2007-07-16, 20:23
Medlem
puberts avatar
Har nyligen avslutat min era av styrketräning för att testa på lite nytt... Och nu har turen kommit till inlinesåkning. Hittade ett par inlines här hemma som brorsan köpte för några år sedan, och dessa verkar efter en snabb provtur fungera som sig bör och ha rätt storlek för mig.

Under denna tur upptäckte jag tyvär också att jag är totalt värdelös på att åka inlines. Klarar väl av att ta mig frammåt utan att ramla och göra enkla svängar. Men det är allt.

Så nu har jag en rad frågor som jag hoppas att någon härinne ska kunna hjälpa mig med:

1. Hur fan bromsar man? Lyckades göra några sånna däringa flashiga "snurrvändningar" i låg fart där man vrider till med hälarna så man snurrar ett halvt varv och stannar, men dock bara i låg fart. Måste väl finnas något enklare sätt att stanna och framförallt om man bara vill bromsa ner farten (höll på att gå åt helvete när det kom en backe)

2. Hur hårt är det meningen att man ska dra åt skiten egentligen? Finns både snören sånna där coola plastgrejer som fungerar lite som spännband på dom. För att det ska sitta stabilt känns det nästan som om jag måste dra åt så hårt att jag stryper blodtillförseln i fötterna, och det kan ju inte vara meningen?

3. Hur snabbt vänjer sig fötterna (om vi generaliserar)? Fick satans ont på insidan av fötterna efter ett tag...

4. Övriga tips? Något speciellt man bör lära sig för att överleva det här i längden?
Citera
2007-07-16, 20:31
Medlem
Jag har åkt i många många år, det är skitkul, och går rätt fort att lära sig. Det är som du märkte bromsningen som är svårast att lära sig.

1: det finns en bromskloss, den är oftast opraktiskt stor när den är ny. Du vill ha bromsfoten ordentligt fram när du bromsar i hög hastighet.
Alternativt kan du ha vänsterfoten rakt fram och lägga högerfoten vinkelrätt bakom så du bromsar med hjulen, men det sliter enormt på hjulen och jag rekomenderar det inte.

2: Du vill ju ha blod till fötterna, men lösare än så behöver de inte sitta. Kan dra de lösare om man bara ska "finåka" lite.

3: vet inte riktigt, jag hade mest problem med vaden i början innan den vande sig vid spänningen...

4: om du åker i hög fart och du ser att det är grus motsvarande på vägen. Stå på en skidsko och håll upp den andra framför dig. Fanstnar det grus så är det svärnit, då vill du kunna fortsätta åka på andra skridskon.
Citera
2007-07-16, 20:40
Medlem
damprexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pubert
Har nyligen avslutat min era av styrketräning för att testa på lite nytt... Och nu har turen kommit till inlinesåkning. Hittade ett par inlines här hemma som brorsan köpte för några år sedan, och dessa verkar efter en snabb provtur fungera som sig bör och ha rätt storlek för mig.

Under denna tur upptäckte jag tyvär också att jag är totalt värdelös på att åka inlines. Klarar väl av att ta mig frammåt utan att ramla och göra enkla svängar. Men det är allt.

Så nu har jag en rad frågor som jag hoppas att någon härinne ska kunna hjälpa mig med:

1. Hur fan bromsar man? Lyckades göra några sånna däringa flashiga "snurrvändningar" i låg fart där man vrider till med hälarna så man snurrar ett halvt varv och stannar, men dock bara i låg fart. Måste väl finnas något enklare sätt att stanna och framförallt om man bara vill bromsa ner farten (höll på att gå åt helvete när det kom en backe)

2. Hur hårt är det meningen att man ska dra åt skiten egentligen? Finns både snören sånna där coola plastgrejer som fungerar lite som spännband på dom. För att det ska sitta stabilt känns det nästan som om jag måste dra åt så hårt att jag stryper blodtillförseln i fötterna, och det kan ju inte vara meningen?

