Flashback bygger pepparkakshus!
2010-07-25, 15:08
Medlem
Starvids avatar
Har den inte direkt, men via Industrivärden.
Citera
2010-07-25, 15:13
Medlem
skinner5000s avatar
SSAB är ett av mina basbolag i portföljen. Akiter som jag inte planerar att sälja i första taget. Har sedan ett par år tankat aktier lite då och då. Nu senast till 91 kronor.

SSAB har produkter som är eftertraktade i en högkonjunktur och som det cykliska bolag som SSAB är så kommer uppgången snart. Redan nu gör man ju vinst igen om än inte en så stor sådan.

Att man "bara" delade ut 1 krona för 2009 beror på att man ju gjorde förlust och ansåg att man behövde kassan för att rida ut stormen istället för att dela ut mycket för att sedan kanske behöva en nyemission. Att kursen ändå förblev så hög trotts den låga utdelningen beror helt enkelt på att SSAB har stora värden, dvs bolaget är värt mycket trotts att det gjorde förlust. Sedan så var värdet så pass högt också för att man vet att det kommer att genereras vinster i framtiden igen. SSAB är världsledande inom den typen av stål man tillverkar och SSAB:s produkter är efterfrågade.

SSAB är inget spektakulärt bolag där man gör snabba klipp och där allt handlar om nästa kvartalsrapport. SSAB är ett långsiktigt cykliskt bolag där man satsar på stabil tillväxt. En bra basaktie att ha i en portfölj helt enkelt.
Citera
2010-07-25, 15:53
Medlem
knut_1s avatar
Instämmer med Skinner. Tycker man, om något, skall se dagens kurs som ett tillfälle att öka ett långsiktigt innehav. Sälja? Nä, fan, vad är det?
Citera
2010-10-19, 16:06
Medlem
Alguiens avatar
Att köpa SSAB i dagens läge, bra eller dålig idé?
Citera
2010-10-26, 03:00
Medlem
Jag tycker att det är ett bra köpläge ur ett längre och ett kortare perspektiv. Har tankat i både kortsiktiga och långsiktiga portföljen!
Citera
2010-10-26, 20:22
Medlem
Jag skulle inte köpa ssab i dagens läge. Deras produktion går bra.
MEN

Stålpriset styrs av priset på järnmalm som är rekordhögt idag, LKAB redovisade nyligen en rekordvinst.
IOM de höga järnpriserna lär SSABs marginaler pressas rejält.

Dessutom har SSAB aktien underpresterat om man kollar den fantastiska börsuppgången senaste 3 månaderna
Citera
2011-08-24, 14:35
Medlem
Känns som ssabs aktie kanske sjunker mera om någon månad
Citera
2011-08-24, 15:38
Medlem
jordgubbsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
Känns som ssabs aktie kanske sjunker mera om någon månad

Skönt att du dammar av ssab tråden så här ett år efter senaste kommentaren själv satsade man hårt på ssab men slog till retrett 22a juli när dom presenterade q2 rapporten ångrar mig inte

annars passar den här låten ssab byt ut bamse mot ssab bara
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=qfGTMcTu0iI
Citera
2011-08-24, 16:00
Medlem
annanmedlems avatar
Kursutvecklingen ser ju minst sagt lite svag ut =P

"Är det försent att sälja?" ;D
Citera
2011-08-24, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsvin
Skönt att du dammar av ssab tråden så här ett år efter senaste kommentaren själv satsade man hårt på ssab men slog till retrett 22a juli när dom presenterade q2 rapporten ångrar mig inte

annars passar den här låten ssab byt ut bamse mot ssab bara

Tyckte det var dumt starta ny tråd när en gammal redan fanns.

Men men kan väl ge infon till andra som hellre tycks vilja ha den
Citera
2011-08-24, 21:10
Medlem
Sitter här och funderar på vilka bolag man ska investera i framöver. Har en lång sikt på mitt aktieinnehav och föredrar utdelning framför tillväxt. SSAB känns som ett säkert bolag men hur jag än ser på siffrorna känns det inte så bra. Dom hade en bättre utdelning kring 2007 och en rejäl topp i aktiekursen då men efter det verkar dom ha haft det tungt.
Är ju nybörjare på aktier så är det något jag missat med SSAB, är dom värda ett köp eller är t.ex. Boliden, SCA, Sandvik, Atlas Copco, Bilia, Telia, osv. bättre?
Citera
2011-08-25, 00:38
Medlem
jordgubbsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leetje
Sitter här och funderar på vilka bolag man ska investera i framöver. Har en lång sikt på mitt aktieinnehav och föredrar utdelning framför tillväxt. SSAB känns som ett säkert bolag men hur jag än ser på siffrorna känns det inte så bra. Dom hade en bättre utdelning kring 2007 och en rejäl topp i aktiekursen då men efter det verkar dom ha haft det tungt.
Är ju nybörjare på aktier så är det något jag missat med SSAB, är dom värda ett köp eller är t.ex. Boliden, SCA, Sandvik, Atlas Copco, Bilia, Telia, osv. bättre?

Aj då, att vara nybörjare i detta börsklimat måste vara en förbannelse av något slag, enda tipset jag kan ge är köp inte aktier nu, vist kan det tipset visa sig vara fel och då tror jag mer på SSAB än dom övriga och skulle det bli någon av övriga så skulle det bli SCA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in