• 1
  • 2
2007-07-15, 18:29
Medlem
relisals avatar
tjenare

någon som vågat ge sig på det här?

Själv provade jag för några dagar sedan.. lyckades skapa en chroot miljö..
men när jag skulle kompilera saker i min chroot så saknades kommandot grep.. sen var det bara att börja om

Felet jag gjorde var att, när jag skapade den temporära miljön, (som jag sedan skulle bygga min chroot igenom) så kompilerade jag programmen paralellt.. hade 2 st bash prompter öppna osv.. så att det blev en fel med vissa hårdlänkar.. :\

jag tänkte att vi kunde ha en liten support tråd för oss linuxnördar som vill skapa vår egen dist.

http://www.linuxfromscratch.org/
Citera
2007-07-15, 18:58
Medlem
retardos avatar
Det där fick vi göra på min unix utbildning (Mmm vi körde både solaris och linux) Uppgiften var att skapa en brandvägg, det skulle rymmas på en diskett.

Tack för länken btw!
Citera
2007-07-15, 19:51
Medlem
snuttes avatar
Det är många år sen jag lekte med detta. Gjorde mig egna LiveCD i utbildningssyfte. Det är väldigt lärorikt men mekkigt värre. Efter det hakade jag på RC'n för Gentoo och blev hooked på den disten istället för att göra allt själv.
Citera
2007-07-15, 20:15
Medlem
Mekanisks avatar
Jag tänkte trycka in LFS på en serverburk så fort jag får ihop en sådan.

Hur mycket erfarenhet har du av Linux?

Själv körde jag Ubuntu i kanske ett halvår innan jag bytte till Gentoo. Har bara kört det i några månader så jag räknas nog fortfarande till nybörjarna.
Jag är medveten om att det kommer bli kämpigt med LFS men det är ju då man lär sig.
Citera
2007-07-17, 07:23
Medlem
relisals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Jag tänkte trycka in LFS på en serverburk så fort jag får ihop en sådan.

Hur mycket erfarenhet har du av Linux?

Själv körde jag Ubuntu i kanske ett halvår innan jag bytte till Gentoo. Har bara kört det i några månader så jag räknas nog fortfarande till nybörjarna.
Jag är medveten om att det kommer bli kämpigt med LFS men det är ju då man lär sig.

jag har använt linux i ett par år nu, mest som server os.. Det är egentligen inte speciellt svårt att göra en LFS.. det jobbigaste är att det tar långt tid att kompilera alla paketen osv..

tog mig 14 timmar att kompilera allt.. fram tills jag kunde boota.. och just nu håller jag på att kompilera x11.. får se hur detta kommer gå ;D
Citera
2007-07-17, 11:49
Medlem
Har byggt några LFS-system i mina dagar, första för några år sen, totalt 3 st. Tänkte bygga en CLFS nu för in 64-bitars.

Ett tips är att första ha en annan distribution som fungerar klockrent, sen bygger du allt i den. Du bootar inte in i din nya distribution på väldigt länge då det mesta går att köra genom terminalen. Då kan man göra annat under tiden också och behöver inte speedbygga allt, du kan bygga några paket om dagen när du har lust
Citera
2007-07-17, 22:20
Medlem
Mekanisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relisal
.. det jobbigaste är att det tar långt tid att kompilera alla paketen osv..
Äh, jag kör ju Gentoo. Det tar rätt lång tid att kompilera då med. Fast jag har ju iofs dragit mig för att installera Open Office.

Tack för tipset smolk! Kommer förmodligen att bygga om mitt Gentoo inom kort. Man vill ju köra 64-bitars.
Citera
2007-07-18, 15:39
Medlem
/Jag körde också LFS mellan 2002 och 2004(tror jag det var). Eller grunden på de system jag byggde var LFS. Använde mig också av det sk BLFS(beyond linux from scratch) som väl mest egentligen är en fortsatt samling instruktioner/anvisningar för ytterligare programinstallationer. Finns(eller fanns) också en del hints som var som en samling mini-howtos för lite allt möjligt. De olika mailiinglistorna associerade till de olika projekten innehöll också mycket information om hur man kunde förändra och bygga sin linuxdist.

