Citat:
Ursprungligen postat av pubert
Har nyligen avslutat min era av styrketräning för att testa på lite nytt... Och nu har turen kommit till inlinesåkning. Hittade ett par inlines här hemma som brorsan köpte för några år sedan, och dessa verkar efter en snabb provtur fungera som sig bör och ha rätt storlek för mig.
Under denna tur upptäckte jag tyvär också att jag är totalt värdelös på att åka inlines. Klarar väl av att ta mig frammåt utan att ramla och göra enkla svängar. Men det är allt.
Så nu har jag en rad frågor som jag hoppas att någon härinne ska kunna hjälpa mig med:
1. Hur fan bromsar man? Lyckades göra några sånna däringa flashiga "snurrvändningar" i låg fart där man vrider till med hälarna så man snurrar ett halvt varv och stannar, men dock bara i låg fart. Måste väl finnas något enklare sätt att stanna och framförallt om man bara vill bromsa ner farten (höll på att gå åt helvete när det kom en backe)
2. Hur hårt är det meningen att man ska dra åt skiten egentligen? Finns både snören sånna där coola plastgrejer som fungerar lite som spännband på dom. För att det ska sitta stabilt känns det nästan som om jag måste dra åt så hårt att jag stryper blodtillförseln i fötterna, och det kan ju inte vara meningen?
3. Hur snabbt vänjer sig fötterna (om vi generaliserar)? Fick satans ont på insidan av fötterna efter ett tag...
4. Övriga tips? Något speciellt man bör lära sig för att överleva det här i längden?
Haha, lite rolig läsning där, får hoppas att detta är till någon hjälp:
1. Det brukar finnas "bromsklossar" (längst bak vid hälen, om du har allround inlines) som man vinklar ner. Ful "how to" :
http://www.londonskaters.com/how_to_heelbrake_stop.htm
andra sätt är t-stop (fult namn), googlar du lite på det så hittar du garanterat bilder som visar hur.
Och den allra enklaste som jag alltid har kört med, är att släpa den ena inlinen bakom den du står på och på så sätt bränna en massa däck men stannar okej.
2: Jag brukade snöra på rätt rejält, men inte så mycket så att du inte får ner blod i foten. Viktigast är dock att ha det hårt nertill runt foten så man inte glider omkring med foten i dem.
3: Det beror ju på, endel inlines är smala nertill och har du en bred fot så får man nog köpa nya inlines.
4: LÄR DIG SVÄNGA!