2007-07-17, 18:37
Medlem
Det tar en "evighet" att starta datorn. Ser ut ungefär så här: Först står det: Client Mac addr + en massa siffror, sedan hoppar det ner ett steg och står: DHCP .....+ ett "slashstreck" som snurrar runt i flera minuter. Sedan hoppar det ner ett steg och står: "No boot file recieved". Sedan hoppar den ner ytterligare ett steg, det står "Exiting Intel Boot Agent". Se´n startar den som den ska. Det tar även väldigt lång tid för att skifta användare. Jag körde CHKDSK igår. Det tog 45 minuter, men inga fel hittades. Den kommer ursprungligen från en kommun, där den säkert ingått i deras nätverk, kan det ha med saken att göra? Tacksam för svar, ni brukar ju kunna hjälpa mig Vänliga hälsningar Christer
Citera
2007-07-17, 18:40
Medlem
Zajins avatar
Datorn försöker starta över nätverket, borde gå att slå av i BIOS. Om inte så försvinner det nog om du byter nätverkskort (om kortet är löstagbart, är det inbyggt på moderkortet går det att slå av i BIOS eller stänga av kortet helt där).
Citera
2007-07-17, 19:18
Medlem
Då kommer ett par dumma frågor till.....

Citat:
Ursprungligen postat av Zajin
Datorn försöker starta över nätverket, borde gå att slå av i BIOS. Om inte så försvinner det nog om du byter nätverkskort (om kortet är löstagbart, är det inbyggt på moderkortet går det att slå av i BIOS eller stänga av kortet helt där).

Hur slår man av det i BIOS? Om jag stänger av nätverkskortet, kommer jag fortfarande ut på nätet då?

Vänliga häsningar Christer
Citera
2007-07-17, 19:25
Medlem
DennisOlofs avatar
Såhär är det.

Datorn försöker boota från nätverket, vanligtvis så använder man ett bootchip på nätverkskortet eller så finns det på moderkortet, möjligen det är inbyggt numera i nätchipen. Inte så säker.

1. Kolla boot ordningen i BIOS, dvs du kan stänga av "boot other device" eller liknande. Lägg upp t.ex. 1. CD-Rom (dvd) 2. HD-0 3. Floppy osv.

2. Kolla om du kan stänga av nätverkskortets bootchip från bios dvs att den använder bootrom eller liknande, inte så noga på vad det heter.

3. Vissa datorer, när man har nätkort, brukar det komma upp en meny eller liknande där man kan tryckan något t.ex ctrl + g , för att komma in på nätverkskortets lilla chip där man kan välja massa olika saker för att kunna boota från nätverk. Där kan man oftast välja "disabled" eller något i den stilen.

Bara leta runt lite i bios så hittar du det nog. Sedan att det tar lång tid att byta använder i Windows vet jag inte varför, det har dock inget att göra med nätverkskortet, tror inte de i alla fall
Citera
2007-07-17, 19:52
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrille47
Hur slår man av det i BIOS? Om jag stänger av nätverkskortet, kommer jag fortfarande ut på nätet då?

Vänliga häsningar Christer

Ja, du kommer ut på nätverket, det du inte kan göra är att ghosta den till exempel, vilket du inte gör om du frågar här...
Citera
2007-07-18, 09:54
Medlem
Zajins avatar
Stänger du av själva nätverkskortet kommer du inte ut på nätet men om det går att stänga funktionen för att boota över nätverket kommer du fortfarande ut men slipper det här problemet.
Citera
2007-07-18, 10:06
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Ja, du kommer ut på nätverket, det du inte kan göra är att ghosta den till exempel, vilket du inte gör om du frågar här...
Det där är inte helt korrekt, jag ghostar varje vecka i princip och har det avslaget. Visst är det så att man inte bootar via nicet, men det behöver man inte för att ghosta om man inte vill. (Norton Ghost och Acronis)
Citera
2007-07-18, 13:43
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Det var nytt för mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in