• 1
  • 2
2007-07-19, 18:16
Medlem
(Tvärsvårt veta rätt kategori här så mod är välkommen flytta ifall jag valde fel. Medicin & hälsa är kanske också ett alternativ.)

Bakgrund
Jag köpte hallon härom dagen, och satte mig och åt dem. De var jättegoda, rätt så mogna (lite lätt mörkröda) men som sagt verkligen jättegoda. Dock fanns väldigt mycket djur inuti dem; dels olika sorters larver, men även andra småkryp inkl små svarta skalbaggsliknande kryp. Detta särskilt i hallonen högst upp i lådan de låg i. När jag bröt isär en del av hallonen, så kunde jag se några enstaka gånger säkert uppemot 10-15 smålarver kräla omkring längst in (i "toppen"). De värsta exemplaren kastade jag, men jag åt massor av dem som hade djur inuti sig. De kom mig inte särskilt. Enda effekten efteråt var väl att det kliade litegrann i munnen och halsen, vilket det inte brukar göra av hallon, hur nu det kom sig (behöver ju inte bero på djuren).

Frågeställning
Kan det finnas risker med att förtära småkrypen ifråga, eller är de ofarliga?
Jag har blivit lärd att hallonmaskar är ofarliga. (Jag har även sett på amerikanska Fear Factor, där de tävlande slutar alltifrån "likmaskar"/fluglarver till diverse andra äckelheter, vilket kan få mig att halvt spy av obehag. :/)

Så vad säger/tror ni andra här?

Jag vet förresten ej om hallonen var besprutade. Var de inte det så slapp jag ju åtminstone besprutningsmedlen.

Min fråga är seriöst menad. Finns bättre forum, så flytta som sagt.
Citera
2007-07-19, 18:44
Moderator
WirelessGkit2s avatar
De är helt ofarliga. Generellt kan man säga att alla vita (smörgula) larver är ogiftiga. De lever en undangömd tillvaro i dina hallon och behöver inte något gift. Larver som lever utanpå växter är ofta giftiga eller illasmakande. De visar detta genom grälla färger med starka kontraster, ex rött och gult på svart botten. Gröna larver kan vara giftiga, men är det oftast inte. De förlitar sig på kamoflage.
Citera
2007-07-19, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
De är helt ofarliga. Generellt kan man säga att alla vita (smörgula) larver är ogiftiga. De lever en undangömd tillvaro i dina hallon och behöver inte något gift. Larver som lever utanpå växter är ofta giftiga eller illasmakande. De visar detta genom grälla färger med starka kontraster, ex rött och gult på svart botten. Gröna larver kan vara giftiga, men är det oftast inte. De förlitar sig på kamoflage.

Tack för svaret! Du låter kunnig.

Vet du nåt om de små helsvarta skalbaggarna också? De var kanske 1 mm långa. (Ett tag tänkte jag att de kanske rentav var ett resultat av larverna, som typ byter skepnad vid en viss ålder.)

Jag resonerade själv som så att själva larverna/krypen i sig är nog ofarliga. Men att de kanske kan tänkas sprida bakterier eller nåt sånt..?

Okej, tack tills vidare. Hör jag inget annat så lär jag fortsätta mumsa hallon (och dess småkryp/larver ).
Citera
2007-07-19, 20:33
Medlem
StigAllans avatar
När man köper djupfrysta hallon så är dessa maskfria vad jag sett.
Lägger man hallonen i vatten eller något annat för att få bort insekterna innan infrysning?
Någon som vet?
Citera
2007-07-19, 21:56
Medlem
rayraviolis avatar
Min farfar sa alltid att man ska ta av sig glasögonen när man äter hallon. Ett tips för oss synskadade.
Citera
2007-07-23, 14:30
Medlem
PhatPhils avatar
Undrar hur många sånna man har fått i sig under åren?
dom är säkert nyttiga
Citera
2007-07-23, 14:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
När man köper djupfrysta hallon så är dessa maskfria vad jag sett.
Lägger man hallonen i vatten eller något annat för att få bort insekterna innan infrysning?
Någon som vet?
De hallonen du köper i affären är efter polinering täckta med ett finmaskigt nät som skyddar busken från diverse småkryp.
Har för mig att jag läste att maskarna är larvstadiet av en specifik fruktfluga.

~Paul~
Citera
2007-07-23, 14:44
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Min fråga är seriöst menad. Finns bättre forum, så flytta som sagt.

...och då det är hälsoeffekterna av maskarna och inte dess kulinariska egenskaper som efterfrågas hamnar detta i medicin & hälsa/mod.
Citera
2007-07-23, 16:15
Medlem
wigwaggles avatar
Skölj dina sommarfrukt noga det plockas av folk som inte har tillgång till toalett eller rinnande vatten. När kissa eller skita så har de ingen möjlighet till att tvätta händerna. Skiten hamna på frukten.
Jag äta aldrig hallon, jordgubbar osv. och äpplen skala jag.
Citera
2007-07-23, 16:55
Medlem
paggans avatar
Jag har ätit mitt sista hallon i allafall.
Citera
2007-07-24, 03:38
Medlem
De är ofarliga, men obehagliga. Det är hallonängerns larver du hittat. Hallonängern lägger ägg i blommor och omogna hallon som utvecklas, och larverna lever sedan av hallonen. De är som sagt helt ofarliga, och det är lätt att plocka bort de flesta när man plockar hallon själv. Kokar man sylt på hallon bör man skumma av den ordentligt, för det brukar alltid flyta upp några larver.

Det är inte så mycket att bry sig om, tänk bara på hur mycket insekter ni får i er genom allt ni äter som är gjort av säd - bröd, pasta osv.
Citera
2007-07-24, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Det är inte så mycket att bry sig om, tänk bara på hur mycket insekter ni får i er genom allt ni äter som är gjort av säd - bröd, pasta osv.
Nä, det där ville jag inte veta.
Hallon älskar jag men kastar alla med mask i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in