2007-07-18, 23:33
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
En arvsmonark befriade oss och en arvsmonark ska vi ha

Han befriade Sverige utan att vara vald till konung långt senare gjorde han om Sverige till en arvsmonarki på gott och ont

Men dagens konungar har ju ingen makt och dessutom väljs ju de som verkligen styr Sverige genom val de ärver inte sitt ämbete

det verkliga problemet med att avskaffa arvsmonarkin är att lite av mystiken kring kungamakten försvinner, detta skulle man kanske kunna lindra om man vigde kronan endast till adelsmän men eftersom vår adel är så pass inavlad och motsägelsefullt nog även uppblandad med utländskt icke ariskt blod så blir även det ett problem för att hålla uppe anseendet kring kronan så enda lösningen är väl princip att jag själv kandiderar.

Jorma den arge finnen och Lindholm den ljugande zionisten kan få bli mina hovnarrar

Citera
2007-07-19, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lepop
Nej. Sverige måste ha en folkomröstning för det också. Dessutom inte ens om VpK hade majoritet hade vi kunnat avskaffa monarkin heller för den delen.

Vad grundar du det påståendet på?
Citera
2007-07-19, 17:36
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Han befriade Sverige utan att vara vald till konung långt senare gjorde han om Sverige till en arvsmonarki på gott och ont

Men dagens konungar har ju ingen makt och dessutom väljs ju de som verkligen styr Sverige genom val de ärver inte sitt ämbete

det verkliga problemet med att avskaffa arvsmonarkin är att lite av mystiken kring kungamakten försvinner, detta skulle man kanske kunna lindra om man vigde kronan endast till adelsmän men eftersom vår adel är så pass inavlad och motsägelsefullt nog även uppblandad med utländskt icke ariskt blod så blir även det ett problem för att hålla uppe anseendet kring kronan så enda lösningen är väl princip att jag själv kandiderar.

Jorma den arge finnen och Lindholm den ljugande zionisten kan få bli mina hovnarrar

Ja så kan det gå, som man säger.
Nä själv står jag bakom vår käre Carl XVI Gustav tills näste monark ärver tronen.
Citera
2007-07-19, 18:48
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Ja så kan det gå, som man säger.
Nä själv står jag bakom vår käre Carl XVI Gustav tills näste monark ärver tronen.
Vi borde gifta bort Victoria till något annat land så Carl-Philip kan bli kung för en kung måste vi ha... ingen sketen jävla drottning utan kung!
Citera
2007-07-19, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Vi borde gifta bort Victoria till något annat land så Carl-Philip kan bli kung för en kung måste vi ha... ingen sketen jävla drottning utan kung!
Även om han ger sken av att vara halvt förståndshandikappad och förmodligen inte ens kan uttala sitt efternamn korrekt?
Citera
2007-07-19, 20:28
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hey Sugar!
Nu hanldade tråden iofs inte om vad som föredras av monarki och republik, utan varför man måste ha en statschef öht (TS rubrik var väl lite missvisande). .

Jag håller helt med. Vi har väl ändå inte riktigt kommit fram till varför en stat behöver en statschef. Ceremonier, hur trevliga de än kan tyckas vara för en konservativ som jag själv, är ju ändock bara ceremonier. En statschef som endast har symbolisk betydelse kan väl egentligen inte vara nödvändig.

Vilka komplikationer skulle uppstå inom Sverige, eller i förhållande till utlandet, om vi avskaffade monarkin och lät bli att ersätta kungen med en president?

Finns det, eller har det funnits, civiliserade stater utan statschef?
Citera
2007-07-20, 00:00
Medlem
Vidovdans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kniebolo
Vilka komplikationer skulle uppstå inom Sverige, eller i förhållande till utlandet, om vi avskaffade monarkin och lät bli att ersätta kungen med en president?
Statsministern skulle bli statschef då. I praktiken skulle alltså statsministern fungera som president.

Citat:
Finns det, eller har det funnits, civiliserade stater utan statschef?
Jag sökte lite men hittade inga stater som saknar statschef. Försökte med Albanien, där har de ju till och från haft anarki sedan bankkrashen på 90-talet, men även där har de en statschef (president).
Citera
2007-07-20, 00:06
Medlem
ThePuppetMasters avatar
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag det spelar Roland om vi har president eller kung. Jag kan faktiskt inte bry mig i frågan.
Citera
2007-07-20, 20:49
Medlem
Talmannen statschef?

Citat:
Ursprungligen postat av agneroc
^^ varför måste man ha en statschef ? och vem bestämmer det?

Statschefens uppgift är att föreslå en statsministerkandidat, som riksdagen kan acceptera. Detta var tidigare kungens uppgift, men åligger numera riksdagens talman. Man kan mycket väl tänka sig en parlamentarisk republik utan president.
Citera
2007-07-20, 22:48
Moderator
Strix m/94s avatar
Egentligen...

...hade jag inte tänkt ge mig in i denna tråd, eftersom jag fullföljde diskussionen i den andra TS trådar. Men, jag tar mig friheten att nästan dubbelposta (ursäkta herr moderator).

I den andra tråden skrev jag:
Citat:
...statschefsfunktionen är litet komplicerad. Statschefer gör delvis olika saker i olika länder. I monarkier tänks monarken förkroppsliga staten; "staten det är jag"-traditionen från Louis XIV är ett tydligt exempel på denna princip. Detta innebär att i moderna monarkier har ofta monarken den formella rollen att fastställa lagar, agera överbefälhavare, utnämna regeringschef etc. I Sverige finns inte dessa formella roller längre, men det är fortfarande kungen om fomellt utskickar diplomatiska sändebud, och mottager utländska sändebud.
I republiker har den (i regel) valda statschefen tagit över de flesta av monarkers traditionella uppgifter, och ibland även regeringschefens.
Så behöver staterna en statschef. Kanske inte i princip, men det har visat sig vara praktiskt, kanske främst för att det är lämpligt att koncentrera vissa cermoniella uppgifter till en person, helst en uppburen befattningshavare. I vår tid där de olika statsuppgifterna blivit alltmer omfattande behövs flera befattningar som kan utföra de "höga" uppgifterna. Därför har det visat sig att statsministern, kungen och talmannen alla behövs för att fördela de officiella plikterna.
Slutsats: statschefsämbetet behövs både för goa kontakter mellan stater och för att staterna skall fungera internt. Avsevärt bättre med, avsevärt sämre utan.
http://www.flashback.org/showpost.php?p=7729189&postcount=6

Trots att det är flera dagar sedan jag skrev, så står jag fortfarande för detta.
Citera
2007-07-21, 00:06
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity

Har inget emot en drottning, skrivs lite historia om vi har drottning för det har vi bara haft en gång innan. Sen kanske pk-media slutar attackera kungahuset.
Citera
2007-07-21, 11:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Vi har...

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Har inget emot en drottning, skrivs lite historia om vi har drottning för det har vi bara haft en gång innan. Sen kanske pk-media slutar attackera kungahuset.

...åtinstone haft tre regerande drottningar tidigare; Margareta (1389-1412), Kristina (1632-1654) och Ulrika Eleonora (1719-1720).

PK-media kommer att sluta attackera kungahuset tills det dör ut. Det ligger i sakens natur, efersom media är råvänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in