Flashback bygger pepparkakshus!
2005-12-15, 20:49
Medlem
Miyus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badsector
Luften i glaset blir varm, expanderar och då ökar trycket i glaset, även mot papperet glaset glider på. Detta gör att glasets kant trycker med mindre kraft mot papperet, och därför glider lättare mot det.

Miyo: Värm glaset med båda händerna medans det står mot papperet så kommer det glida lättare. Liknande vetenskapliga resonemang och principer leder dock till att det ter sig synnerligen osannolikt att eventuella meddelanden skulle komma från andar/Laban/Casper/ALF/E.T.

OT: Kan man på samma sätt i andra avdelningar försöka låsa ute kritiker av det man vill diskutera och förvänta sig gehör för det?

Edit:

Fel. Värmen gör inte så det förflyttar sig.

Värmen gör så att det glider lättare.
Är dock lite rädd att värma ljuset för nära, vill inte att glaset spricker eller sprängs.
Citera
2005-12-16, 07:56
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Luften i glaset blir varm, expanderar och då ökar trycket i glaset, även mot papperet glaset glider på. Detta gör att glasets kant trycker med mindre kraft mot papperet, och därför glider lättare mot det.

Miyo: Värm glaset med båda händerna medans det står mot papperet så kommer det glida lättare. Liknande vetenskapliga resonemang och principer leder dock till att det ter sig synnerligen osannolikt att eventuella meddelanden skulle komma från andar/Laban/Casper/ALF/E.T.

OT: Kan man på samma sätt i andra avdelningar försöka låsa ute kritiker av det man vill diskutera och förvänta sig gehör för det?

Edit:

Fel. Värmen gör inte så det förflyttar sig.

Ja jag går med på att trycket minskar med en faktor som är så otroligt liten att den inte har någon som helst betydelse.

Angående anden i glaset så verkar svaren alltid uppfylla det som frågeställaren förväntar sig. Jag känner flera som har testat och alltid fått de svar som de ville ha eller inte ville ha det beror på. De gånger jag själv testat så har samma sak inträffat. De svaren som man vill/inte vill ha får man. Det är väldigt sällan som glaset får ett eget liv och börjar svara på saker som man inte ens frågat eller hur?

Om vi skall flumma lite då så tror jag att det behövs flera viljor alltså flera deltagare för att det skall hända något. Om någon av dessa personer skojar med de övriga eller om det är en ande kan man bara spekulera i. Man skall väl aldrig fråga vem det är som svarar eller hur var det nu? Min mamma och hennes kompisar gjorde detta när de var tonåringar och gissa vem som svarade....DJÄVULEN fick de till svar vilket var det som de hade förväntat sig.
Citera
2005-12-16, 08:18
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Ja jag går med på att trycket minskar med en faktor som är så otroligt liten att den inte har någon som helst betydelse.
Jag har faktiskt inga siffror, utan drar slutsatser baserade på min skolning och erfarenhet i fysik. Hur stor inverkan den expanderande luften har på friktionen har jag ingen aning om, men _någon_ effekt torde det ha. Vilken effekt lämnar jag åt andra att diskutera, ämnet intresserar mig föga.

Miyu: Glas spricker av snabba temperatur_förändringar_.
Citera
2005-12-16, 08:26
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Jag har faktiskt inga siffror, utan drar slutsatser baserade på min skolning och erfarenhet i fysik. Hur stor inverkan den expanderande luften har på friktionen har jag ingen aning om, men _någon_ effekt torde det ha. Vilken effekt lämnar jag åt andra att diskutera, ämnet intresserar mig föga.

Miyu: Glas spricker av snabba temperatur_förändringar_.

Men hallå, du påstår en sak, tar den som sanning för att sedan säga att du inte bryr dig. Du, du vet väl att du inte framstår som särskilt trovärdig nu.

Över till anden i glaset frågan. Jag använder paranormala termer nu. Det går inte att göra anden i glaset ensam för att man kan inte kanalisera anden som svarar på frågorna ensam. Dessutom så skulle den ensamme känna sig rätt besatt antar jag om något verkligen skulle hända. Nä det behövs många, mer än en i varje fall, för att kanalisera. Det kanske är för att de som gör detta är amatörer i sammanhanget så man behöver varandra som en slags förstärkare i kontakten med andevärlden. Visste ni om att anden i glaset var en typ av sällskapslek i vissa kretsar förr i tiden, allt enligt min mamma
Citera
2005-12-16, 08:43
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigangry
Den uppvärmda luften i glaset expanderar och skapar en luftkudde som glaset lätt glider på. Detta gör att glaset kan flyttas med väldigt små rörelser och liten kraft.

Nej, det stämmer inte. Den uppvärmda luften försvinner fortare ur glaset än du hinner säga "Fysik A Grundkurs"
Citera
2005-12-16, 09:01
Medlem
Harwins avatar
Citat:

Jag är skeptiker.

För att glaset skulle få någon sorts luftkudde skulle kräva typ...

Att den varma luften får en sorts ytspänning vid öppningen på glaset och alltid håller sig inne,
eller (då det ej finns) reproduceras tillräckligt snabbt som det kommer ut ur glaset för att glaset
aldrig ska åka ner igen utan hålla sig i luften hela tiden.

