2010-07-25, 15:08
Medlem
Starvids avatar
Har den inte direkt, men via Industrivrden.
Citera
2010-07-25, 15:13
Medlem
skinner5000s avatar
SSAB r ett av mina basbolag i portfljen. Akiter som jag inte planerar att slja i frsta taget. Har sedan ett par r tankat aktier lite d och d. Nu senast till 91 kronor.

SSAB har produkter som r eftertraktade i en hgkonjunktur och som det cykliska bolag som SSAB r s kommer uppgngen snart. Redan nu gr man ju vinst igen om n inte en s stor sdan.

Att man "bara" delade ut 1 krona fr 2009 beror p att man ju gjorde frlust och ansg att man behvde kassan fr att rida ut stormen istllet fr att dela ut mycket fr att sedan kanske behva en nyemission. Att kursen nd frblev s hg trotts den lga utdelningen beror helt enkelt p att SSAB har stora vrden, dvs bolaget r vrt mycket trotts att det gjorde frlust. Sedan s var vrdet s pass hgt ocks fr att man vet att det kommer att genereras vinster i framtiden igen. SSAB r vrldsledande inom den typen av stl man tillverkar och SSAB:s produkter r efterfrgade.

SSAB r inget spektakulrt bolag dr man gr snabba klipp och dr allt handlar om nsta kvartalsrapport. SSAB r ett lngsiktigt cykliskt bolag dr man satsar p stabil tillvxt. En bra basaktie att ha i en portflj helt enkelt.
Citera
2010-07-25, 15:53
Medlem
knut_1s avatar
Instmmer med Skinner. Tycker man, om ngot, skall se dagens kurs som ett tillflle att ka ett lngsiktigt innehav. Slja? N, fan, vad r det?
Citera
2010-10-19, 16:06
Medlem
Alguiens avatar
Att kpa SSAB i dagens lge, bra eller dlig id?
Citera
2010-10-26, 03:00
Medlem
Jag tycker att det r ett bra kplge ur ett lngre och ett kortare perspektiv. Har tankat i bde kortsiktiga och lngsiktiga portfljen!
Citera
2010-10-26, 20:22
Medlem
Jag skulle inte kpa ssab i dagens lge. Deras produktion gr bra.
MEN

Stlpriset styrs av priset p jrnmalm som r rekordhgt idag, LKAB redovisade nyligen en rekordvinst.
IOM de hga jrnpriserna lr SSABs marginaler pressas rejlt.

Dessutom har SSAB aktien underpresterat om man kollar den fantastiska brsuppgngen senaste 3 mnaderna
Citera
2011-08-24, 14:35
Medlem
Knns som ssabs aktie kanske sjunker mera om ngon mnad
Citera
2011-08-24, 15:38
Medlem
jordgubbsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
Knns som ssabs aktie kanske sjunker mera om ngon mnad

Sknt att du dammar av ssab trden s hr ett r efter senaste kommentaren sjlv satsade man hrt p ssab men slog till retrett 22a juli nr dom presenterade q2 rapporten ngrar mig inte

annars passar den hr lten ssab byt ut bamse mot ssab bara
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=qfGTMcTu0iI
Citera
2011-08-24, 16:00
Medlem
annanmedlems avatar
Kursutvecklingen ser ju minst sagt lite svag ut =P

"r det frsent att slja?" ;D
Citera
2011-08-24, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsvin
Sknt att du dammar av ssab trden s hr ett r efter senaste kommentaren sjlv satsade man hrt p ssab men slog till retrett 22a juli nr dom presenterade q2 rapporten ngrar mig inte

annars passar den hr lten ssab byt ut bamse mot ssab bara

Tyckte det var dumt starta ny trd nr en gammal redan fanns.

Men men kan vl ge infon till andra som hellre tycks vilja ha den
Citera
2011-08-24, 21:10
Medlem
Sitter hr och funderar p vilka bolag man ska investera i framver. Har en lng sikt p mitt aktieinnehav och fredrar utdelning framfr tillvxt. SSAB knns som ett skert bolag men hur jag n ser p siffrorna knns det inte s bra. Dom hade en bttre utdelning kring 2007 och en rejl topp i aktiekursen d men efter det verkar dom ha haft det tungt.
r ju nybrjare p aktier s r det ngot jag missat med SSAB, r dom vrda ett kp eller r t.ex. Boliden, SCA, Sandvik, Atlas Copco, Bilia, Telia, osv. bttre?
Citera
2011-08-25, 00:38
Medlem
jordgubbsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leetje
Sitter hr och funderar p vilka bolag man ska investera i framver. Har en lng sikt p mitt aktieinnehav och fredrar utdelning framfr tillvxt. SSAB knns som ett skert bolag men hur jag n ser p siffrorna knns det inte s bra. Dom hade en bttre utdelning kring 2007 och en rejl topp i aktiekursen d men efter det verkar dom ha haft det tungt.
r ju nybrjare p aktier s r det ngot jag missat med SSAB, r dom vrda ett kp eller r t.ex. Boliden, SCA, Sandvik, Atlas Copco, Bilia, Telia, osv. bttre?

Aj d, att vara nybrjare i detta brsklimat mste vara en frbannelse av ngot slag, enda tipset jag kan ge r kp inte aktier nu, vist kan det tipset visa sig vara fel och d tror jag mer p SSAB n dom vriga och skulle det bli ngon av vriga s skulle det bli SCA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in