Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-15, 00:29
  #1
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Här diskuterar vi allt som rör graffiti relaterade brott och straff samt polisens arbete kring graffiti.

Här diskuterar vi inte:

Direkta uppmaningar om hur man undviker att bli haffad osv.

Undantag gäller efter brottet.

Exempel:

Detta hör INTE hemma här:

-Hej jag ska ut och bomba en skola, hur ska jag göra för att inte åka fast?

Detta hör hemma här:

-Hej, jag var ute och bombade en skola igår och jag undrar om polisen skulle kunna haffa mig om bla bla bla bla bla bla osv osv.

Även berättelser om era upplevelser kring graffiti relaterade brott och straff kan postas. (Och uppskattas väl.)

I övrigt, håll er till reglerna ovan.


Klara, färdiga, SKRIV!
Citera
2007-07-15, 01:27
  #2
Medlem
bra initativ, en sån här tråd behövs
Citera
2007-07-15, 02:19
  #3
Medlem
finkelansvarigs avatar
har funderat över en sak, man hör ju skräckhistorier om snubbar som torskar på en tag och åker på att betala skadestånd för alla samma tags,
detta kan ju inte hålla i rätten, jag menar man måste ju BEVISAS skyldig, man kan ju säga att man härmade nåt man hade sett innan och att man abgsolut inte är delaktig i resten av tagsen,?
Citera
2007-07-15, 02:27
  #4
Medlem
memorexoneces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finkelansvarig
har funderat över en sak, man hör ju skräckhistorier om snubbar som torskar på en tag och åker på att betala skadestånd för alla samma tags,
detta kan ju inte hålla i rätten, jag menar man måste ju BEVISAS skyldig, man kan ju säga att man härmade nåt man hade sett innan och att man abgsolut inte är delaktig i resten av tagsen,?

Du kan inte i dagsläget torska för alla likadana tags i Sverige.
Så länge du inte erkänner eller polisen får in bevis på allting.
Citera
2007-07-15, 11:43
  #5
Medlem
Fabian FoXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memorexonece
Du kan inte i dagsläget torska för alla likadana tags i Sverige.
Så länge du inte erkänner eller polisen får in bevis på allting.


Bra att veta.

Även om man har skisser o massa samma tags på papper hemma så kan de inte binda dig till nåt annat än just den enskilda tagen?
Citera
2007-07-15, 12:27
  #6
Medlem
Neffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabian FoXX
Bra att veta.

Även om man har skisser o massa samma tags på papper hemma så kan de inte binda dig till nåt annat än just den enskilda tagen?

Tror jag väl inte. Dom kan ju inte bevisa att det är just du som gjort alla tags. Kan ju lika väl ha varit nån unge som kommit över en marker å gått ut å gjort sin "idols" tag överallt :P
Citera
2007-07-15, 14:03
  #7
Medlem
memorexoneces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabian FoXX
Bra att veta.

Även om man har skisser o massa samma tags på papper hemma så kan de inte binda dig till nåt annat än just den enskilda tagen?

Precis. Men vi får se hur det blir i framtiden.
Då räcker det inte med att har lagt undan 10 000-20 000kr för att veta att man klarar av ett torsk ekonomiskt.
Citera
2007-07-15, 16:06
  #8
Medlem
brcks avatar
Borde ju egentligen inte vara möjligt att torska för alla tags, då det måste bevisas bortom allt rimligt tvivel att man verkligen gjort alla och det är väl i princip omöjligt om man inte tas på bar gärning vid samtliga. Man kan helt enkelt inte, rent juridiskt, veta att en person gjort samtliga tags med en speciell bokstavskombination. Detta verkar dock vårat fina rättssystem gå ifrån mer och mer. Graffiti är ett brott som sticker i ögonen på de styrande, och allt kommer att göras för att det ska stoppas. Att man skiter i en av de grunder som demokrati bygger på är ett exempel på detta.

De ska hyra in handskriftsexperter vid rättegångar, men hur fungerar detta när det gäller sprayfärg på en yta?
Citera
2007-07-15, 16:11
  #9
Medlem
The_arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brck
Borde ju egentligen inte vara möjligt att torska för alla tags, då det måste bevisas bortom allt rimligt tvivel att man verkligen gjort alla och det är väl i princip omöjligt om man inte tas på bar gärning vid samtliga. Man kan helt enkelt inte, rent juridiskt, veta att en person gjort samtliga tags med en speciell bokstavskombination. Detta verkar dock vårat fina rättssystem gå ifrån mer och mer. Graffiti är ett brott som sticker i ögonen på de styrande, och allt kommer att göras för att det ska stoppas. Att man skiter i en av de grunder som demokrati bygger på är ett exempel på detta.

De ska hyra in handskriftsexperter vid rättegångar, men hur fungerar detta när det gäller sprayfärg på en yta?

Precis, hur bra fungerar det att spåra den skyldige via handstilen med spray när dessutom många som kör inte använder en egen stil utan tar influenser av andra.
Detta borde gälla speciellt vid bombing, inte speciellt många som har en egen bombingstil.
Citera
2007-07-15, 16:18
  #10
Medlem
brcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_arne
Precis, hur bra fungerar det att spåra den skyldige via handstilen med spray när dessutom många som kör inte använder en egen stil utan tar influenser av andra.
Detta borde gälla speciellt vid bombing, inte speciellt många som har en egen bombingstil.

Kan föreställa mig att de goda handskriftsexperterna säger "Ja, det finns inget tvivel att den här personen gjort alla tags". Inte fan lär någon ifrågasätta dem, vem bryr sig om en klottrare liksom? Precis som när våra vänner väktarna vittnar.
Citera
2007-07-15, 16:24
  #11
Medlem
Sputts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brck
Kan föreställa mig att de goda handskriftsexperterna säger "Ja, det finns inget tvivel att den här personen gjort alla tags". Inte fan lär någon ifrågasätta dem, vem bryr sig om en klottrare liksom? Precis som när våra vänner väktarna vittnar.
Varför skulle dem inte lite på honom, det är ju antagligen den åtalade som har stått för säkert 80% av dem aktuella tagsen.
Citera
2007-07-15, 17:37
  #12
Medlem
Freegs avatar
Hur fungerar det med crew tags då har jag alltid undrat.. om alla i ett crew drar ganska lika tags ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback