• 1
  • 2
2007-07-16, 21:36
Medlem
Jag ska införskaffa en ny dator. Jag har så gott som bestämt mig för att investera i en Dell dator (dimension 9200) för runt 10'000kr. Saken är den att jag har ett ganska angenämt problem om hur vida det är bättre att lägga lite extra pengar på en snabbare processor eller mer ram minne.

Valet stå alltså mellan:
1. Lägga till 2250kr för en Intel® Viiv™ Core™ 2 Duo E6700-processor (2,66 GHz, 1 066 MHz, 4 MB cache) istället för en Intel® Viiv™ Core™ 2 Duo E6420-processor (2,13 GHz, 1 066 MHz, 4 MB cache) [Inkluderas i priset]
eller
2. Lägga till 2750kr för 4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [4x1024] istället för 2gb i ram.

Är ingen dator expert så jag kan inte uppskatta hur mycket snabbare 2.66Ghz är än 2,13, men jag vet att 4G i ram är jäkligt mycket.

Kan kanske vara värt att tillägga att jag för det mesta kommer att redigera film och foto på datorn.
Citera
2007-07-16, 21:50
Medlem
styler88s avatar
skit i dell datorn, och köp en rigtigt grym dator som du ej behöver uppdatera från tex komplett. Där får du även så mycket bättre delar, som tex bra moderkort, grafikkort, notera BRA ramminnen och en bra hyfsad prossesor.
Citera
2007-07-16, 23:02
Medlem
Simson1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrcardu
....
Är ingen dator expert så jag kan inte uppskatta hur mycket snabbare 2.66Ghz är än 2,13, men jag vet att 4G i ram är jäkligt mycket.

Kan kanske vara värt att tillägga att jag för det mesta kommer att redigera film och foto på datorn.

Om inte du är 100% säker på att du behöver 4gb skulle jag satsa på processorn.
Det är oftast billigare att uppgradera RAM minnet i efterhand, istället för processorn.
Citera
2007-07-17, 02:04
Medlem
Babovands avatar
Precis och jag kör själv 2gb ram och det funkar hur fint som helst http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327595

jag tycker dom funkar så bra så att jag inte ens vill ha 4gb ram, känns bara onödigt och priset på just dom är billigt. satsa på en processor, men inte på dell..

bästa är att bygga en själv, köp delarna och börja bygg! blir billigare och du får mer prestanda för pengarna
Citera
2007-07-17, 13:21
Medlem
DennisOlofs avatar
Ingen nytta av snabbare cpu eller mera minne anser jag.

Här är den datorn personen tänker köpa, jag skulle avråda dig, du får mera för pengarna genom att köpa en färdig datorn från komplett. Det är ju 3år garanti så det bör inte vara några problem.

Du får ju ingen skärm, tangentbord, eller råtta med men det har du redan antar jag.

http://www1.euro.dell.com/content/pr...=dhs&cs=sedhs1

Idag bör man skaffa 8800GTS för spel. Samt kraftagget är för klent för att kunna uppgradera i framtiden.

Jag föreslår istället denna, finns säkert andra butiker man kan köpa ifrån men denna dator är ungefär vad man bör ha idag om man köper nytt.

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10180

Dessutom kan du ändra paketet om du vill ha några andra komponenter, dessutom tar det där moderkortet 8Gb ram om du behöver det. Och det viktiga med film, samt fotoredigering är ordentligt med minne, men 2Gb räcker gott och väl. Det du kanske behöver är mera hårddisk 500Gb kan vara för lite om du pysslar med film, men det är ju bara lägga in en till 500Gb hårddisk, då räcker det utan problem.
Citera
2007-07-18, 22:23
Medlem
Ok, tack så mycket för era svar. Har nog ändrat mig och lägger kanske pengarna på datorn från komplett istället, efter viss konfiguration. ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337911 )

Men eftersom jag som sagt inte är så bra på det här med datorer kommer då ytterligae några frågor.

1. Har hört att Intels processorer är bättre än AMD, är detta sant? Annars låter ju AMD Athlon 64 X2 6000+ (3GHz) riktigt grym jämfört med Intel® Viiv Core™ 2 Duo E6700-processorn (2,66 GHz, 1 066 MHz, 4 MB cache).
2. Följd fråga. Är det 3Ghz på varje kärna då eller är det den sammanlagda hastigheten?
3. Känns inte som om grafikkortet är så viktigt vid video/foto redigering så jag sänker mig nog en nivå på den har punkten. Är det fel tänkt, eller är det lika bra att satsa på ett bra grafikkort med en gång? Detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334578 är väl ett bra grafik kort annars?
4. Såg att det inte bara är olika storlekar på ramminnena utan att de även har olika hastigheter. Är det vettigare att lägga pengarna på snabbare minnen istället för ett bättre grafikkort?
5. Något annat jag bör tänka på?

