• 1
  • 2
2007-07-16, 02:39
Bannlyst
tjenare

ska investera i en ny dator, har en dell sen tidigare

och drog i hopp 2 paket på deras hemsida

som jag råkade skabla bort länkarna på men, eftersom jag råkade redaera min första tråd jag skapade( som jag plitat med i 20) minuter, mkt frustrerande

tänke bara kolla om det var någon som kunde hjälpa mig att sätta i hopp bra delar på komplett.

min krav är följande

prossesor: en som motsvarar 5000+ eller mer
Hdd: 320 gig ( har en 500gig extern att komplettera med redan)
ljudkort: något som är komatibelt med ett bra "sorundsystem" med sub till?
Grafikkort:inget specielt krav, spelar mesta dels poker å kollar film lyssnar på musik, vill dock ha en utgång så man kan koppla datorn till tv.
internmine;2048 mb eller mer
Skärm:22 tum eller större( få plats med många bord när jag spelar poker)
tangentbord:inge speciellt krav, kanske nått multimediabord
mus: sladdmus eftersom att trådlösa är slöare, och kräver batterier
Högtlare: ett par bra "sorund" högtalare med bra ljud, med sub till

sen har jag ingen aning om fläktar mm och andra saker som behövs för att bygga i hopp en dator,

kan någon vara snäll och hjälpa mig?

vad är enklast, att köpa en komplett dator från, www.dell.se i mellanklassen med dom krav jag har så gick det lås på cirka 11 k med frakt å allt

kan man komma undan billigare med att bygga den sj på www.komplett.se, eller rent av mkt bättre?

bra tips/hjälp belönas
Citera
2007-07-16, 02:42
Medlem
Jag skulle nog inte rekomendera Komplett faktiskt. Byggde ihop en dator på deras hemsida...när den kom så hade DVD-spelaren lossnat och åkt in i datorn, de hade inte fäst den ordentligt. Trasig var den också. Datorn hänger sig rätt ofta, även jag har en mer eller mindre helt ren Windows-installation. Förut hade jag en Dell och den fungerade klockrent.
Citera
2007-07-16, 02:53
Medlem
Chims avatar
Låt dig inte skrämmas, du får mycket mer prestanda för pengarna hos Komplett jämfört med Dell.
Plocka ihop liknande paket hos båda så ser du själv.

Sedan tror jag att en trådlös mus skulle passa dig perfekt. I dagsläget är dom inte alls slö eller sega jämfört med trådlösa. Tekniken går framåt
Batterier stämmer det att du behöver, dock laddar jag min mus ca. 1 gång var tredje dag. Då det finns batteriindikator på min som går i 4 steg så har jag inga som helst problem med det. Den har först 3 st. steg som visar batteriet, där 3 prickar är fulladdat och 1 prick är lite batteri kvar. När det börjar närma sig slutet börjar även indikatorn lysa rött, och då har man kanske 1-2 timmars normal "surfningsanvändning" kvar. Sedan kan man ladda den i en timme så klarar man sig lätt 4-5 timmar till.
Jag ångrar inte att jag valde trådlös i allafall!

Återkommer förmodligen med mera om jag orkar!
Citera
2007-07-16, 02:57
Medlem
Kan inte annat än hålla med. Är pengarna inget problem, och orken inte finns där, då kan du väl köpa ett färdigt paket. Men du får mkt mer för pengarna och kan plocka ihop just det som passar dig ifall du köper komponenter separat.
Citera
2007-07-16, 08:42
Medlem
Xirs avatar
Du får garanterat mer prestanda för pengarna om du plockar ihop en på Komplett, men om du kan väldigt lite om datorer så är det väldigt bra att ha Dells support när/om något händer.

Dell med 3 års på platsen service om du inte kan mycket om datorer.
Plocka ihop en själv om du kan felsöka och ev byta delar själv.
Citera
2007-07-16, 09:10
Medlem
Antifrezes avatar
Instämmer med föregående inlägg. Väljer du komplet får du myckt mycket mer för pengarna än vad du får för på dell. Menar på dell betalar du säkert mellan 30 -40 % bara för namnet dell.
Citera
2007-07-16, 13:58
Bannlyst
tack så mycket!

tack grabbar/tjejer

jo jag vet att dell är en så kallad "märkes" dator, men det är ju grejer som alltid funkar mm, har alldrig haft någe problem med min dell jag har nu som jag haft i 3 år.

en sak till, jag behöver inte igentligen så mycket prestandard, men det känns ju alltid skönt att ha ett monster under huven i fall, man skulle behöva det en vacker dag.

jag spelar endas Poker ser på film tankar film/musik lyssnar på musik, kollar börsen och slö surfar. kan henda att jag lekar lite i addobe premier å photoshop mm eller liknande program.

eftersom dator packetet på dell som mkt väll fyllde upp mina krav låg på 11 K
så får ju inte komplett bygget överstiga den summan. häslt billigare

ingen som kan hjälpa mig att plocka i hopp en dator på komplet, så man kan jämföra med "dator packetena på dell" (man kan ju välja bort å till saker där med, men man har bara 2-3 valmöjligheter)

en sak till, jag är ju inte helt värdelös på datorer, har ju byt lite skit på min dell jag har nu, men har alldrig byggt en helt fullständigt, men har goda kamrater som kan det

tack på förhand
Citera
2007-07-16, 18:55
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creadle
tack grabbar/tjejer

jo jag vet att dell är en så kallad "märkes" dator, men det är ju grejer som alltid funkar mm, har alldrig haft någe problem med min dell jag har nu som jag haft i 3 år.

