2007-07-19, 13:13
Medlem
krollees avatar
Hej.

För ett tag sedan kraschade min hårddisk där jag hade windows på. Jag installera därför windows på en annan hårddisk istället. En 20gb Fujitsu 5400RPM (Säg till om ni vill veta mer om den). Men sen dess har datorn körts väldigt segt. Spel laggar, windows bootar långsamt o.s.v. Vill bara veta om det beror på hårddisken lr inte.

Tacksam för svar.
Citera
2007-07-19, 13:18
Medlem
Mannen39GBGs avatar
En 20gb @ 5400RPM är INTE en pärla som HD. Slö

Och windows bufferfilerna måste bråka med varann för att kunna ha os igång, eftersom 20 GB + programmer, spel dokumenter etc.... lite plats.

Byt den till en riktig HD... de är inte så dyra nuförtiden.
Citera
2007-07-19, 13:20
Medlem
krollees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannen39GBG
En 20gb @ 5400RPM är INTE en pärla som HD. Slö

Och windows bufferfilerna måste bråka med varann för att kunna ha os igång, eftersom 20 GB + programmer, spel dokumenter etc.... lite plats.

Byt den till en riktig HD... de är inte så dyra nuförtiden.

Okej tack. Det var de jag tänkte Har lokaliserat problemet nu iaf.
Citera
2007-07-24, 13:24
Medlem
Ja är hårddisken dålig så segar datorn som bara den. Kör med en hårddisk med 7200 RPM
Citera
2007-07-24, 15:36
Medlem
Grimsters avatar
Vill man det ska snurra på ordentligt så kan du ju stoppa i en 10 000 varvare. Dom är hyfsat dyra fortfarande men klart vettigt att stoppa i som systemdisk.
Citera
2007-07-24, 19:24
Medlem
Om du vill ha en snabb disk till hyffsat pris så kan jag rekomendera en Raptor.
Citera
2007-07-24, 22:34
Medlem
DennisOlofs avatar
Nja 5400 rpm är inte så dåligt, det funkar bra. Kan ju vara så att din dator i sig är slö, en ominstallation brukar hjälpa.

Och det du beskriver har inget att göra med disken, spel laggar inte för att man har 5400rpm, däremot kan det ta längre tid att boota burken då 7200rpm oftast kan söka upp filer snabbare etc.

Har bättre överföringshastighet också men det påverkar inte lika mycket som själva datorn om den är slö. Plus vid ominstallation måste man ha drivrutiner till chipset, grafik och allt sådant för att det ska funka bra.
Citera
2007-07-25, 08:20
Medlem
indens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Nja 5400 rpm är inte så dåligt, det funkar bra. Kan ju vara så att din dator i sig är slö, en ominstallation brukar hjälpa.

Och det du beskriver har inget att göra med disken, spel laggar inte för att man har 5400rpm, däremot kan det ta längre tid att boota burken då 7200rpm oftast kan söka upp filer snabbare etc.

Har bättre överföringshastighet också men det påverkar inte lika mycket som själva datorn om den är slö. Plus vid ominstallation måste man ha drivrutiner till chipset, grafik och allt sådant för att det ska funka bra.

Om du har en stor växlingsfil så påverkar det ganska mycket men i så fall är det ju bättre att skaffa mer minne istället för en snabbare disk.
Citera
2007-07-25, 10:36
Medlem
-jOE!s avatar
Vad har du för minnen, CPU etc.?
Citera
2007-07-25, 13:34
Medlem
DennisOlofs avatar
inden, jo det är sant.

Om man har mycket hårddisk aktivitet, pga lite minne, alt. man kör någon server eller liknande som ska anropa massa filer hela tiden, då påverkar det enormt mycket.

Men förmodligen inte så farligt för de flesta hemanvändarna. Numera är alla hårddiskar 7200rpm så det går ju inte att skaffa 5400rpm. Förutom till bärbara, där tror jag man har hållt kvar på 5400 och 4500 pga man vill minimera värmeutveckling och ev. andra problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in