Tacksam för ännu mer bra åsikter från er.
Citera
2007-07-19, 09:30
Medlem
eyyYos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrcardu
Ok, tack så mycket för era svar. Har nog ändrat mig och lägger kanske pengarna på datorn från komplett istället, efter viss konfiguration. ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337911 )

Men eftersom jag som sagt inte är så bra på det här med datorer kommer då ytterligae några frågor.

1. Har hört att Intels processorer är bättre än AMD, är detta sant? Annars låter ju AMD Athlon 64 X2 6000+ (3GHz) riktigt grym jämfört med Intel® Viiv Core™ 2 Duo E6700-processorn (2,66 GHz, 1 066 MHz, 4 MB cache).
2. Följd fråga. Är det 3Ghz på varje kärna då eller är det den sammanlagda hastigheten?
3. Känns inte som om grafikkortet är så viktigt vid video/foto redigering så jag sänker mig nog en nivå på den har punkten. Är det fel tänkt, eller är det lika bra att satsa på ett bra grafikkort med en gång? Detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334578 är väl ett bra grafik kort annars?
4. Såg att det inte bara är olika storlekar på ramminnena utan att de även har olika hastigheter. Är det vettigare att lägga pengarna på snabbare minnen istället för ett bättre grafikkort?
5. Något annat jag bör tänka på?

Tacksam för ännu mer bra åsikter från er.
1. eviga tvisten om vilken processor som är bäst kommer fortsätta tills intel och amd slutligen förenat sig..
2. amd, vet jag inte, på intels är det i varje fall per kärna.. borde ju vara det på amds också
3. det grafikkortet du pekat ut borde vara tillräckligt om du inte vila spela dom ultimataste spelen som släpps inom en snar framtid
4. pc5300 funkar helt klart, det jag sitter på just nu
5. humpa inte in saker i beställningen som inte passar moderkort osv..

mina tankar och åsikter, skrik slagord om jag har fel
Citera
2007-07-19, 12:13
Medlem
HFisBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyyYo
1. eviga tvisten om vilken processor som är bäst kommer fortsätta tills intel och amd slutligen förenat sig..

Nej, det är ingen tvist. Intel Core 2 duo ÄR bättre än AMD:s motsvarighet!
Citera
2007-07-19, 12:19
Medlem
DennisOlofs avatar
mrcardu, om du ändå köper nytt.

Passa på att skaffa så snabba minnesmoduler som möjligt, beror på vad moderkortet klarar av, och 2Gb räcker gott och väl för redigering anser jag.

4Gb är på tok för dyrt jämfört med hur mycket nytta du kommer ha av mera minne.

Grafiken vet jag inte så mycket om. Men kanske ändå värt lägga till 800kr för att kunna på ett 8800GTS 320mb minne, dom kortet är så grymt mycket bättre än de lägre korten som 8600 osv.

Jag tror att Intels cpuer är lite mera popis än amd just nu, men tror inte det skiljer så mycket i praktiken när man kör spel osv.
Citera
2007-07-19, 15:42
Medlem
http://www.tomshardware.se/processor...=432&chart=171

Jag är osäker nu gällande AMD vs C2D men någon hittade den här processor jämförelsen. Man kan välja vilka två som ska markeras och vilket test det ska gälla.

Om elförbrukning och överklockning inte är viktigt så verkar det vara ett bra ställe för att jämföra. Man kan då låta priset i affären avgöra om man väljer AMD eller C2D. Tex om du väljer 2 processorer som kostar lika mycket i affären så kan du se på tomshardware.se länken viken som är bättre.

Själv väljer jag C2D för att lägre elförbrukning är viktigt för mig och jag har hört att de är bättre för överklockning jämfört med AMD men jag har dock inte letat efter något test som visar hur det ligger till.

-----
Jag tycker vid spel (och DX10 stödet) är 8800 korten är ett bättre (snabbare) vall än 8600. Annars finns det biligare kort än 8600 om sådant inte är viktigt.

-----
Om minnes pris skillnaden inte är stor så varför inte ta snabbare minnen. Det beror mycket på vad moderkort klarar av. Själv tar jag nog 6400 i hastighet om moderkortet klarar av det (som snabbast, jag vill överklocka). Men vist går det bra med 5300 också.
Citera
2007-07-19, 17:42
Medlem
DennisOlofs avatar
Man blir lite avis när man läser trådarna här.

Själv sitter man på en trött P4 3.0Ghz, 2Gb DDR400 ram, iofs bra moderkort som inte tillverkades i så många exemplar. Ett fint ASUS som har PCI express 16slot och SATA150.
Citera
2007-07-19, 17:51
Medlem
Tycker inte du behöver lägga till varken mer RAM eller snabbare processor. 2.13Ghz Core2Duo och 2gb RAM räcker alldeles utmärkt. Tycker det var alldeles för dyra uppgraderingar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in