en sak till, jag behöver inte igentligen så mycket prestandard, men det känns ju alltid skönt att ha ett monster under huven i fall, man skulle behöva det en vacker dag.

jag spelar endas Poker ser på film tankar film/musik lyssnar på musik, kollar börsen och slö surfar. kan henda att jag lekar lite i addobe premier å photoshop mm eller liknande program.

eftersom dator packetet på dell som mkt väll fyllde upp mina krav låg på 11 K
så får ju inte komplett bygget överstiga den summan. häslt billigare

ingen som kan hjälpa mig att plocka i hopp en dator på komplet, så man kan jämföra med "dator packetena på dell" (man kan ju välja bort å till saker där med, men man har bara 2-3 valmöjligheter)

en sak till, jag är ju inte helt värdelös på datorer, har ju byt lite skit på min dell jag har nu, men har alldrig byggt en helt fullständigt, men har goda kamrater som kan det

tack på förhand

Kollade in lite snabbt på deras hemsida och hittade denna;

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10167

Gjorde om lite och voilá:

Strömkabel PC m/jord 2m
Nero 7 OEM 1i Mjukvara OEM
CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD,
Norman IC, 1 year license Virus Control,
Musmatta blå 4/6mm
Stötsäker kartong
SoftThinks Installations och recovery
In-Win C603 Midi Tower ATX Svart
Asus P5B, P965, Socket-775, ATX,
USB2 multikortläsare 3.5" svart,
LG DVD-brännare GSA-H54N IDE svart OEM
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB
Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2
Sapphire Radeon X1950GT 256MB GDDR3,
FSC USB tangentbord och strömkabel
Videoseven 22" LCD L22WD TCO-03
Creative Inspire T6100, 5.1 Högtalar-
Support 3 år Komplett.se

Pris: 11695
Citera
2007-07-16, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Kollade in lite snabbt på deras hemsida och hittade denna;

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10167

Gjorde om lite och voilá:

Strömkabel PC m/jord 2m
Nero 7 OEM 1i Mjukvara OEM
CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD,
Norman IC, 1 year license Virus Control,
Musmatta blå 4/6mm
Stötsäker kartong
SoftThinks Installations och recovery
In-Win C603 Midi Tower ATX Svart
Asus P5B, P965, Socket-775, ATX,
USB2 multikortläsare 3.5" svart,
LG DVD-brännare GSA-H54N IDE svart OEM
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB
Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2
Sapphire Radeon X1950GT 256MB GDDR3,
FSC USB tangentbord och strömkabel
Videoseven 22" LCD L22WD TCO-03
Creative Inspire T6100, 5.1 Högtalar-
Support 3 år Komplett.se

Pris: 11695

Okey, men den där var ju redan ett färdigt paket?

det blev ju till och med dyrare en dell paketet.

Dellen jag funderar på

Base Intel® Viiv™ Core™ 2 Duo E6600-processor (2,4 GHz, 1 066 MHz, 4 MB cache)
Minne 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
Tangentbord Dell™ utökat USB-multimedietangentbord - svenska/finska (QWERTY)
Bildskärm Dell™ 22-tums platt widescreenskärm, svart (E228WFP) - europeisk
Grafikkort 256 MB ATI® Radeon® X1300 Pro PCI Express grafikkort
Mus Dell 2 Button USB Scroll Optical Mouse - Black
Optisk enhet 16x DVD+/-RW-enhet
Ljudkort Inbyggt ljud med Dolby Digital 7.1-kapacitet

totalt 10430kr inkl mos å frakt å 3 års support mm
Citera
2007-07-18, 10:23
Medlem
zixls avatar
Dellen (eller HP) för bövelen, nej skämt åsido. du ska ju välja det som passar dig bäst ekonomiskt/tekniskt. Kan du bygga själv, fixa fel själv m.m så kan du köpa en byggsats, har du inte dessa färdigheter och inte har någon rimlig möjlighet eller lust till att skaffa dessa, då bör man nog titta åt färdiga maskiner med bra support.

Dessa är ju inte byggda för att köra skiten ur och klocka så att det nästan brinner i dom, i gengäld så tuffar de på hyffsat stabilt i sin lugna takt och man behöver inte uttnyttja supporten sådär överdrivet ofta.
Citera
2007-07-18, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Dellen (eller HP) för bövelen, nej skämt åsido. du ska ju välja det som passar dig bäst ekonomiskt/tekniskt. Kan du bygga själv, fixa fel själv m.m så kan du köpa en byggsats, har du inte dessa färdigheter och inte har någon rimlig möjlighet eller lust till att skaffa dessa, då bör man nog titta åt färdiga maskiner med bra support.

Dessa är ju inte byggda för att köra skiten ur och klocka så att det nästan brinner i dom, i gengäld så tuffar de på hyffsat stabilt i sin lugna takt och man behöver inte uttnyttja supporten sådär överdrivet ofta.

sant,
nu är det så att jag flyttar i samma veva, och tänkte därför "slänga" den gammla skiten jag har, så slipper jag släpa på allt, köper alltså ny tv å mer där till.

jag har bestämt mig för att köpa en dell maskin, eftersom att det nog kommer bli mkt med flytten och kanske inte det bästa att sitta och meckla i hopp en dator bland alla flytt kartonger.
men tack för alla inlägg.
Citera
2007-07-18, 20:59
Medlem
SilverSurfers avatar
Varför ska du ha en pc ? för de pengarna får du en schysst mac .. funkar finfint med både 5.1 digitalt ut och dvi utgång .. sn att du inte behöver något antivirus program osv är väl inte heller någon nackdel ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in