2007-07-19, 21:41
Medlem
Vobblers avatar
Har du trampat snett, eller vrickat/stukat foten nyligen? Då kan tårna domna av några veckor.
Citera
2007-07-20, 00:28
Medlem
Kan vara en nerv som ligger i kläm.Brukar gå över av sig självt.
Citera
2007-07-20, 01:20
Medlem
Xens avatar
hände ofta mig och mina polare i lumpen efter man gått långt och fötterna var slitna. För vissa satt det i upp till 2 månader andra några dagar.

Bara lugn det går över av sig självt
Citera
2007-07-20, 02:42
Medlem
Sinsisters avatar
hade de sådär i några veckor en gång, trodde jag brutit av nått men så vips kom känseln tillbaka... kan tydligen bli så att man klämmer nerver och såntdär
Citera
2007-07-21, 14:21
Medlem
hug4s avatar
Fick liknande problem i mitten av min militärtjänstgöring, har fortfarande inte fått tillbaka känslen helt i höger stortå (tappade känseln i båda stortårna). Verkar dock som att problem är tillfälliga i och med att jag har fått tillbaka känseln i en av tårna.
Citera
2007-07-21, 14:23
Medlem
Nirps avatar
Jag har haft precis samma "problem" sedan min första fälthelg i lumpen (drygt 6 månader sedan), antagligen bara så att du klämt en nerv eller liknande, ingenting farligt. Själv blev jag lite småorolig i början, men min far hade varit med om någonting liknande och fått tillbaka känseln efter 6 år. Antar att det kan ta allt från några veckor till några år (eller aldrig?) innan du får tillbaka känseln helt.
Citera
2007-07-21, 18:34
Medlem
-HunteR-s avatar
Tåinfarkt!

OT men endå lite OnT:
Läste om en 40 årig person som hade flugit en lång flygplansresa, personen hade fått en blodpropp i något mindre kärl i foten (hade med tryckskillnaderna på planet att göra), han hade upplevt det hela som om hans fot sov i 20 timmar, varefter en liten blodpropp hade frigjorts som gav honom en hjärtinfarkt.

Detta är nog inget du behöver oroa dig för
Citera
2008-08-31, 12:09
Medlem
MallManiacss avatar
Jag har samma problem just nu! Waa... har blivit ganska så orolig för den lille då dagarna gått och stortån fortsatt sova vidare... Jag har slått på den och klämt den och dängt den i marken och allt möjligt, men ack nej, inget har hjälpt...
Citera
2008-08-31, 12:16
Medlem
Eliza CTs avatar
Vanligaste anledningarna är de som är beskrivna ovan. Trånga skor i längre period. Detta brukar gå över om man byter till lämpliga skor, tar kortare eller längre tid.
Andra som ofta blir bestående är tryck på ryggradsnerver. Dock beror även det på hur länge trycket funnits. Obehandlad ryggskada och man får behålla problemet. Som regel har man i senaste fall haft ryggsmärtor mycket länge inkl. ischisasmärtor.
Mvh
Citera
2009-03-28, 21:53
Medlem
Krafses avatar
Fick någon slags nervskada i handleden en gång och känseln i tumme, lite av handryggen, pek och långfingret försvann nästan helt. Kändes skitäckligt att köra ner handen i fickan osv. Detta höll i sig i ett halvår ungefär, sen kom känseln tillbaks. Har inte haft några som helst problem sen dess.
Senast redigerad av Krafse 2009-03-28 kl. 21:59.
Citera
2009-03-28, 23:33
Medlem
prova låta tåfan smaka på släggan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här