Flashback bygger pepparkakshus!
2012-03-07, 12:49
Medlem
fittas avatar
Hallå där!

Nu kan det vara läge att tanka SSAB. Jag köpte på 54kr idag och det får man historiskt se som ett ganska bra inköpsläge. Jag håller med skinner i allt han säger men kan samtidigt bara beklaga att ni fått betala nästan det dubbla. Men hey! Vad gör det... jag är säker på att vi går över 100kr inom ett år eller två. Sälj inte.
Citera
2012-03-11, 19:36
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Hallå där!

Nu kan det vara läge att tanka SSAB. Jag köpte på 54kr idag och det får man historiskt se som ett ganska bra inköpsläge. Jag håller med skinner i allt han säger men kan samtidigt bara beklaga att ni fått betala nästan det dubbla. Men hey! Vad gör det... jag är säker på att vi går över 100kr inom ett år eller två. Sälj inte.

Jag köpte på mig en liten post i fredags. Har gått upp lite sedan dess, kul att se.
Hoppas den stiger lite till så man kan sälja med lite vinst typ på utdelningsdagen. Tänkte inte hålla SSAB någon längre tid utan ville mest få upp lite mer slantar.

Mvh
Citera
2012-03-19, 20:06
Medlem
Peter77s avatar
Den stiger lite nu efter nyheter om en holländsk (tror jag det var) relativt stor order på slitstål.
Trevligt

Mvh
Citera
2012-04-25, 00:36
Medlem
En order på 19 miljoner är ingen stororder i sig för SSAB, men det är en stororder för just den typen av Hardox. I höstas var pipelinestål den större ordern. Nu i vår är det orders från Sydamerika som drog igång produktionen på helfart i Oxelösund igen.
Citera
2012-06-06, 17:59
Medlem
Phillemans avatar
Bump!

Vad tror ni om SSAB nu? Jag själv hade gärna sett den närmare 49kr men det känns som att det kan vara dags för vändning, upp mot 60-65 någonstans.
Citera
2012-07-26, 11:41
Medlem
mrjugs avatar
hur ser ni på SSAB nu, ner 6% efter rapporten idag och börjar närma sig låga nivåer. är det dags att köpa på sig eller bör man vänta?
Citera
2012-07-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrjug
hur ser ni på SSAB nu, ner 6% efter rapporten idag och börjar närma sig låga nivåer. är det dags att köpa på sig eller bör man vänta?

Kan inte ge dig exakt svar på den frågan men den kanske når sin botten strax under 50? Har du köpt?
Citera
2012-09-28, 17:56
Medlem
Transformers avatar
Ssab - SSAB A - SSAB B

Jag tänkte att det skulle vara intressant om en ny tråd om SSAB aktien kom upp. Den tidigare "aktuella" som jag hittade var rätt gammal och hanterade mer ifall "folk har sålt" sina aktier pga det som händer med SSAB.
Den finns här:
https://www.flashback.org/t516916

Jag tycker denna kan handla mer om aktien i överlag och att rubriken är med ledande på det sättet.

I vilket fall, till saken:

Idag så kunde man läsa denna artikel upp på di.se:
http://www.di.se/artiklar/2012/9/27/ssabs-storagare-vi-saljer-inte/

Idag så skönk alltså SSAB lägre än vad de gjort på länge. Ändå så finns det inga synliga bevis på att företaget i sig sköter sig dåligt eller dylikt. Det mesta tyder på att det är ett bristande intresse och att stålpriserna står still. Samtidigt så vägrar storägarna att sälja.

Vad tror ni? Dags att köpa SSAB aktier nu när de ligger så lågt med tanke på en möjlig "gummiband-effekt"?

EDIT: Lägger till en länk till aktien som ligger på 46 kr i skrivande stund:
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=184050
Senast redigerad av Transformer 2012-09-28 kl. 18:05.
Citera
2012-09-28, 18:03
Medlem
kurt-sunes avatar
SSAB är en utmärkt trading-aktie, men med hög risk. Jag brukar köpa denna för att trada med ibland då den gått ner krafigt.

Ett trick jag kört med är att köpa på mig då SSAB gjort en bra rapport. Då köper man vid öppning. Iof har aktien redan gått upp, men den brukar pressas en hel del till och då gör man ett snabbt klipp.

OBS: Detta är på ett mycket kortsiktigt plan.

Senast kom en vinstvarning vilket innebär negativt klimat ett tag framöver. Vänta till nästa rapport och följ utvecklingen är mitt råd.

Marknaden oroar sig för ett nyemmision-scenario vilket lär sänka värdet på aktien rejält, om det blir sanning.
Senast redigerad av kurt-sune 2012-09-28 kl. 18:11.
Citera
2012-09-28, 18:09
Medlem
Transformers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
SSAB är en utmärkt trading-aktie, men med hög risk. Jag brukar köpa denna för att trada med ibland då den gått ner krafigt.

Ett trick jag kört med är att köpa på mig då SSAB gjort en bra rapport. Då köper man vid öppning. Iof har aktien redan gått upp, men den brukar pressas en hel del till och då gör man ett snabbt klipp.

OBS: Detta är på ett mycket kortsiktigt plan.

Senast kom en vinstvarning vilket innebär negativt klimat ett tag framöver. Vänta till nästa rapport och följ utvecklingen är mitt råd.

Intressant tanke.
Ärligt talat så är jag ingen av de som ofta handlar kortsiktigt. Jag har dåliga möjligheter att snabbt köpa och snabbt sälja så att säga. Månader emellan går förvisso bra.

När man kollar på SSAB grafen tre år tillbaka så ser man ju en stadig nedgång. Men om man då tänker på att SSAB nu ligger lägre än någonsin, samt att vi må vara på väg i en möjlig högkonjunktur (?) så kanske det är dags att handla lite?
Även denna länk i samband med den förra får mig att fundera på att aktien må gå upp till nästa år:
http://www.di.se/artiklar/2012/9/4/stalpriserna-vander-upp-forst-nasta-ar/
Citera
2012-09-28, 19:54
Medlem
1979s avatar
Köp för guds skull inte A-aktien.
Citera
2012-09-29, 05:49
Medlem
Transformers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Köp för guds skull inte A-aktien.

Varför inte?
Jag frågar utav intresse då en av mina kamrater är mer insatt i detta än jag, och tyckte man skulle ta hänsyn till "antalet" när man köper. Då är de "lättare att sälja" osv.

Har han rätt eller fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in