2007-07-16, 19:35
Medlem
Jag har sedan en tid tillbaka varit ägare av en Compaq nx7400 laptop med ett intel wm3945abg trådlöst wifi kort.

Nu är det så här att jag en dag tänkte försöka mig på att fixa ett uttag för att kunna koppla på en extern antenn på sidan av datorn.
Men när jag öppnade datorn såg jag endast två kablar som försvann åt varsit håll bakom plasten.
Då jag inte ville riskera att ha sönder "chassit" så vågade jag inte bända loss plasten som är runt.
Jag såg wifi kortet och dessa två kablar genom att ta bort tangentbordet.

Någon som har en aning om detta är möjligt att genomföra?
och gärna hur det skulle gå till i sånna fall.

Tack på förhand..
Citera
2007-07-16, 23:30
Medlem
Simson1s avatar
Ta en högupplöst närbild så är det enklare att hjälpa till.
Citera
2007-07-17, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simson1
Ta en högupplöst närbild så är det enklare att hjälpa till.
Jag känner inte för att öppna upp burken igen då det är den enda jag har för tillfället när min stationära är hemma och slöar :P

Jag tog dock en bild med mobilen. och sedan hittade jag en bild på samma kort.
Du/ni får avgöra om jag skall behöva öppna upp den igen för att ta fram ett ordentligt kort på skiten.
bild på kortet, hittat på en japansk sida.
bild tagen i min dator. Tog tyvärr inget kort när metallskyddet var avtaget. Men det är ett identiskt kort med det ovanstående. fast mina kablar går åt ett varsit håll.
Citera
2007-07-17, 17:33
Medlem
Simson1s avatar
Jo allt går! Jag antar att du inte har nån garanti kvar, för den gäller ju ej om man börjar pilla...

Ditt kort ser ut att ha 2 st Hirose kontakter, det kan vara så att den ena används för Transmit och den andra för Receive.
Men för att koppla in externa antenner behöver du en "pigtail" adapter, finns hos davido.se eller hos tradlost.se.

T.ex
http://www.davido.se/shop/product_in...products_id=82

Visa dom Intel-bilden på kortet så kan dom hjälpa dig så att du får rätt adapterkabel.

När du väl har en SMA kontakt i ena änden kan man köpa själva WIFI-antennen separat. Dom små kontakterna på ditt kort tål inte så mkt så det bästa är att montera pigtail adapterna inne i datorn och borra ett hål så att SMA-honan sticker ut på sidan, SMA-kontakterna tål betydligt mer och då är det bara att skruva bort den externa antennen när man inte behöver den.
Citera
2007-07-17, 18:40
Medlem
Garantin är kvar ännu i några månader. Eg borde jag försöka få datorn utbytt innan jag gör något men jag orkar inte.. :P

Har bland annat krångel med att datorn hänger sig när man stoppar i strömkabeln när den är igång. Händer både i linux (fedora/ubuntu/mandriva) och windows(XP).

Men du menar alltså helt enkelt att man ansluter en sån där pigtail till en av kontakterna? Blir det inte konstigt om det bara är anslutning på tex transmit?

Vem är det jag skall visa intel bilden?

Jag har redan en extern antenn så jag behöver väl bara införskaffa mig en pigtail med rätt adapter. På tal om min antenn så har jag en sån här: http://www.smarteq.se/productarchive...800029128.html

Tack för hjälpen..
Citera
2007-07-17, 18:43
Medlem
Simson1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IZON
Garantin är kvar ännu i några månader. Eg borde jag försöka få datorn utbytt innan jag gör något men jag orkar inte.. :P

Har bland annat krångel med att datorn hänger sig när man stoppar i strömkabeln när den är igång. Händer både i linux (fedora/ubuntu/mandriva) och windows(XP).

Men du menar alltså helt enkelt att man ansluter en sån där pigtail till en av kontakterna? Blir det inte konstigt om det bara är anslutning på tex transmit?

Vem är det jag skall visa intel bilden?

Tack för hjälpen..

Hör med dom som du tänker handla av, t.ex davido.se eller tradlost.se.
Dom kanske redan känner till vad som krävs för ditt kort, då behöver du inte visa nån bild.
Citera
2007-07-17, 18:45
Medlem
Btw jag såg nu att min antenn är till för mobila signaler.. kommer den inte att fungera då?
Citera
2007-07-17, 18:55
Medlem
Simson1s avatar
Det måste vara en Wifi antenn, som är gjord för 2400-2500 mhz.
Citera
2007-07-17, 18:58
Medlem
Så då lär jag köpa en antenn också?
Citera
2007-07-17, 18:59
Medlem
Simson1s avatar
Japp, dom flesta WIFI antenner har SMA hanar som anslutningskontakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in