Citat:
Ursprungligen postat av TampaMagnus
Jag har haft samma problem som dig tva ganger. Jag forsokte i 2 dagar att losa detta den forsta gangen. Visade sig att Microsoft Firewall hadde fatt en total meltdown och ville inte acceptera Http trafik. Slutade med att jag fick ominstallera mitt OS.
Andra gangen var det min router som blockade min laptop efter anslutit den via kabel. Vet inte om du kor en router som kan stalla till det. Om du har en Linksys sa finns det en FAQ on blockering at http trafik som kan hjalpa dig.
Det första är jag också inne på. Eftersom jag SER förbindelsen mellan min dator och den dator URL:en finns på med netstat, så HAR de ju kontakt, bara det att allt som skickas tillbaka från URL:en kastas åt h-e.
Fan, jag gillar inte Windows och har aldrig gjort, det är en enda stor sammanhängande röra utan klara gränser, och det gör det skitjobbigt att felsöka. Dessutom har man en egen "påhittad" vokabulär, ofta direktöversatt från svenska till engelska av nån idiot
. Typ "din universella resurs platsfinnare" för "Universal resource locator"....

Ju mer jag MS-skit jag tvingas använda, desto mer övertygad är jag om Unix överlägsenhet..
Routern funkar, annars skulle inga IP-paket komma in/ut, men det gör det ju bevisligen. ping (ICMP på IP) funkar, FTP (körs på TCP på IP) funkar, min browser funkar ju utmärkt också, jag kan köra FTP-sajter som spottar ur sig en HTML-fil....kolla
ftp://ftp.sunet.se får du se, den kan jag se utan problem.
Men jag kan inte se SAMMA MASKIN om jag anger
http://ftp.sunet.se...
På nåt sätt blockeras trafiken, endera UT på port 80/8080, eller IN på någon av de returportar som stacken väljer åt dig.
Brandväggar är ju rätt simpla. Du väljer vilka IP-adresser och/eller portar den ska släppa UT trafik på. Alla förbindelser har en svarsport, som allokeras mellan port 10.000 och 20.000 (tror jag? Efemerala portar tror jag de kallas) som skickas med som "avsändare". Brandväggen håller dessa portar öppna för IN-kommande trafik (svarstrafik) under en viss tidsrymd, sedan stängs de för att undvika hack-attacker.
Möjligen är brandväggen så smart att den kollar att IP-adressen på den maskin som svarar har fått trafik UT..