2007-07-19, 17:46
Medlem
I don't cares avatar
Har precis skaffat en windows 2003 server R2, har delat ut en mapp som jag vill göra till nätverksenhet på några klientdatorer i en arbetsgrupp som heter grupp1.

Har haft en WinXP Pro som server tidigare där var det bara att dela ut mappen och sen ansluta nätverksenhet och bocka för (återanslut vid inloggning på klienterna).

Vill att det ska funka lika nu. Men jag får bara en inloggningsruta på klienterna när jag försöker mappa en nätenhet. Jag har inte satt några lösenord på serven.

Antar att man lär ha någon slags gästkonto som alla i gruppen grupp1 kan ansluta till, men hur gör jag det?

Tacksam för svar
Citera
2007-07-19, 19:19
Medlem
Spikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I don't care
Tacksam för svar

Du måste skapa användare på servern, idealet vore att lägga upp Active Directory på servern, men det kanske blir för krångligt om du inte pysslat med sånt tidigare.

Det är stor skillnad mellan workgroup och domain, för att logga in på en domain måste du köra XP Pro eller Windows 2000 på klientburkarna.

Lägg upp användare på servern via datorhantering --> lokala användare och grupper.
Användarnamn och lösenord skall vara samma som windows-login på klienterna.

Dela sedan ut mapparna och ställ in läs/skrivrättigheter för användarna.
Citera
2007-07-19, 19:29
Medlem
I don't cares avatar
Det är inte domäner det är frågan om utan just en workgroup, skulle vilja göra det enkelt o lägga till datorer. Går det inte att ha ett konto som alla klienter använder?

Grejen är den att jag vill ha en nätverksenhet L:\ där jag ska ha dokument och datafiler till ett affärssystem så alla användare ska ha exakt samma rättigheter.

Har funkat fint i många år men här om dan så passerade jag tio datorer i nätverket, och då funkar det inte med en WinXP Pro maskin MAX tio användare så jag köpte en server med 15 användare.

Säkerhet är inte ett problem har kört helt öppet nät i flera år.
Citera
2007-07-19, 19:35
Medlem
Spikeys avatar
Citat:
Det är inte domäner det är frågan om utan just en workgroup, skulle vilja göra det enkelt o lägga till datorer. Går det inte att ha ett konto som alla klienter använder?

Grejen är den att jag vill ha en nätverksenhet L:\ där jag ska ha dokument och datafiler till ett affärssystem så alla användare ska ha exakt samma rättigheter.

Har funkat fint i många år men här om dan så passerade jag tio datorer i nätverket, och då funkar det inte med en WinXP Pro maskin MAX tio användare så jag köpte en server med 15 användare.

Säkerhet är inte ett problem har kört helt öppet nät i flera år.

I ditt fall skulle jag gå över till en domän. Mycket arbete, visst, men allt blir så mycket smidigare att administrera efteråt!

Det fungerar troligtvis att ha ett enda inloggningskonto för flera användare, men då faller ju hela iden med ett server-OS.
Citera
2007-07-19, 20:18
Medlem
I don't cares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikey
men då faller ju hela iden med ett server-OS.

Nä då jag måste ansluta fler än 10 användare till den vilket inte funkar om det inte är ett server os, annars hade jag inte bytt :/ fukade prima med den gamla WinXP Pro maskinen tills jag upptäckte att det är max 10 anslutningar till den.
Citera
2007-07-19, 20:34
Medlem
Spikeys avatar
Citat:
Nä då jag måste ansluta fler än 10 användare till den vilket inte funkar om det inte är ett server os, annars hade jag inte bytt :/ fukade prima med den gamla WinXP Pro maskinen tills jag upptäckte att det är max 10 anslutningar till den.

Jepp, men det är mycket annat som skiljer ett server-OS från XP Pro.
Enklast är väl att göra som jag nämnde tidigare, dvs. att lägga upp logins på servern för varje användare, då slipper du inloggningsrutan när du ska koppla upp dig mot den utdelade resursen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in