2007-07-19, 16:40
Bannlyst
Tjena.. tänkte koka ihop en Risotto dagen till ära, jag kikade lite på tasteline, såg ett recept som lät väldans smarrigt, Risotto med svamp (karl-johan, kantarell) och västerbotten..

Vad är er favorit-risotto?

Skeppohoj!
Citera
2007-07-19, 16:44
Medlem
CashBlows avatar
En skvätt tryffelolja gör alltid susen!

Karl-Johansvamp är en höjdare, vi exporterar det till Italien i massor. Märkligt att vi inte äter mer Karl-Johan i Sverige, det är en jättegod svamp, speciellt till pasta. Västerbottenost tycker jag är ett fullgott alternativ till den traditionella parmesanosten i risotton.

Men risotto handlar mest om den där krämiga konsistensen, det är den som är nyckeln till en fulländad risotto.
Citera
2007-07-19, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
En skvätt tryffelolja gör alltid susen!

Karl-Johansvamp är en höjdare, vi exporterar det till Italien i massor. Märkligt att vi inte äter mer Karl-Johan i Sverige, det är en jättegod svamp, speciellt till pasta. Västerbottenost tycker jag är ett fullgott alternativ till den traditionella parmesanosten i risotton.

Men risotto handlar mest om den där krämiga konsistensen, det är den som är nyckeln till en fulländad risotto.

Ja, visst är det gott med KJ.. riktig höjdare!

Jo, jag misstänker att krämigheten kommer av osten?! första gången jag ska göra risotto idag..
Citera
2007-07-19, 17:00
Medlem
Att göra en bra risotto tycker jag är att ha vitt vin och en god kyckling eller grönsaksbuljong. Vet dock inte hur tastelines recept på risotto funkar. Men en kräft risotto med hackad bladspenat, tomattärningar och kräftstjärtar är grymt gott. Även en saffransrisotto med kalvmärg i! En riktig höjdare.
Citera
2007-07-19, 17:06
Medlem
Krämigheten kommer sig dels av osten, men också av riset som släpper ifrån sig stärkelse medan man rör och späder.

En jävligt god variant är med vitt vin, sparris och parmesan.
Citera
2007-07-20, 06:58
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbjäveln
Krämigheten kommer sig dels av osten, men också av riset som släpper ifrån sig stärkelse medan man rör och späder.

En jävligt god variant är med vitt vin, sparris och parmesan.

Yes! Krämigheten kommer av att hitta den rätta texturen och konsistensen på riset. Risotto handlar om att få till riset, sedan godsakerna.

Sparris är fantastiskt gott. Tråkig är dock odören på alla kroppsvätskor efter en helkväll med sparris i maten.
Citera
2007-07-20, 07:57
Medlem
4thFloors avatar
Karl Johan svamp är ju fantastiskt gott, tycker bara inte att man hittar det i affärerna särskilt ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in