3. Hur snabbt vänjer sig fötterna (om vi generaliserar)? Fick satans ont på insidan av fötterna efter ett tag...

4. Övriga tips? Något speciellt man bör lära sig för att överleva det här i längden?

Haha, lite rolig läsning där, får hoppas att detta är till någon hjälp:

1. Det brukar finnas "bromsklossar" (längst bak vid hälen, om du har allround inlines) som man vinklar ner. Ful "how to" : http://www.londonskaters.com/how_to_heelbrake_stop.htm

andra sätt är t-stop (fult namn), googlar du lite på det så hittar du garanterat bilder som visar hur.

Och den allra enklaste som jag alltid har kört med, är att släpa den ena inlinen bakom den du står på och på så sätt bränna en massa däck men stannar okej.

2: Jag brukade snöra på rätt rejält, men inte så mycket så att du inte får ner blod i foten. Viktigast är dock att ha det hårt nertill runt foten så man inte glider omkring med foten i dem.

3: Det beror ju på, endel inlines är smala nertill och har du en bred fot så får man nog köpa nya inlines.

4: LÄR DIG SVÄNGA!
Citera
2007-07-16, 21:14
Medlem
puberts avatar
Tack för svaren

Finns en sån där bromskloss i bak på den ena. Trodde dock den mest var där av estetiska skäl då jag höll på att fara åt helvete när jag försökte använda den (och den verkar inte vara onödigt stor tycker jag inte. Brorsan använde ju inlinsen i nått år med..)

Men då är det väl bara att börja öva då och se om det kan vara något för mig.

En till fråga av ren nyfikenhet, till alla som åkt inlines som cardio: Hur lång sträcka kan man räkna med att avverka på en timme som en svensson med hyffsad kondition om man tränar några månader?
Citera
2007-07-16, 21:39
Medlem
damprexs avatar
Citat:
Tack för svaren

Finns en sån där bromskloss i bak på den ena. Trodde dock den mest var där av estetiska skäl då jag höll på att fara åt helvete när jag försökte använda den (och den verkar inte vara onödigt stor tycker jag inte. Brorsan använde ju inlinsen i nått år med..)

Men då är det väl bara att börja öva då och se om det kan vara något för mig.

En till fråga av ren nyfikenhet, till alla som åkt inlines som cardio: Hur lång sträcka kan man räkna med att avverka på en timme som en svensson med hyffsad kondition om man tränar några månader?

jag har för mig att jag åkte milen med hela familjen, dvs inte snabbt. på ca 1h 15min. Men jag och brorsan har åkt ca 6 km på kvarten ungefär, i storstadsmiljö.
Citera
2007-07-16, 21:42
Medlem
Citat:
Gissar på...2 mil ungefär. Mer om du använder stavar, vilket är mycket roligare och ger en bra träning för nästan hela kroppen. Går mycket fortare än att bara använda benen.
Citera
2007-07-16, 21:47
Medlem
puberts avatar
Okej, låter bra.

Stavar däremot är överkurs just nu. Ska lära mig att åka först och se om det är något jag kommer fortsätta med.

Känns dock som en jävligt kul form av cardio, går med hyffsad fart och sliter inte så hårt på min knän som löpning.
Citera
2007-07-16, 22:22
Medlem
vet inte hur långt jag brukar åka.. jag brukar inte ha en fast rutt utan bara åka runt i en viss tid.

tokkörde nån kväll från polaren hem, bra precis 2km på en låt på mp3n, typ 3 - 3:30
Citera
2007-07-17, 12:04
Medlem
Citat:
Okej, låter bra.

Stavar däremot är överkurs just nu. Ska lära mig att åka först och se om det är något jag kommer fortsätta med.

Känns dock som en jävligt kul form av cardio, går med hyffsad fart och sliter inte så hårt på min knän som löpning.
Så överkurs är det inte. Är själv inne på min första säsong med inlines, drog med stavarna ut efter 10-15 träningspass, efter ytterligare ett par pass gick det hur fint som helst med stavarna. Nu känns det väldigt segt och långsamt att åka utan stavar
Kör hårt! (Och glöm inte hjälmen...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in