• 1
  • 2
2005-12-15, 15:17
Medlem
Miyus avatar
Har alltid tyckt om andekontakt i form av ouija/"anden i glaset".
Dock har jag aldrig fått några svar när jag är ensam.
Vill inte höra en massa skeptism här, utan bara svar av personer med erfarenhet av detta.

Varför får jag aldrig några svar som ensam?
Citera
2005-12-15, 15:29
Medlem
InkoPinkos avatar
Du vill alltså ha en förklaring av varför inte ett övernaturligt fenomen inträffar, och undanber dig samtidigt skeptikers förklaringar!

Ett något bakvänt resonemang må jag säga!

Jag har väldigt stor erfarenhet av att det inte händer någonting när jag försöker leka "anden i glaset"... är mina erfarenheter mindre värda bara för att jag är skeptiker?
Citera
2005-12-15, 15:30
Medlem
bigangrys avatar
Uppvärmningen av glaset tjänar till att minska friktionen mellan glas och underlag. Den uppvärmda luften i glaset expanderar och skapar en luftkudde som glaset lätt glider på. Detta gör att glaset kan flyttas med väldigt små rörelser och liten kraft. En vanlig missuppfattning är att glaset ska röra sig "av sig själv" (dvs. att anden direkt flyttar glaset), men då andar verkar i en mental dimension har de förstås väldigt svårt att orsaka fysisk påverkan. Sanningen är att det är seansdeltagarna själva som flyttar glaset och således uppstår tre möjliga källor till svaren anden ger:

det undermedvetna. Detta torde vara den vanligaste svarskällan. Deltagarna bär själva på svaren och utan att med vilja föra glaset till att forma medvetna svar dyker svaren upp ur det undermedvetna och deltagaren påverkar omedvetet glaset att röra sig i den riktning som formar det svar han egentligen redan kände till. I det undermedvetna finns många logiska reflektioner på skeenden vi inte medvetet lagt märke till, så ett svar hämtat ur det undermedvetna kan vara minst lika värdefullt som ett svar avgivet av en ande.

det medvetna. En deltagare kan vilja lura såväl sig själv som andra att anden i glaset fungerar och mer eller mindre medvetet föra glaset till de svar han själv väljer eller förväntar sig.
Citera
2005-12-15, 15:37
Medlem
Indians avatar
Metoden passar nog inte för en ensam persons kontakt med andevärlden. Frågan är om Ouija/anden i glaset ger särskilt bra kontakter överhuvudtaget, verkar mest bli "gruppgenererade" andar - eller kontakt med "lägre nivåer".
Har inte tid att länka åt dig nu, men två sätt som funkar för kontakt med det undermedvetna - eller med andevärlden - när man är är ensam är pendel och för en del, automatisk skrift.
"Meditera" brukar alla goda rådgivare säga till mig. Har inte kommit igång riktigt själv, men en del insikter & ibland andliga kontakter rapporteras det om från några som provat.
Citera
2005-12-15, 15:50
Medlem
Miyus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian
Metoden passar nog inte för en ensam persons kontakt med andevärlden. Frågan är om Ouija/anden i glaset ger särskilt bra kontakter överhuvudtaget, verkar mest bli "gruppgenererade" andar - eller kontakt med "lägre nivåer".
Har inte tid att länka åt dig nu, men två sätt som funkar för kontakt med det undermedvetna - eller med andevärlden - när man är är ensam är pendel och för en del, automatisk skrift.
"Meditera" brukar alla goda rådgivare säga till mig. Har inte kommit igång riktigt själv, men en del insikter & ibland andliga kontakter rapporteras det om från några som provat.

