• 1
  • 2
2007-07-16, 12:15
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Hej! Jag skulle villja prata med Elefant-Öron-avdelningen tack!

Jag har kroniska problem med knäppningar i fladder-öronen, det känns ungefär som att det ständigt slår lock för örat..fasst bara under en extremt snabb 1/2 sekund..men det inträffar bara NÄR JAG SVÄLJER

det är bara höger öra som är drabbat av detta, och det är möjligt att jag haft så här i flera år utan att alltid tänka på det, jag har blivit så jävla van att det blivit en del av vardagen..men nu är det nog!

Givetvis har jag misstänkt vaxpropp, mycket riktigt Doktor Strutkuk avlägsnade grymt stora vaxproppar i går från båda mina öron..MEN som Tony Irving skulle sakt hoss proktologen..dom kroniska Knäppningarna i höger örat har fortsatt trots en nu totarensad hörselgång.
..så jag kan räkna bort vaxproblemet nu

Givetvis lyder frågorna

är det normalt att det ska bli knäppreflex mer eller mindre..i örat vid varje sväljning? (kanske doft för er?) en källa säger nämligen nej till det

är det ens normalt att männirskan ska gå runt & svälja utan att ha något i munnen förutom saliv?

Nu när jag dessutom ständigt går runt & tänker på varje gång det knäpper så håller jag på att bli knäpp(trummvirvel)
har god lust att göra en Van Gogg.. och se om det hjälper?

nån som har en aning om vad det är frågan om?

/Bökberg
Citera
2007-07-16, 12:20
Medlem
monkeybays avatar
Yes speaking..ingen aning. Men vaddå, jag har tinnitus o skulle jag tänka på det hela tiden , skulle jag tagit mitt liv för länge sen.

Var glad för att du kan svälja, inte alla som kan det.
Är det så stort problem får du väl kolla upp det.
Citera
2007-07-16, 12:48
Medlem
Nu när du snackar om öron så skulle jag vilja låna tråden.

Ibland när jag kört riktigt hårt med konditionen eller bara har varit på ett pass (och kört hårt såklart) så brukar det, när jag andas in, slår lock för höger öra. Vad kan det bero på?

//Demokrat
Citera
2007-07-16, 13:23
Medlem
pictorhayess avatar
Kan nog bero på att vävnaderna intill hörselgången sväller pga den ökade cirkulationen och det därvid blir tillfäligt "lock". Försvinner när man sluttar träningen och cirkulationen återgår till det normala.

Citat:
Ursprungligen postat av Demokrat
Nu när du snackar om öron så skulle jag vilja låna tråden.

Ibland när jag kört riktigt hårt med konditionen eller bara har varit på ett pass (och kört hårt såklart) så brukar det, när jag andas in, slår lock för höger öra. Vad kan det bero på?

//Demokrat
Citera
2007-07-16, 17:17
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
är det normalt att det ska bli knäppreflex mer eller mindre..i örat vid varje sväljning? (kanske dåft ljud för er?) en källa säger nämligen nej till det

är det ens normalt att männirskan ska gå runt & svälja utan att ha något i munnen förutom saliv?

/Bökberg

?
Citera
2007-07-16, 17:33
Medlem
monkeybays avatar
Citat:
?
va du inte nykter eller?
Citera
2007-07-16, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pictorhayes
Kan nog bero på att vävnaderna intill hörselgången sväller pga den ökade cirkulationen och det därvid blir tillfäligt "lock". Försvinner när man sluttar träningen och cirkulationen återgår till det normala.

Låter som en ganska bra förklaring. Tack för svaret pictorhayes.

//Demokrat
Citera
2007-07-16, 23:42
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkeybay
va du inte nykter eller?

Nja..Jag upplevde nog inte att du svarade bara

Jag vill forfarande ha svar på hur männirskor sväljer (---->alt sexualiteter?)

oavsätt din tinnitus
Citera
2007-07-17, 00:37
Medlem
Det är en väldigt vanlig "åkomma" du har

När du sväljer drar du luft ifrån näshålan och där sitter örontrumpeten (den lilla connectionen mellan öra och näsan, och den går upp bakom trumhinnan) helt enkelt så dras trumhinnan bakåt pytte pytte lite och då skapas ett litet "klick" eller så sugs den lite mer innåt och då det uppstår "lock" i örat

Greeetz
Citera
2007-07-17, 14:46
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bab0
Det är en väldigt vanlig "åkomma" du har

När du sväljer drar du luft ifrån näshålan och där sitter örontrumpeten (den lilla connectionen mellan öra och näsan, och den går upp bakom trumhinnan) helt enkelt så dras trumhinnan bakåt pytte pytte lite och då skapas ett litet "klick" eller så sugs den lite mer innåt och då det uppstår "lock" i örat

Greeetz
Ok..men då klassas det ändå som en å-komma kan man säga!

Kommer en doktor anse att det går att korrigera detta om man vill?..det är frågan man vill veta i förväg...innan man pungar ut med 150 riksdaler igen för en undersökning
Citera
2007-07-17, 14:56
Medlem
Det är ingen idé att gå och förlora 150 värdefulla kronor på något som inte kommer hjälpa

Jag har själv haft problem med öronen i princip hela livet, opererat bla, men inte pga klick i örat klicken liksom tinitussen har alltid funnits där och verkar inte försvinna heller. men om jag inte minns fel så är det ett tecken på att öronen mår bra när det klickar till lite om du är lite orolig börja med att tryckutjämna en gång varje dag (hålla för näsa trycka upp luft mot näsa sen PLOPP) vissa kan tycka det är obehagligt men du kommer slippa att få öroninflammation iaf

frågar du någon random när du går i stadskärnan så kan jag lova dig att dom hör samma sak när dom sväljer
Citera
2007-07-17, 14:59
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Jag vill forfarande ha svar på hur männirskor sväljer (---->alt sexualiteter?)

Givetvis sväljer folk även om det bara är saliv de har i munnen, annars skulle ju folk gå omkring på stan och drägla hela tiden! Salivproduktionen är ju konstant och du sväljer omedvetet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in