• 1
  • 2
2007-07-18, 19:31
Medlem
osiss avatar
Jag har ett lite irriterande problem. Ibland ploppar det upp en bluescreen i några få sekunder och datorn startas om. Det är inte samma BS varje gång utan med olika felmeddelanden. Jag fick t ex nyss en med BAD_POOL_ERROR. Kommer inte ihåg någon mer nu men det kommer väl snart upp en igen.
Dessa kommer inte upp regelbundet eller i kombination med vissa program. Det hela började när jag stoppade i 2st 1024Mb RAM-minnen i burken. Tidigare hade jag ett 512 + ett 128. Men när jag installerade vista så räckte inte detta så jag köpte 2st kingston. Moderkortet har 4st RAM-slottar som ska klara 1024 i varje.

Har någon förslag på hur jag fixar det? Finns det nåt program man kan söka efter fel i RAM-minnet med? (typ CHKDSK fast för minnen)
Citera
2007-07-18, 19:55
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osis
Finns det nåt program man kan söka efter fel i RAM-minnet med? (typ CHKDSK fast för minnen)
Memtest:
http://www.memtest86.com/
Citera
2007-07-18, 19:58
Medlem
kissen_mjaus avatar
memtest ja
kan sätta min högra arm att en av dina minnen är defekta
hadde exakt samma skit hos mig
bluescreens stup i kvarten spel som bara crashade utan anledning
skumma prickar på filmer
allt började med att jag stoppade in två "nya" minneskretsar
allt slutade när jag tog väck den kretsen jag från början mistänkte vara defekt
Citera
2007-07-18, 20:05
Medlem
osiss avatar
Men hur funkar memtest då? Ska man bränna ut och boota igång med det då eller?
Kan man boota med en rw-skiva? (snål)
Citera
2007-07-18, 20:18
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
Men hur funkar memtest då? Ska man bränna ut och boota igång med det då eller?
Kan man boota med en rw-skiva? (snål)
sist jag använde memtest så var det så det funkade .. var dock mycket länge sen .. vet inte hur nya ver är gjorda
och varför skulle du inte använda rw skiva :P
är man snål så är man
Citera
2007-07-19, 19:00
Medlem
osiss avatar
Hur lång tid ska det ta att köra memtest egentligen och måste man köra alla test (0-9)? Jag lät det stå på i 3 timmar igår och då hade det precis klarat av test 2. Hade inte hittat några fel då iaf.

Sen så har jag upptäckt en lite skum sak. Om jag öppnar aktivitetshanteraren och går in på fliken prestanda så finns det en liten ruta med info om fysiskt minne. När datorn varit igång i ca 10min så var det ca 400Mb ledigt minne. Det räknade dock stadigt neråt och nu har jag 0-5Mb ledigt minne. Jag har aldrig tänkt på vad det brukar ligga på. Det kanske är helt normalt.
Citera
2007-07-20, 09:56
Medlem
Zajins avatar
Vista ska suga i sig minne men det brukar finnas en del ledigt iaf. Tror jag brukar ligga på ungeför 500MB ledigt själv, har 2GB Ram. Så 0 till 5 MB är inte bra.
Citera
2007-07-20, 10:24
Medlem
ekk3123s avatar
kör ett memtest, dom är antagligen defekta så köp nya :P inte så farligt dyrt med ram.
Citera
2007-07-20, 16:51
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Hur lång tid ska det ta att köra memtest egentligen och måste man köra alla test (0-9)? Jag lät det stå på i 3 timmar igår och då hade det precis klarat av test 2. Hade inte hittat några fel då iaf.

Sen så har jag upptäckt en lite skum sak. Om jag öppnar aktivitetshanteraren och går in på fliken prestanda så finns det en liten ruta med info om fysiskt minne. När datorn varit igång i ca 10min så var det ca 400Mb ledigt minne. Det räknade dock stadigt neråt och nu har jag 0-5Mb ledigt minne. Jag har aldrig tänkt på vad det brukar ligga på. Det kanske är helt normalt.

Memtest bör gärna gå 8 timma om man vill vara någorlunda säker, dom gånger då jag har haft minnesfel har det dock visat sig inom nån minut, men det är inte alltid det gör det, läs REadMe-filen
Citera
2007-07-20, 16:57
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Memtest:
http://www.memtest86.com/

Btw... Memtest86 är rätt gammal nu, Memtest86+ är att föredra
http://www.memtest.org/#downiso
Citera
2007-07-20, 18:24
Medlem
osiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Btw... Memtest86 är rätt gammal nu, Memtest86+ är att föredra
http://www.memtest.org/#downiso

Ok ska prova den. Får starta den när jag vaknar imorrn så kan den tugga sen.
Citera
2007-07-20, 19:10
Medlem
927s avatar
kolla om det inte står något filnamn på blåkärmen

128+512, det låter som du har ett gammalt moderkort... använder du alla 4 minnena nu?
klicka på system och kolla hur mycket minne det står på den fliken som öppnas
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in