2007-07-16, 00:01
Medlem
Tjena!

Tänkte kolla om det är några här som har någon bra information att dela med sig av angående kranföraryrket? Någon som själv kör eller vet någon som gör? utbildningar? löner osv.
Citera
2007-07-16, 00:08
Medlem
Manco Capacs avatar
Tjenare!

Vet inte alls så mycket egentligen, har snackat lite med en kranförare och sett honom jobba. Det han sa var att man gick någon form av kurs, inte så lång om jag minns rätt, kanske ett par månader för att få köra. I övrigt är det rätt ensamt om du sitter i en hytt, själv hela dagarna utom på rasterna. Beroende på var du jobbar kan det nog även bli jäkligt stressigt, alla ska ha dig köra något nu, hela dagen. Lönen vet jag inget om. Hoppas du fick någon nytta av svaret.
Citera
2007-07-16, 00:10
Medlem
666Hates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katthans
Tjena!

Tänkte kolla om det är några här som har någon bra information att dela med sig av angående kranföraryrket? Någon som själv kör eller vet någon som gör? utbildningar? löner osv.
Testa att ringa ett kranföretag och hör med dom. Dom berättar säkert vad som behövs...
Citera
2007-07-16, 00:24
Medlem
Groutsides avatar
såg någon dokumentär och de tjänade rätt bra, dock var det stora kranar vid ngn hamn
Citera
2007-07-16, 15:50
Medlem
Baffess avatar
Tror det är en utbildning via TYA, en kompis gick det för 3 år sedan via arbetsförmedlingen. Då får du förarbevis på mobilkran. Jag tror du kan behöva ha C-behörighet på körkortet innan. Såvida det inte finns nån paketlösning.

Min kompis kör en "liten" smidig Liebherr mobilkran som lyfter 30 ton. Han har HUR mycket jobb som helst på sin kran, han lyfter allt från dubbellyft med annan kran till små jobb och lyfter upp folk högt i arbetskorgar för höghöjdsjobb. Han ligger på 28 papp i månaden plus övertid och traktamente. Jag har sammanlagt 6 års högskolestudier inkl lån och har mindre lön än så... Han kan även tjäna stora pengar svart om han vill kvällstid, får iaf många erbjdanden och vill han köpa nått nytt till sitt hem eller så så tar han med sig kranen hem ett par kvällar. tydligen många som vill ha upp saker i luften verkar det som eller själva bli upplyfta för att kunna fixa saker.

Så jobb verkar det finnas. Hans firma som ha jobbar åt skulle kunna köpa in 2-3 kranar till direkt om de kunde, bara de fick tag i duktiga förare. Så får du betala dina cert. och utb. själv så kan du göra det med ro, pengarna får du tillbaka mångfallt.
Citera
2010-10-20, 15:44
Medlem
4twentys avatar
någon som har länkar till utbildningsställlena?

eller ska man höra av sig till firmor istället för att få utbildningen av dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in