2020-06-26, 23:59
Medlem
Böter, håll käften som sagt när du blir gripen.

Bra att ni tänker måla lagligt först så ni lär er, lagom pinsamt för en vuxen man att bli gripen för en risig toy peice. Men slutmålet bör ändå vara att klottra olagligt.. annars kommer intresset inte hålla särskilt länge. Min teori dock.
Citera
2020-06-27, 13:59
Medlem
Lowlyfes avatar
För att kolla lagliga väggar, Googla graffiti + vägg + stad.

Straffet för skadegörelse varierar beroende på omfattning, kan bli jävligt saftigt om det vill sig illa!
Här hittar du lite mer info: (FB) Graffiti relaterade brott och straff,mm
Citera
2020-07-07, 17:06
Medlem
Det där med att det alltid stannar vid böter stämmer inte, det va mer förr. Torskade första gången för endast en målning och fick villkorlig dom direkt, pratade med försvararen som sa att om man torskar igen för liknande brott under prövotiden blir det antagligen samhällstjänst och 2 gr under prövotiden troligtvis fängelse.
2017 höjdes max straffet för skadegörelse till 2 års fängelse och då höjdes också preskriptionstiden till 5 år för skadegörelse.
Det kan röra sig om ganska lite i böter också när det kommer till tåg som är billiga att sanera, iaf tunnelbanan, vet inte hur det ser ut på pendeln nu.
Sen döms man hårdare för skadegörelse om det är planerat vilket det oftast är om man målar ett tåg tex, kan räcka med att man har med sig burkar och handskar för att det ska ses som planerat.

Grovskadegörelse är 6 mån-6 års fängelse och döms ut om man klottrat för höga summor, har för mig att det ska vara över 40 000 - 50 000 kr minst för att man ska bli åtalad för det men det kan också vara att man förstört en K-märkt byggnad eller utsatt någon för fara i sin skadegörelse.
Citera
2020-07-07, 19:46
Medlem
parkråttas avatar
Snillen-spekulerar-tråd här.... ... ..

skadegörelse = oftast Böter+ ev. villkorligt. Böter beror på din inkomst, har du bra betalt blir böterna dyrare. Sedan Tillkommer skadestånd, du får betala för saneringskostnader. Det är här det blir lite knivigt. Om man är dum och erkänner massa (snuten kommer självklart vilja fälla dig för massa ställen där det står samma tag) så kan det bli dyrt som fan. Finns även tillfällen då folk råkar på sådana stortorskar ändå, pga. bevisläget. (Ha inga bevis hemma, i telefonen osv). Finns "stora namn" som torskar och kommer billigt undan, finns toys som torskar och åker dit så det visslar om det OCH vice versa.

Grov skadegörelse en annan historia. Risk för fängelse finns, men händer det särskilt ofta? Lika dyrt eller billigt kan det bli, skadestånd åker u på oavsett fängelsestraff eller ej.

Med andra ord, klottra inte. Det är olaglgit. Och om du skulle göra det, tänk på att det är ett brott och behandla det som sådant. Det vill säga, var en smart kriminell och ingen dum tjackpundarinbrottsdude.
Citera
2020-07-08, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parkråtta
Grov skadegörelse en annan historia. Risk för fängelse finns, men händer det särskilt ofta? Lika dyrt eller billigt kan det bli, skadestånd åker u på oavsett fängelsestraff eller ej.

Grov skadegörelse är 6 mån fängelse som lägsta straff snillet.
Citera
2020-08-31, 08:25
Moderator
^Eazs avatar
Infogade en tråd med frågeställning on straff.
/Mod
Citera
2021-06-04, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kablapzen
Grov skadegörelse är 6 mån fängelse som lägsta straff snillet.

Ja, men det är inte garanterat att man hamnar i fängelse för det snillet.

Fotboja, hvb etc.
Citera
2022-01-19, 17:35
Medlem
Raqes avatar
Åkte på en ganska stor torsk för lite drygt 4 år sedan nu. Tog 3 och halvt år innan man tog det till rättegång vilket jag torskade på tidigt under förra året, överklagade detta och torskade på nytt.

Domen trädde i kraft för 8 veckor sedan och har runt 100k att betala i skadestånd med rättegångskostnader inräknat. Det stod att man skall betala målsägande inom 4(?)veckor efter dom fallit, men det har nu gått 8 veckor. Har inte hört nånting från någon, inte ens min advokat har hört av sig, som han alltid gjort tidigare när han representerat mig.

Det är 10+ olika målsägande och är fundersam hur det fungerar med kronofogden och dylikt. Jag vill ju såklart helst slippa betala men har ändå haft 4 år på mig att spara pengar så att betala är egentligen inget problem. Jag har idag ett städat liv och har ett förstahandskontrakt på en lägenhet så har inte heller någon lust att hamna hos kronkalle, för framtidens skull.

Flesta av målsäganden är större företag och förstår att deras jurister kan ha fullt upp med annat och att mitt ärende lagts åt sidan i tider som dessa, men någon tidsgräns måste det väl finnas att kräva pengar från mig? Eller kan de t.ex skicka in ett inkassokrav via kronkalle om 2 år?

