• 1
  • 2
2007-07-17, 03:49
Medlem
Hur mycket måste jag cykla för att träningen ska få samma effekter som en löprunda på fem kilometer? Cyklingen sker i högt tempo och terrängen är blandad dvs både backar och plan mark.

Citera
2007-07-17, 04:00
Bannlyst
Har en poolare som spelar i Björklöven. Dom brukar iaf cykla oftast, så det borde vara bra. Beror på vad du vill träna? Vill du träna ben? Vill du bli av med fett?
Citera
2007-07-17, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA
Har en poolare som spelar i Björklöven. Dom brukar iaf cykla oftast, så det borde vara bra. Beror på vad du vill träna? Vill du träna ben? Vill du bli av med fett?

Jag vill bränna fett framförallt. Ben tränar jag på annat håll.

Edit: Jag kanske bör förtydliga att det är riktig cykling jag menar och inte cykling på en träningscykel.
Citera
2007-07-17, 04:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsan10
Jag vill bränna fett framförallt. Ben tränar jag på annat håll.

Edit: Jag kanske bör förtydliga att det är riktig cykling jag menar och inte cykling på en träningscykel.

Då kan jag rekommendera att du ska springa, det är bättre. Fast är nog helt ok med cykel också.
Citera
2007-07-17, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA
Då kan jag rekommendera att du ska springa, det är bättre. Fast är nog helt ok med cykel också.

Jag har skadeproblem som gör så att jag inte kan springa på en regelbunden basis.
Det jag är ute efter är någon sorts jämförelse mellan cykling och löpning. Motsvarar t.ex. fem kilometers löpning en mils cykling?
Citera
2007-07-17, 09:01
Medlem
spatrics avatar
Hm, jag tror du ska gå efter tiden istället.. Springa i 30 min vs Cykla (med samma puls) i 30 min kanske är ungefär likvärdigt

Jag gissar bara, så jag kan ju ha fel.. Vet inte riktigt varför jag svarade ens
Citera
2007-07-17, 10:09
Medlem
firres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
Hm, jag tror du ska gå efter tiden istället.. Springa i 30 min vs Cykla (med samma puls) i 30 min kanske är ungefär likvärdigt

Jag gissar bara, så jag kan ju ha fel.. Vet inte riktigt varför jag svarade ens
Torde vara som du gissar. Dvs givet att du har samma puls är x min cykel=x min löpning, dvs det har samma effekt på din kondition och samma förbränning.
Citera
2007-07-17, 21:11
Medlem
eggshellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firre
Torde vara som du gissar. Dvs givet att du har samma puls är x min cykel=x min löpning, dvs det har samma effekt på din kondition och samma förbränning.

Jaha men jag tror lätt man kan ta den distansen man löper gånger 5 om du kör hård cykling. Men cykling är de nog inget fel på då man ibland vilar och ibland trampar på som fan = dvs. intervallträning. Vilket är väldigt bra för fettförbränning och kondition.
Citera
2007-07-17, 21:18
Medlem
firres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Jaha men jag tror lätt man kan ta den distansen man löper gånger 5 om du kör hård cykling. Men cykling är de nog inget fel på då man ibland vilar och ibland trampar på som fan = dvs. intervallträning. Vilket är väldigt bra för fettförbränning och kondition.

Nope har du samma puls under cykelpasset är det samma sak som att springa med avseende på din kondition och förbräning.
Citera
2007-07-17, 22:37
Medlem
eggshellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firre
Nope har du samma puls under cykelpasset är det samma sak som att springa med avseende på din kondition och förbräning.

Teoretiskt ja. Men knappast i verkligheten.
Citera
2007-07-18, 07:46
Medlem
spatrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Teoretiskt ja. Men knappast i verkligheten.

Varför inte?
Citera
2007-07-18, 10:19
Medlem
eggshellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
Varför inte?

Du håller inte samma puls när du cyklar terräng så är de bara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in