2007-07-19, 17:46
Medlem
I don't cares avatar
Har precis skaffat en windows 2003 server R2, har delat ut en mapp som jag vill gra till ntverksenhet p ngra klientdatorer i en arbetsgrupp som heter grupp1.

Har haft en WinXP Pro som server tidigare dr var det bara att dela ut mappen och sen ansluta ntverksenhet och bocka fr (teranslut vid inloggning p klienterna).

Vill att det ska funka lika nu. Men jag fr bara en inloggningsruta p klienterna nr jag frsker mappa en ntenhet. Jag har inte satt ngra lsenord p serven.

Antar att man lr ha ngon slags gstkonto som alla i gruppen grupp1 kan ansluta till, men hur gr jag det?

Tacksam fr svar
Citera
2007-07-19, 19:19
Medlem
Spikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I don't care
Tacksam fr svar

Du mste skapa anvndare p servern, idealet vore att lgga upp Active Directory p servern, men det kanske blir fr krngligt om du inte pysslat med snt tidigare.

Det r stor skillnad mellan workgroup och domain, fr att logga in p en domain mste du kra XP Pro eller Windows 2000 p klientburkarna.

Lgg upp anvndare p servern via datorhantering --> lokala anvndare och grupper.
Anvndarnamn och lsenord skall vara samma som windows-login p klienterna.

Dela sedan ut mapparna och stll in ls/skrivrttigheter fr anvndarna.
Citera
2007-07-19, 19:29
Medlem
I don't cares avatar
Det r inte domner det r frgan om utan just en workgroup, skulle vilja gra det enkelt o lgga till datorer. Gr det inte att ha ett konto som alla klienter anvnder?

Grejen r den att jag vill ha en ntverksenhet L:\ dr jag ska ha dokument och datafiler till ett affrssystem s alla anvndare ska ha exakt samma rttigheter.

Har funkat fint i mnga r men hr om dan s passerade jag tio datorer i ntverket, och d funkar det inte med en WinXP Pro maskin MAX tio anvndare s jag kpte en server med 15 anvndare.

Skerhet r inte ett problem har krt helt ppet nt i flera r.
Citera
2007-07-19, 19:35
Medlem
Spikeys avatar
Citat:
Det r inte domner det r frgan om utan just en workgroup, skulle vilja gra det enkelt o lgga till datorer. Gr det inte att ha ett konto som alla klienter anvnder?

Grejen r den att jag vill ha en ntverksenhet L:\ dr jag ska ha dokument och datafiler till ett affrssystem s alla anvndare ska ha exakt samma rttigheter.

Har funkat fint i mnga r men hr om dan s passerade jag tio datorer i ntverket, och d funkar det inte med en WinXP Pro maskin MAX tio anvndare s jag kpte en server med 15 anvndare.

Skerhet r inte ett problem har krt helt ppet nt i flera r.

I ditt fall skulle jag g ver till en domn. Mycket arbete, visst, men allt blir s mycket smidigare att administrera eftert!

Det fungerar troligtvis att ha ett enda inloggningskonto fr flera anvndare, men d faller ju hela iden med ett server-OS.
Citera
2007-07-19, 20:18
Medlem
I don't cares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikey
men d faller ju hela iden med ett server-OS.

N d jag mste ansluta fler n 10 anvndare till den vilket inte funkar om det inte r ett server os, annars hade jag inte bytt :/ fukade prima med den gamla WinXP Pro maskinen tills jag upptckte att det r max 10 anslutningar till den.
Citera
2007-07-19, 20:34
Medlem
Spikeys avatar
Citat:
N d jag mste ansluta fler n 10 anvndare till den vilket inte funkar om det inte r ett server os, annars hade jag inte bytt :/ fukade prima med den gamla WinXP Pro maskinen tills jag upptckte att det r max 10 anslutningar till den.

Jepp, men det r mycket annat som skiljer ett server-OS frn XP Pro.
Enklast r vl att gra som jag nmnde tidigare, dvs. att lgga upp logins p servern fr varje anvndare, d slipper du inloggningsrutan nr du ska koppla upp dig mot den utdelade resursen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in