2007-07-17, 12:49
Medlem
jan_bechers avatar
Hej!
Jag ska hjälpa en vän med hans äckligt virusdrabbade windows-burk. Själv kör jag mestadels mac, men har rätt bra koll på windows också. Just detta är jag dock osäker på. Hans burk är alltså fylld med virus, och vad jag tänker göra är följande:

Skruva ut disken ur hans burk. Koppla in den i ett externt kabinett som jag kopplar till min laptop. Sen kopierar jag allt skit han vill spara till en extern hårddisk (eller bara till min laptop, beroende på storlek).

Det jag undrar är vilka filer jag måste ta för att rädda alla mail och kontakter. Vart ligger de, och hur gör jag sen när jag ska importera de igen?

Sjukt tacksam för hjälp!

/Jan Becher
Citera
2007-07-17, 12:54
Medlem
zipzeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan_becher
Hej!
Jag ska hjälpa en vän med hans äckligt virusdrabbade windows-burk. Själv kör jag mestadels mac, men har rätt bra koll på windows också. Just detta är jag dock osäker på. Hans burk är alltså fylld med virus, och vad jag tänker göra är följande:

Skruva ut disken ur hans burk. Koppla in den i ett externt kabinett som jag kopplar till min laptop. Sen kopierar jag allt skit han vill spara till en extern hårddisk (eller bara till min laptop, beroende på storlek).

Det jag undrar är vilka filer jag måste ta för att rädda alla mail och kontakter. Vart ligger de, och hur gör jag sen när jag ska importera de igen?

Sjukt tacksam för hjälp!

/Jan Becher

Gå in Arkiv och sen väljer du Importera och Exportera. Där ifrån kan du välja lite olika hur du vill göra.
Citera
2007-07-17, 13:44
Medlem
jan_bechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipzero
Gå in Arkiv och sen väljer du Importera och Exportera. Där ifrån kan du välja lite olika hur du vill göra.

Det går inte att starta från disken, så fucked är den. Det är därför jag måste koppla in den i en extern låda.

/Jan Becher
Citera
2007-07-17, 14:05
Medlem
macka-pärs avatar
Antar att du menar Outlook och inte Outlook Express:
Outlook lagrar data i pst-filer och innehåller i stort allt som är värt att lagras. Som standard läggs de i mappen C:\Documents and Settings\användarnamn\Lokala inställningar\Application Data\Microsoft\Outlook. I Vista är standardmappen C:\Users\%username%\AppData\Local\Microsoft\Outloo k\. Kontouppgifter lagras inte i en pst- fil, de får man mata in på nytt.

En normal Outlook-installation skapar två pst-filer; en ordinarie och en arkiv-fil. Arkivfilen heter oftast archive.pst eller liknande.

Vid återställning är det bara att öppna datafilen från Outlook. Sedan får man fippla in kontouppgifterna på nytt och dessutom be outlook lägga inkommande mail i den återställda datafilen.
Citera
2007-07-17, 14:06
Medlem
Zajins avatar
Brukar ligga en pst-fil nånstans på hårddisken, har för mig den heter outlook.pst, det ska räcka att kopiera över den och sen importera den i det nya Outlook.
Citera
2007-07-17, 14:18
Medlem
jan_bechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macka-pär
Antar att du menar Outlook och inte Outlook Express:
Outlook lagrar data i pst-filer och innehåller i stort allt som är värt att lagras. Som standard läggs de i mappen C:\Documents and Settings\användarnamn\Lokala inställningar\Application Data\Microsoft\Outlook. I Vista är standardmappen C:\Users\%username%\AppData\Local\Microsoft\Outloo k\. Kontouppgifter lagras inte i en pst- fil, de får man mata in på nytt.

En normal Outlook-installation skapar två pst-filer; en ordinarie och en arkiv-fil. Arkivfilen heter oftast archive.pst eller liknande.

Vid återställning är det bara att öppna datafilen från Outlook. Sedan får man fippla in kontouppgifterna på nytt och dessutom be outlook lägga inkommande mail i den återställda datafilen.

Tack för ett grymt svar!

Jag behöver inte kopiera över och importera archive.pst alltså?
Hur ber jag outlook lägga inkommande mail i den återställda datafilen?

Det ska även sägas att jag inte är säker på om han kör Outlook eller Outlook Express. Jag antar att proceduren är liknande, men en kort beskrivning är ändå välkommen!

Tack!

/Jan Becher
Citera
2007-07-17, 14:45
Medlem
Zajins avatar
Importerar du pst-filen så kopierar den över alla mail från den till den nya pst-filen så alla nya mail kommer hamna i den tillsammans med den överkopierade gamla mailen
Citera
2007-07-17, 17:23
Medlem
DennisOlofs avatar
Nu ska vi se om jag har rätt.

Alla sajter som har är inloggad på via cookies etc kommer försvinna när du formaterar om, kolla att han har alla logins / password etc så han inte tappar bort något, bra göra innan man börjar installera om.

Beroende på vad man kör:

Backup på bookmarks för IE om sådant används
Backup av mina dokument om filer finns där som är viktiga etc

Sedan kan man köra t.ex. följande

http://www.outlook-express-backup.com/
http://www.outlookbackup.com/
http://www.backsettings.com/outlook-backup.html

Finns många olika program.

När du väl installerat om, skapa två partitioner en C: på t.ex. 30Gb och D: som tar upp resten. Något i den stilen, därefter instruerar du din kompis att spara allt viktigt på D: i mappar osv. Så nästa gång allt rasar förlorar han inte så mycket.

Dessutom kan han ju köra backupliknande program som ovan ibland och spara, skadar inte och tar inte så mycket plats.
Citera
2007-07-20, 18:43
Medlem
bergsturks avatar
archive.pst innehåller alla gamla mail som Outlooks "arkivera automatiskt" har kopierat ut (och tagit bort) från outlook.pst. Du vill alltså importera den också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in