• 1
  • 2
2007-07-17, 16:11
Medlem
För att göra en lång historia kort så lyckades en polare slänga sig med fullkraft på min bröstkorg när vi var ute och badade. Jag vänder mig nu till er som har erfarenhet eller kunskap i ämnet.
Kan kort och gott knappt böja mig ner eller rotera överkroppen samt har väldigt svårt att ta några djupa andetag när jag sitter ner.
Läste på internet att om man faktiskt inte behöver uppsöka läkare även om man har brutit det då det oftast läker av sig själv men hur länge tror ni att jag kommer att behöva stå ut med denna smärta?

Vet inte heller riktigt hur ont det gör att bryta ett revben men min situation är att jag som mest kan böja mig så att jag greppar knäskålarna. Kan dock gå som vanligt utan att det känns något värre. Finns det risk för att det är brutet tro?
Citera
2007-07-17, 17:13
Medlem
Inte för att jag är utbildad i ämnet; men vad du läser på internet är inte riktigt tillräckligt underlag för självdiagnoser i de flesta fall. revben som är av kan skada annan vävnad i kroppen. Uppsök läkare.
Citera
2007-07-17, 17:18
Medlem
MeatAbstracts avatar
Du bör uppsöka läkare. Men oftast behöver man inte göra nått.
Så se framemot c:a 5 veckor av stigande smärta
Citera
2007-07-17, 17:19
Medlem
fbes avatar
Revben kan inte gipsas av förklarliga skäl. Det läkaren kan göra för att hjälpa dig är att skriva ut citodon mot smärtan, som vanligtvis når sitt maximum några dagar till en vecka efter skadan. Testa alvedon, annars.
Citera
2007-07-17, 17:20
Medlem
Läkaren kan visst göra saker vid liknande skador. punkad lunga etc. kan ju trasiga revben resultera i.
Citera
2007-07-17, 17:41
Medlem
Får väl boka en tid imorgon då.
Men anledningen till att jag inte har gjort det än är därför att jag alltid har föreställt mig att det skulle göra mycket ondare att bryta något (har aldrig brutit något, mer än nyckelbenet som liten, vilket jag knappt kommer ihåg).
Citera
2007-07-17, 17:47
Medlem
Krafses avatar
Tror det är väldigt ovanligt att paja andra grjer i kroppen om man bryter revben, man har ju hört ett å annat om punkterade organ men jag skulle nog ta det med en rejäl nypa salt. Fast jag utesluter givetvis inte möjligheten, säger bara att risken är rätt liten. Men det beror ju på hurvida revbenet trycks in i kroppen eller inte.

Edit: Det kommer göra ondare. Smärtan brukar komma efter nån dag, så du har ju en trevlig tid att se fram emot!
Citera
2007-07-17, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Tror det är väldigt ovanligt att paja andra grjer i kroppen om man bryter revben.

Verkar stämma. Ringde sjukvårdsupplysningen där de sa att om ett revben hade gått av så mycket att det skulle kunna skada organ innuti kroppen så skulle jag inte kunna sitta och konversera eller skriva på min dator just nu. Däremot skall man tänka på att då och då andas djupt (även om det gör ont) för att undika lunginflammation.
Slutsatsen var i alla fall att ett läkarbesök behövdes inte .
Citera
2007-07-17, 19:45
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piraten
Läkaren kan visst göra saker vid liknande skador. punkad lunga etc. kan ju trasiga revben resultera i.
Men på allvar: Det är ingen läkare som tror att en människa har punkterat lungan baserat på att polaren har bufflat till en och nu gör det ont i revbenen. Inte en chans. Punkterad lunga tänker man om bröstkorgen rör sig assymetriskt på något vis, man har ett tydligt kännbart brott med instabila delar och patienten ifråga är andningspåverkad.
Jag vet vad jag talar om. Har du bara ont i revbenen, men ser inga konstigheter och det går fint att andas har du inte punkterat lungan.
Citera
2007-07-17, 20:25
Medlem
Krafses avatar
@ fbe

Vad har du för utbildning? Jag ska inte hacka på dig eller nåt, är bara bra att veta vilka på Fb som kan litegrann. Är du inriktad i något speciellt område?
Citera
2007-07-17, 20:56
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Det är bara att hålla med övriga inlägg. Du kommer tyvärr att ha ont ett antal veckor framöver så fort du rör dig det minsta.

Se till att öva in en bra manöver från liggande till stående, för det är inte alls kul att resa sig upp då man ligger i sängen eller soffan.
Citera
2007-07-17, 22:01
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
@ fbe

Vad har du för utbildning? Jag ska inte hacka på dig eller nåt, är bara bra att veta vilka på Fb som kan litegrann. Är du inriktad i något speciellt område?
Jag har läst tio av elva terminer på läkarlinjen, inklusive både invärtesmedicin och ortopedi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in