Tycker själv att det var lärorikt att pilla med det LFS, BLFS osv, lösa problem och hitta på problem. Tröttnade dock lite på det efter ett tag och övergick( som flera andra visst också skrivit ) till gentoo.

LFS, BLFS, och det som tillhör, blir väl lite vad man gör det till annars antar jag. Sitter man bara och kopierar instruktionerna utan att aktivt försöka öka sin förståelse för vad man håller på med, hur programmen används och hänger samman, så lär man sig väl antaglingen mindre.
http://www.linuxfromscratch.org/blfs/
http://www.linuxfromscratch.org/hints/
Citera
2007-07-18, 22:25
Medlem
Det största problemet jag ser nu med LFS (eller CLFS då som jag börjat bygga på idag) är att det är svårt att få en överblick över hur up-to-date mjukvaran är. Men det kanske finns en lösning, annars får man helt enkelt skapa en. En bra pakethanterare vet jag redan, paco, men efter det måste jag utvidga en lösning så jag kan veta om mjukvaran är det senaste utan att behöva kolla varje individuell sida. Typ hitta någon sida på nätet som innehåller versionen på de senaste stabila och bleeding edge samt sen kunna jämföra det med pacos databas.

Tänkte även försöka mig på en pure64 build. Problemet blir då att jag inte alls kommer kunna köra 32-bitars mjukvara men det ska nog lösa sig
Citera
2007-07-20, 06:30
Medlem
relisals avatar
då gjorde jag mitt första stora misstag idag.. så nu går min dist inte att boota.. skulle aktivera hotplug stöd för usb osv.. kompilera om kärnan.. boota om.. och bom.. helt svart.. men mitt usb tangentbord lös.. så ett litet framsteg fick jag allt. Det blir väl att börja om på nytt snart då..
Citera
2007-07-23, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av relisal
då gjorde jag mitt första stora misstag idag.. så nu går min dist inte att boota.. skulle aktivera hotplug stöd för usb osv.. kompilera om kärnan.. boota om.. och bom.. helt svart.. men mitt usb tangentbord lös.. så ett litet framsteg fick jag allt. Det blir väl att börja om på nytt snart då..

Du har väl kvar en kopia på din gamla kärna? Bara att boota upp med den istället och kompilera om din nya kärna och se till så att allt fungerar som det ska innan du bootar nästa gång med den. Du behöver inte bygga om allt, känns bara dumt.

Edit: Att bygga ett bra LFS-system är svårt om du vill veta varför du gör allt. Det tar tid att läsa allt och du får oförklarliga errors rätt ofta om du kör på de senaste versionerna som inte är stabila än. Dock får du bleeding edge och du lär dig mycket mer.
Citera
2007-07-23, 06:26
Medlem
relisals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smolk
Du har väl kvar en kopia på din gamla kärna? Bara att boota upp med den istället och kompilera om din nya kärna och se till så att allt fungerar som det ska innan du bootar nästa gång med den. Du behöver inte bygga om allt, känns bara dumt.

Edit: Att bygga ett bra LFS-system är svårt om du vill veta varför du gör allt. Det tar tid att läsa allt och du får oförklarliga errors rätt ofta om du kör på de senaste versionerna som inte är stabila än. Dock får du bleeding edge och du lär dig mycket mer.

Jo, jag har en fungerande kärna ner tarad. Men jag stötte på problem när jag skulle återställa mitt system, får ta en närmare titt när jag är pigg på det.

Håller med dig. Så för att få mer erfarenhet och lära sig mer, är det inte lika bra att köra om allt igen? Så man nötar in det i skallen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in