• 1
  • 2
2007-07-15, 19:09
Medlem
Squalos avatar
Squalo kom hem för en timme sedan från en liten semester, tryckte el-sladden i väggen, flippade strömbrytaren på nätagget, och startade datorn.

---------- FELET ----------

Jag såg den gröna ASUS-logon tända upp på skärmen, efter det kom det blinkande _ högst upp till vänster. Sedan blev skärmen svart, då det normalt står att windows startas.

Jag kan trycka F8 när _ blinkar, och få upp valet vilket operativsystem man vill starta. (Bara Windows XP professional är installerat). Där kan jag trycka F8 och få alternativ för felsökning och avancerad start.

Oavsett om jag väljer någon form av felsäkert eller felsökningsläge, eller låter Windows starta som default, så händer inget efter att man gör ett val. Jag har prövat samtliga felsökningslägen utan resultat.

Skärmen är helt svart, inte ett tecken på den. Skärmen går dock inte i standby-läge.

---------- DET SOM FUNGERAR ----------

Det jag kan göra är att gå in i bios genom att trycka Del när ASUS-logon syns.

Jag kan välja primär uppstartsenhet genom att trycka F8 när ASUS-logon syns.

Jag kan gå in i bootloadern (Microsofts, för Windows XP, Svensk) genom att trycka F8 när _ syns.

---------- VAD SQUALO GJORDE INNAN PROBLEMET UPPSTOD ----------

Jag stängde av nätagget med strömbrytaren, och drog ut sladden till nätagget från el-uttaget. Samt att jag varit ifrån datorn i 6 dar.

---------- VAD KAN VARA FEL? ----------

4 ställen där felet skulle kunna sitta kommer jag att tänka på.

1. Nätagget är halvdött och klarar inte belastningen när windows laddar. Nätagget är det enda som jag gjort något med som är annorlunda från vad jag normalt gör med datorn. Dock stannar processen alltid på samma ställe, vilket talar emot.

2. Hårddisken är död. Hårddisken syns i Bios och så, samt att jag får upp valet om jag vill starta windows i felsäkert läge, vilket rimligtvis är lagrat på hårddisken.

3. Grafikkretsen är död, och klarar inte av att visa annat än den mest grundläggande grafik. Så den lägger av då den ska visa windows-logon.

4. I själva datan på hårddisken. Skulle det vara fallet är det här en fråga för Windows-forumet. Data på hårddiskar brukar inte förstöras om man inte använder hårddisken, och den bara står strömlös.

---------- HÅRDVARAN ----------

Moderkort: ASUS M2NPV-VM
Samsung SP2504C SATA
Något no-name nätagg

Utöver det finns ljudkort, minnen, etc, som jag inte ser hur dom kan vara relevanta här. Grafikkretsen sitter på moderkortet.

Risken finns naturligtvis att säkerhetstjänsten gått in och raderat hårddisken. Men den chansen borde bara liten, och dom borde lämnat en lapp tycker man.

Squalo är jätteledsen och behöver akut hjälp!!!
Citera
2007-07-15, 19:11
Bannlyst
Öppna datorjäveln och damma ur grafikkort, processorfläkt och allt det där. Mitt tips.
Citera
2007-07-15, 19:15
Medlem
StigAllans avatar
Låna någon UBUNTU skiva och se om datorn startar då.
Går även fint med någon miniXP skiva också.
Om datorn funkar med något av dessa så har du antagligen råkat ut för ett sabbat register.
Citera
2007-07-15, 19:19
Medlem
sicnexs avatar
hur gick senaste nedstängningen till?
Senast min xp-installation vägrade starta efter en felaktig nerstängning blev jag tvungen att skriva en ny MBR, dock fick jag upp felmeddelande om det när windows inte ville ladda.
Citera
2007-07-15, 19:21
Medlem
µTorrents avatar
Testa slänga in nätagget i en annan dator och se om det uppför sig konstigt där kanske..
Samma med HD:n, in med den i en annan dator och se om du kan läsa filerna

Annars skulle jag också rekomendera att försöka starta upp med en linux live cd och se om det går..
Edit: Precis som ovan föreslår så kan du ju testa skriva om MBR. Du slänger in XP-skivan och går in i reparationsläget, där skriver du bara fixmbr sen ska det vara ordnat..
Citera
2007-07-15, 19:29
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Låna någon UBUNTU skiva och se om datorn startar då.
Går även fint med någon miniXP skiva också.
Om datorn funkar med något av dessa så har du antagligen råkat ut för ett sabbat register.
Det har jag naturligtvit tänkt på. Men jag är typen som inte klottrar ner på skivan vad dom innehåller, samt typen som tycker det är onödigt att betala extra för att få brännare i laptopen...

Det ska finnas diverse skivor med Ubuntu, RedHat, Windows, etc. liggande. Men det kan ta en halv dag innan man hittat en.

Skriva om MBR kan jag pröva med om jag får fram en Windows-skiva. Jag har en massinstallationsskiva, och inte en vanlig licens eller en piratkopia. Så att få fram skivan kan ta sina turer...

Nu är mitt minne inte det bästa, men jag minns inte att något skulle gått snett när jag stängde ner sist. För en vecka sen.

Damm har jag naturligtvis inte i datorn.
Citera
2007-07-15, 19:42
Medlem
StigAllans avatar
Skriv gärna hur det går och vad du gjorde.
Citera
2007-07-15, 19:45
Medlem
Squalos avatar
Jag stoppade in en W2k-skiva och det installationsprogrammet startade från skivan.

Föresten kanske man inte behöver ha samma Windows XP-skiva som man installerade med? Kanske kan man tanka en pirat och skriva om MBR från den?

Kan vara det som är problemet, fast jag inte får upp något felmeddelande som sicnex fick.
Citera
2007-07-15, 20:20
Medlem
Squalos avatar
Jag lät datorn stå på, och ett bra tag efter att skärmen slocknat (minst 15 minuter) säger den följande:

Citat:
Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:
<Windows-rot>\system32\hal.dll.
Installera en kopia av filen ovanför på nytt.
Citera
2007-07-15, 20:41
Medlem
StigAllans avatar
Om du har otur så får du en hel radda sådana saknade filer.
Kolla om windowsmappen finns kvar.
Du kan ha råkat ut för något elakt.
Citera
2007-07-15, 20:52
Moderator
MondoBizarros avatar
De gånger jag råkat ut för samma sak har det alltid varit mjukvarufel, dvs windows.
Installera om, antingen över den gamla eller i en ny mapp för att kunna komma åt diverse filer från din gamla installation.
Sen hur det uppkommit...gud vet.
Ibland känner windows bara för att få en uppfräschning eller nåt.
Citera
2007-07-15, 21:09
Medlem
Squalos avatar
Frågan som kvarstår är om man kan fixa denna windows-installation med en annan CD än den jag hade. Altså att jag laddar hem en "XP Professional Svenska" och använder, istället för att fixa fram storföretags-CDn som jag installerade med.

Det senare blir lite svårt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in