Lite värme från händer kan inte bidraga till det...
Citera
2005-12-16, 12:32
Medlem
bigangrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Nej, det stämmer inte. Den uppvärmda luften försvinner fortare ur glaset än du hinner säga "Fysik A Grundkurs"

Jo, kanske lite överdrivet men det stämmer.
Citera
2005-12-16, 15:04
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Men hallå, du påstår en sak, tar den som sanning för att sedan säga att du inte bryr dig. Du, du vet väl att du inte framstår som särskilt trovärdig nu.
Hej TEO. Det är kallas termodynamik. I det här fallet på gymnasienivå. Men jag har ingen lust att sätta mig och räkna på vilken tryckökning en temperaturökning på 5-6 grader ger. Att det däremot sker är, som sagt, termodynamik. Här är en labbrapport som behandlar ämnet: http://www.mimersbrunn.se/arbeten/1386.asp

Varsågod, och jag håller tummarna för att min trovärdighet inte blivit allvarligt lidande av att jag påstår saker med bas i gymnasiefysik på forumet för Paranormala fenomen på Flashback.
Citera
2005-12-16, 15:10
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Det går med lätthet att fästa ett papper på ett glas genom att lägga det på glaset och kyla ned detsamma.

Det du påstår skulle innebära att trycket i ett upp-och-nevänt glas vilande på ett papper aldrig kan överstiga trycket utanför glaset.
Jag menar att det kan det, och att du har fel.

Däremot talar vi om väldigt marginella skillnader, självklart. Om det ens över huvud taget kan påverka friktionen på ett i det här sammanhanget meningsfullt sätt är tveksamt.

Edit:
Ff = F * [friktionskoeficient]
Ökat tryck minskar F, däför minskar också Ff. Dock marginellt, vill jag återigen påpeka.
Citera
2005-12-16, 16:21
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Hej TEO. Det är kallas termodynamik. I det här fallet på gymnasienivå. Men jag har ingen lust att sätta mig och räkna på vilken tryckökning en temperaturökning på 5-6 grader ger. Att det däremot sker är, som sagt, termodynamik. Här är en labbrapport som behandlar ämnet: http://www.mimersbrunn.se/arbeten/1386.asp

Varsågod, och jag håller tummarna för att min trovärdighet inte blivit allvarligt lidande av att jag påstår saker med bas i gymnasiefysik på forumet för Paranormala fenomen på Flashback.

Jo jag vet vad det kallas och vad det gör. Det är den effekten som man bla använder sig i varmluftsballonger eller hur och dessa ballonger måste vara JÄTTE stora för att något skall hända eller hur.Tänk sedan lite själv och inse att lite varm luft i ett glas inte gör ett jäkla dugg till eller från för att "lyfta" glaset. Tror du själv på det du skriver nu eller försöker du rädda ansiktet genom att referera till labbraporter som säger att "gasen fick högre tryck när den värmdes" Den expanderar och vart tar den vägen då tror du? Den pyser ut i nederkant av glaset och kanske kanske gör det lite lite lättare för en kort stund.
Citera
2005-12-17, 01:08
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Jo jag vet vad det kallas och vad det gör. Det är den effekten som man bla använder sig i varmluftsballonger eller hur och dessa ballonger måste vara JÄTTE stora för att något skall hända eller hur.Tänk sedan lite själv och inse att lite varm luft i ett glas inte gör ett jäkla dugg till eller från för att "lyfta" glaset. Tror du själv på det du skriver nu eller försöker du rädda ansiktet genom att referera till labbraporter som säger att "gasen fick högre tryck när den värmdes" Den expanderar och vart tar den vägen då tror du? Den pyser ut i nederkant av glaset och kanske kanske gör det lite lite lättare för en kort stund.
Du missförstår helt.
Glaset trycker inte med mindre kraft mot bordet i första hand pga densitetsskillnaden relativt omkringliggande luften (som gör att en luftballong lyfter), utan pga det ökade trycket i glaset (motsatsen till om du lägger handen tätt över ett glas och snabbt kyler ned det).

Gasen expanderar, och pyser ut när den når över ett tröskelvärde. Detta tröskelvärde ligger olika högt beroende på hur tätt det är mellan glaset och bordet, dock aldrig på deltaP=0 om inte glaset är helt öppet. Därför kommer en uppvärmning resultera i en minskning av trycket glaskanten utövar mot bordet och därför en lägre friktion.

Jag kan inte förklara detta tydligare än jag gjort, och vill återigen poängtera att effekten med all säkerhet är så liten att den knappt är mätbar, och denna lek inte innebär kontakt med några väsen utöver de människor som sitter runt bordet med sina fingrar på glaset.

Detta är ett helt teoretiskt resonemang. Om frågan är "-Glider glaset lättare om jag värmer det?" så är svaret ja, av ovannämnda skäl och om det värms liggandes dikt an mot bordet. Det betyder inte att det är en stor förändring, enbart att den existerar.
Citera
2005-12-17, 01:14
Medlem
Ouija aldrig ensam, det kommer typ värsta demonerna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in