Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Jo jag vet vad det kallas och vad det gör. Det är den effekten som man bla använder sig i varmluftsballonger eller hur och dessa ballonger måste vara JÄTTE stora för att något skall hända eller hur.Tänk sedan lite själv och inse att lite varm luft i ett glas inte gör ett jäkla dugg till eller från för att "lyfta" glaset. Tror du själv på det du skriver nu eller försöker du rädda ansiktet genom att referera till labbraporter som säger att "gasen fick högre tryck när den värmdes"

Den expanderar och vart tar den vägen då tror du? Den pyser ut i nederkant av glaset och kanske kanske gör det lite lite lättare för en kort stund.
Du missförstår helt.
Glaset trycker inte med mindre kraft mot bordet i första hand pga densitetsskillnaden relativt omkringliggande luften (som gör att en luftballong lyfter), utan pga det ökade trycket i glaset (motsatsen till om du lägger handen tätt över ett glas och snabbt kyler ned det).
Gasen expanderar, och pyser ut när den når över ett tröskelvärde. Detta tröskelvärde ligger olika högt beroende på hur tätt det är mellan glaset och bordet, dock aldrig på deltaP=0 om inte glaset är helt öppet. Därför kommer en uppvärmning resultera i en minskning av trycket glaskanten utövar mot bordet och därför en lägre friktion.
Jag kan inte förklara detta tydligare än jag gjort, och vill återigen poängtera att effekten med all säkerhet är så liten att den knappt är mätbar, och denna lek inte innebär kontakt med några väsen utöver de människor som sitter runt bordet med sina fingrar på glaset.
Detta är ett helt teoretiskt resonemang. Om frågan är "-Glider glaset lättare om jag värmer det?" så är svaret ja, av ovannämnda skäl och om det värms liggandes dikt an mot bordet. Det betyder inte att det är en stor förändring, enbart att den existerar.