2007-07-16, 12:04
Medlem
Easy-Ls avatar
Ja, hur tusen gör man med kryddorna?
Häller man i dom innan man hällt bort vattnet smakar det ju ingenting,
men om man håller på efteråt blandar det sig ju inte, så det blir fett starkt på viss delar och smakar inget på andra.

Någon som ahr något magiskt trick på hur man gör dom perfekta nudlarna?
Citera
2007-07-16, 12:11
Medlem
MeatAbstracts avatar
Menar du dem där 4-5kr nudlarna med tillhörande kryddpåse?

Du ska väl mäta upp så mycket vatten du ska ha och sen tillsätta kryddpåsen efter det har kokat upp vattnet med nudlarna i.
Dvs du ska inte hälla bort nått vatten. Sen tar du dina pinnar - jag förmodar att du är en riktig japan - och rör runt så kryddorna blandar sig.

För övrigt anser jag att dessa nudelpåsar bör förgöras.
Citera
2007-07-16, 12:12
Medlem
rayraviolis avatar
Ska man inte ha kvar vattnet så att det blir en nudelsoppa? Så har jag gjort, fast jag gör inte nudlar så ofta så jag kan ha fel.
Citera
2007-07-16, 12:31
Medlem
Läs på paketet!

Ta en viss mängd vatten(står på paketet) och häll i kryddan i vattnet. Låt vattnet koka upp, och lägg sen i nudlarna. Låt dem koka i några minuter.

Easy as dell.
Citera
2007-07-16, 12:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ska man inte ha kvar vattnet så att det blir en nudelsoppa? Så har jag gjort, fast jag gör inte nudlar så ofta så jag kan ha fel.
Du kan göra som du vill. Det finns inga regler. Min dotter älskade (när hon var liten) spagetti med kinesiska påsnudlar.

Man kan således göra soppa på en sådan påse eller bara använda nudlarna till andra rätter. Dessutom kan man använda buljongpåsen till andra rätter än bara som smakförhöjare för soppa. Man kan t ex göra en god sås på den (Satay) och blanda in den i diverse köttfärsrätter.

Testa det här:
- Fräs finhackad lök i smör på låg värme
- Finhacka en vitlöksklyfta och släng i den
- Tillsätt salt, peppar, timjan, basilika/oregano och den lilla buljongpåsen
- Klicka i 1 msk tomatpuré
- Släng i 2 msk sherry eller madeira (tillval)
- Fräs en halv röd paprika i smör på låg värme tills den har blivit mjuk och tillsät den också
- Häll på vatten så det precis täcker blandningen
- Gör en toppredning och blanda i den
- Sjud i ca 20 minuter
- Sila
- Smaka av

Använd denna sås till både italienska rätter och en del crossover mellan dessa och kinesiska.

~Paul~
Citera
2007-07-16, 14:01
Medlem
Easy-Ls avatar
Tack för tipsen, provar nog receptet, lät schysst.

Nej alltså jag gilalr itne att ha kokvattnet kvar, känns som att dom blir så geggiga då..
Citera
2007-07-16, 18:48
Medlem
Jag kan bara äta snabbnudlar på ett sätt, och det är att koka dem enligt anvisning (koka upp vattnet, i med kryddorna, i med nudlarna) och sedan fräsa på dem ordentligt i en wok och stänka över lite soya på slutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in