Jag letar efter en extremt traditionell italiensk kokbok, med exakta recept på de mest traditionella rätterna. Det man brukar hitta är dels typ "vår kokbok" med gråa recept av typen "stek löken och häll sedan ner en burk krossade tomater" eller överambitiösa Jamie Oliver-typer som vill sätta sin egen jävla mynta-marinerade prägel på mat som sicilianarna har lagat exakt likadant i hundra år.
Jag vill kunna laga en riktig puttanesca, även om det visar sej ta två timmar. Är det nån som har ett bra tips? Helst på svenska.
Vill minnas att det var någon som rekommenderade en kokbok med traditionella italienska recept som heter nåt i stil med "Italienska familjerecept" eller liknande. Tror den fanns både på svenska och engelska.
Japp, och då liksom nu rekommenderade jag "Complete Italian food" av Antonio Carluccio. Både kokbok och uppslagsverk om råvarorna och deras användningsområden i ett
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!