Har testat automatisk skrift, men det var inte under några bra förhållanden.
Pendel har jag, pendlat i spådomssyfte i flera år (om det är det du menar med andekontakt?).
Citera
2005-12-15, 15:52
Medlem
Miyus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigangry
Uppvärmningen av glaset tjänar till att minska friktionen mellan glas och underlag. Den uppvärmda luften i glaset expanderar och skapar en luftkudde som glaset lätt glider på. Detta gör att glaset kan flyttas med väldigt små rörelser och liten kraft. En vanlig missuppfattning är att glaset ska röra sig "av sig själv" (dvs. att anden direkt flyttar glaset), men då andar verkar i en mental dimension har de förstås väldigt svårt att orsaka fysisk påverkan. Sanningen är att det är seansdeltagarna själva som flyttar glaset och således uppstår tre möjliga källor till svaren anden ger:

det undermedvetna. Detta torde vara den vanligaste svarskällan. Deltagarna bär själva på svaren och utan att med vilja föra glaset till att forma medvetna svar dyker svaren upp ur det undermedvetna och deltagaren påverkar omedvetet glaset att röra sig i den riktning som formar det svar han egentligen redan kände till. I det undermedvetna finns många logiska reflektioner på skeenden vi inte medvetet lagt märke till, så ett svar hämtat ur det undermedvetna kan vara minst lika värdefullt som ett svar avgivet av en ande.

det medvetna. En deltagare kan vilja lura såväl sig själv som andra att anden i glaset fungerar och mer eller mindre medvetet föra glaset till de svar han själv väljer eller förväntar sig.

Ja, vi rör antagligen själva glaset (eller värmen gör ju så det förflyttar sig). Men precis som andra magiska föremål är de inte magiska i sig, de är bara verktyg när man har kontakt med något högre.
Vem som än rör glaset så är ändå svaren värdefulla. Försökt med flera fingrar, men det fungerar inte iallfall.
Citera
2005-12-15, 15:56
Medlem
Testa att flytta lite på den då och då så rör den sig
Citera
2005-12-15, 16:02
Medlem
Miyus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arre_quake
Testa att flytta lite på den då och då så rör den sig

Doh.
Citera
2005-12-15, 16:28
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigangry

Luftkudde!?! Tjena. Varför tror du luftbalonger är JÄTTE stora för att bara kunna lyfta ett fåtal människor? Varför inte en pruttkudde i stället.
Jag gillar ditt svar om det undermedvetna bättre eftersom det som är det mest troliga. Jag läste i någon tråd där någon vuxen gjorde anden i glaset med fjortisar och svaren kom på fjortisspråk. Vad man kan dra för slutsatser av det kan man undra?
Citera
2005-12-15, 19:32
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
...Varför tror du luftbalonger är JÄTTE stora för att bara kunna lyfta ett fåtal människor? ...
Luften i glaset blir varm, expanderar och då ökar trycket i glaset, även mot papperet glaset glider på. Detta gör att glasets kant trycker med mindre kraft mot papperet, och därför glider lättare mot det.

Miyo: Värm glaset med båda händerna medans det står mot papperet så kommer det glida lättare. Liknande vetenskapliga resonemang och principer leder dock till att det ter sig synnerligen osannolikt att eventuella meddelanden skulle komma från andar/Laban/Casper/ALF/E.T.

OT: Kan man på samma sätt i andra avdelningar försöka låsa ute kritiker av det man vill diskutera och förvänta sig gehör för det?

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Miyo
Ja, vi rör antagligen själva glaset (eller värmen gör ju så det förflyttar sig).
Fel. Värmen gör inte så det förflyttar sig.
Citera
2005-12-15, 20:44
Medlem
bigangrys avatar
Nej men det glider mkt lättare som sagt.
Citera
2005-12-15, 20:46
Medlem
bigangrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Luftkudde!?! Tjena. Varför tror du luftbalonger är JÄTTE stora för att bara kunna lyfta ett fåtal människor? Varför inte en pruttkudde i stället.
Jag gillar ditt svar om det undermedvetna bättre eftersom det som är det mest troliga. Jag läste i någon tråd där någon vuxen gjorde anden i glaset med fjortisar och svaren kom på fjortisspråk. Vad man kan dra för slutsatser av det kan man undra?

Ja det glider mkt lättare om det är uppvärmt.
hehe ja du, man kan ju undra. Finns bara ett enkelt svar. Det finns inga andar!!

Va fan allt följde ju inte med på texten om anden i glaset, aja men har texten på en annan tråd också om nån vill läsa vidare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in