Läste artikel igår om just Område med tilltagande bekymmer. Tyvärr kan jag inte hitta den nu, har letat förtvivlat.
Handlade om nya området Västra Hamnen (Turning Torso) i Malmö. Bor ju själv i stan och vet exakt hur där ser ut osv. Hela detta området är nedlusat med dyra lgh, trendiga caféer, företagsskrapor, kommande hotell osv allt i direkt anslutning till havet. Det finns soldäck som är några hundra meter långt för allmänheten, nybyggda träbryggor, en gigantisk skatepark, vattenfall, dammar och allmänt innovativa arkitektoniska lösningar på oilka utsmyckningar av sten, grus, blommor etc. Ganska fint område och väldigt trivsamt över huvud taget.
Två stills:
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stra_hamnen
Problemet är nu att minst 10.000 utomstående per dag söker sig ner dit när det är sommar. Merparten är ju vettigt folk men sen har vi alla jävla moppegäng som buskör bland gående utan minsta tanke på livsfara, förstör, kastar utsmyckningen i havet, pinkar fritt, misshandlar/rånar typ efter 23.00..
Boendes känner sig allt mer otrygga etc. Polisen lappar glatt moppar, bilar etc.
För att ge er en idé så ska ni kika på denna lilla snutt. Handlar iofs om en klantig olycka men ni förstår säkert vad jag menar:
http://newshunters.mine.nu//070611fast.wmv
Förra sommaren satt jag just vid trendigt café där och läste nåt i 30 graders värme. Samtidigt kom eu-mopparna utan hjälmar som jävla jehu fram och åter bland livrädda småbarn på gångbanan jämte soldäcket. Till sist var jag så förbannad på arabfjortisarna att jag klev fram mitt framför en moppe med tre st på och tvingade dom att stanna. Lite käftande, de kaxade och jag slet då av föraren med full kraft och höll han hårt om nacken.
"I fortsättningen använder ni benen och moppen parkeras här. Annars åker samtliga tre och moppen i havet. Är det uppfattat?! Va?! Va?!"...
Ungefär så lät det på mig, med hög röst och fragda som en rabiessmittad. Ska tilläggas att jag är 1.95, bredaxlad och 100 tränade kilos.
Budskapet fick en fullträff! Moppen stod stilla därefter, de lommade iväg tårögda och spontana applåder fick man från alla andra. Nån kvart senare kom dom och 8-10 fjortispolare förbi caféet och blängde på mig varpå jag reste mig upp igen och blängde skarpt tillbaka. De sa inget utan tassade vidare efter en kort stund. Kanske insåg de att jag var fel person att bråka med.. Ni kan tro att det kändes rätt mäktigt att sätta sig i respekt mot valpjävlarna. Det gör jag gärna om igen även om jag är väl medveten om ev. knivar
Nu är det åter sommar och till helgen blir det ny fika där. Vem vet vad som händer då ....