• 1
  • 2
2007-07-16, 03:45
Medlem
Japp... läsa topicen är nyttigt...
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Nu vill jag har era svar... :-)[/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Anledningen till att jag ställer denna undran är för att jag lackar ur totalt när jag ser denna urbota förkortning "sj" när man egentligen menar ordet "själv". Är det nån taskig sms-förkortning eller vad fan är det? Det kan ju knappast handla om lathet (om det hela handlar om lathet så blir jag riktigt orolig för människans framtid på jorden).[/SIZE]

Edit: Och där knarkade vBulletins wysiwyg-editor till det igen...
Citera
2007-07-16, 08:08
Medlem
Fittsparks avatar
Jag vet inte varför folk skriver så.
Lättja?
Effektivitet?
Citera
2007-07-16, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
Jag vet inte varför folk skriver så.
Lättja?
Effektivitet?

Om det är på grund av lättja så blir jag mörkrädd... men är det på grund av effektivitet så kan jag kanske gå med på det då jag själv använder stavningar av typen "oxo" och "lixom"...

Men vad värre är... jag har en känsla av att det beror på okunskap (dvs ej kunnig inom det svenska språket) och om så är fallet så blir jag riktigt rädd...
Citera
2007-07-16, 12:11
Medlem
Hovslättsmannens avatar
"Lixom"? Du sparar in en bokstav! Det är ungefär lika befogad som den militära forkortningen grdman (eller är det en skröna att grodman fortkortas så?).

I vilket fall, jag menar att "oxo" och "lixom" egentligen mest används för att få en liten lättsammare ton i språket snarare än för att spara knapptryckningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Om det är på grund av lättja så blir jag mörkrädd... men är det på grund av effektivitet så kan jag kanske gå med på det då jag själv använder stavningar av typen "oxo" och "lixom"...

Men vad värre är... jag har en känsla av att det beror på okunskap (dvs ej kunnig inom det svenska språket) och om så är fallet så blir jag riktigt rädd...
Citera
2007-07-16, 12:42
Medlem
lteshs avatar
Kanske något som förkommer bland järnvägsintresserade?

Allvarligt talat, kan du ge något exempel på hur och när det används? Sj använder jag det aldrig.
Citera
2007-07-16, 13:31
Medlem
rejmans avatar
Det är bara för det går snabbare att skriva.. men när man skriver en längre text så brukar man inte skriva "sj" :P inte jag iaf .. brukar bara förekomma när man snackar med folk på msn eller dylikt
Citera
2007-07-16, 13:36
Medlem
Det är väl ganska uppenbart att det är en förkortning? Så den frågan var väl en aning korkad. Men varför man använder sig av förkortningar? Beror väl på från person till person. Antagligen för att det är enklare.
Citera
2007-07-16, 16:14
Medlem
Tjohildas avatar
Sms-sjukan. Hur e d? Sj mår j bra.
Citera
2007-07-16, 16:27
Bannlyst
Ibland när jag är riktigt bajsnödig och sitter vid datorn, och ska just gå, men skriva nåt viktigt innan jag går så använder jag alltid förkortningar av förklariga själ, så kort som möjligt. Men ajg stör mig också på det.
Citera
2007-07-16, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ltesh
Kanske något som förkommer bland järnvägsintresserade?

Allvarligt talat, kan du ge något exempel på hur och när det används? Sj använder jag det aldrig.

Kla tp p dna trdn... http://www.flashback.org/showthread.php?t=516224

N sa j vra efktv... :-)
Citera
2007-07-16, 16:29
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
(om det hela handlar om lathet så blir jag riktigt orolig för människans framtid på jorden).

Vad är just lathet (lättja?) en så dålig anledning? Varför skriver folk alltid "ett SMS" när de egentligen menar "ett Short Message Service-meddelande"?
Citera
2007-07-16, 16:35
Medlem
Bitahons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Vad är just lathet (lättja?) en så dålig anledning? Varför skriver folk alltid "ett SMS" när de egentligen menar "ett Short Message Service-meddelande"?

För att SMS är en tillåten akronym; "sj" är ingen tillåten förkortning. Det är helt enkelt fel. Precis på samma sätt som det är fel ifall jag skriver om denna mening så här: PRciiss pspos semmaaaaaaaaa sötätttttttt sommd dd eeeeee fell ifall ja skriver omm mm denna mnengningn så här.

Det är fel och det förstör språket. De som gör det, d.v.s. fjortisar, gör det av politiska skäl. Det är ett sätt för dem att visa att de inte tänker underordna sig de hemska språkreglerna som - ve och fasa! - Människor Med Makt har bestämt skall gälla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in