Mina frågor är egentligen

1. Finns det chans att jag på något sätt kan slippa betala delar/hela summan av skadeståndsbeloppet? Kan tänka mig att vissa målsägande inte orkar driva igenom en process för att få in 1000kr från mig, men att målsägande med högre belopp(10k+) kanske är mer drivna.
2. Om jag skiter i att betala tills att kronkalle tar kontakt med mig och sedan betalar av fulla summan på direkten, hamnar jag fortfarande i deras register då?
3. Finns det någon preskriptionstid för skadestånd?(Har googlat men inte funnit något bra svar angående grov skadegörelse)
4. Finns det några nackdelar/fördelar med att inte betala målsägande självmant, och istället vänta in kravbrev från kronan? Utöver de 600kr som dem tar i avgift per ärende, vilket i sin tur kan bli en dyr historia med så många målsäganden.
(Min advokat tipsade mig om att hålla huvudet kallt och vänta in kravbrev då det händer att man missar/glömmer att kräva in pengar) Tyckte detta lät lite märkligt men han förstår förhoppningsvis juridikvärlden bättre än vad jag gör.
Citera
2022-01-20, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raqe
Åkte på en ganska stor torsk för lite drygt 4 år sedan nu. Tog 3 och halvt år innan man tog det till rättegång vilket jag torskade på tidigt under förra året, överklagade detta och torskade på nytt.

Domen trädde i kraft för 8 veckor sedan och har runt 100k att betala i skadestånd med rättegångskostnader inräknat. Det stod att man skall betala målsägande inom 4(?)veckor efter dom fallit, men det har nu gått 8 veckor. Har inte hört nånting från någon, inte ens min advokat har hört av sig, som han alltid gjort tidigare när han representerat mig.

Det är 10+ olika målsägande och är fundersam hur det fungerar med kronofogden och dylikt. Jag vill ju såklart helst slippa betala men har ändå haft 4 år på mig att spara pengar så att betala är egentligen inget problem. Jag har idag ett städat liv och har ett förstahandskontrakt på en lägenhet så har inte heller någon lust att hamna hos kronkalle, för framtidens skull.

Flesta av målsäganden är större företag och förstår att deras jurister kan ha fullt upp med annat och att mitt ärende lagts åt sidan i tider som dessa, men någon tidsgräns måste det väl finnas att kräva pengar från mig? Eller kan de t.ex skicka in ett inkassokrav via kronkalle om 2 år?

Mina frågor är egentligen

1. Finns det chans att jag på något sätt kan slippa betala delar/hela summan av skadeståndsbeloppet? Kan tänka mig att vissa målsägande inte orkar driva igenom en process för att få in 1000kr från mig, men att målsägande med högre belopp(10k+) kanske är mer drivna.
2. Om jag skiter i att betala tills att kronkalle tar kontakt med mig och sedan betalar av fulla summan på direkten, hamnar jag fortfarande i deras register då?
3. Finns det någon preskriptionstid för skadestånd?(Har googlat men inte funnit något bra svar angående grov skadegörelse)
4. Finns det några nackdelar/fördelar med att inte betala målsägande självmant, och istället vänta in kravbrev från kronan? Utöver de 600kr som dem tar i avgift per ärende, vilket i sin tur kan bli en dyr historia med så många målsäganden.
(Min advokat tipsade mig om att hålla huvudet kallt och vänta in kravbrev då det händer att man missar/glömmer att kräva in pengar) Tyckte detta lät lite märkligt men han förstår förhoppningsvis juridikvärlden bättre än vad jag gör.

Pratar inte via erfarenhet men klart man måste få hem en faktura med OCR nummer innan du kan betala något. Det där med kronofogden däremot så får du ingen anmärkning om de fått ett ärende om dig och du betalar i tid till dem. Men det gäller bara 1 gång så om du får en till betalningsavi via dem inom typ 2år så har jag för mig att du är märkt.

Jag skulle inte chansa att inte betala fakturor, men skulle heller inte höra av mig till företagen för att påminna dem om att de ska skicka fakturor till mig.
Citera
2022-01-20, 10:14
Medlem
https://lawline.se/answers/nar-presk...och-skadestand

"När preskriberas skadestånd?
För skadestånd gäller preskriptionslagen. Detta innebär att en fordran på skadestånd preskriberas tio efter dess tillkomst. Preskriptionstiden kan ibland förlängas, exempelvis om du får ett kravbrev. I ditt fall framgår emellertid att du varken har fåt kravbrev eller hört någonting om skadeståndet på över tio år."
Citera
2022-01-21, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sponk
https://lawline.se/answers/nar-presk...och-skadestand

"När preskriberas skadestånd?
För skadestånd gäller preskriptionslagen. Detta innebär att en fordran på skadestånd preskriberas tio efter dess tillkomst. Preskriptionstiden kan ibland förlängas, exempelvis om du får ett kravbrev. I ditt fall framgår emellertid att du varken har fåt kravbrev eller hört någonting om skadeståndet på över tio år."

5 år preskriptionstid, dock har ju personen redan blivit delgiven.
Citera
2022-10-26, 13:21
Medlem
Blev tagen för några veckor sedan, satt med några vänner på en bänk en bit bort från där jag precis gjort ett par stora tags när en Avarn bil rullar fram. Sedan kommer polisen som tar mina uppgifter och all färg i min väska, dom sökte aldrig mina vänner och fick aldrig någon information från dom. De tog bild på mig, väggen, alla färgfläckar på mina kläder och beslagtog till och med mina vantar som bevismaterial. Med allt detta, vad är oddsen att jag klarar mig från detta? Om inte en övervakningskamera fångat mig så kan de ju egentligen inte veta om det var jag eller om det var någon av mina vänner som gjorde just dom tagsen? Brukar bara hålla käften på förhör men vill gärna argumentera den poängen... Vad rekommenderar käraste fb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in