2007-07-15, 00:16
Medlem
Mohaves avatar
Hej!

Jag ska köpa en laptop men vet inget om laptops och vill nu ha tips på vad jag bör köpa. Min prioriteringslista är följande (ordnat efter viktighetsgrad):

1. Kompabilitet med Unix. Linux är ett krav, OpenBSD är ett stort plus.
2. Batterilivslängd. Plus om man kan downclocka processorn t ex.
3. Så stort tangentbord som möjligt. Jag hatar typiska laptop-tangenter.
4. Ska kunna ha i två Ethernet-NIC samtidigt (och detta ska funka i Linux).
5. Så många olika kommunikationsmöjligheter som möjligt (dvs Wifi, Ethernet, Bluetooth, 56k, Firewire, USB, seriell etc).
6. Hyfsat pris. <10 000 är bra.
7. Snabb hårddisk.

Vad jag däremot fäster föga vikt vid är sådant som storlek, vikt och skärm (jag ska ändå mest köra icke-grafiska applikationer).

Vad kan ni rekommendera, utifrån dessa givna parametrar?
Citera
2007-07-15, 01:51
Medlem
Cum*s avatar
Väldigt många som kör linux på sina bärbara rekommenderar zepto.

Kolla in dem.

www.zepto.se
Citera
2007-07-15, 10:49
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cum*
Väldigt många som kör linux på sina bärbara rekommenderar zepto.

Kolla in dem.

www.zepto.se

Man har hört en del (eller ganska mycket) negativa saker om dom. Är problemen dom haft åtgärdade eller hur ligger det till? Har vi några zepto användare här som kan svara på den frågan. En kompis till mig funderar också på att köpa en zepto nämligen, så de vore bra att veta om jag ska avråda honom att köpa den.

Sen en annan tanke; är det inte ganska ovanligt idag att man får så många anslutningar idag (2xEthernet-NIC, seriell, firewire) till ett pris för 10000kr. Det må hända att jag har helt fel, men jag tror att seriella anslutningar på bärbara datorer håller på att dö ut.

Om du ska ha ett fullstort tangentbord, så är 17" skärm ett måste. Jag har iaf inte sett en bärbar på 15" eller mindre med ett stort tangentbord. Så vill du verkligen ha en sådan bjässe?

Sist men inte minst; det här kanske kan vara något för dig? Som sagt svårt att hitta en bärbar som håller alla dina krav...
Citera
2007-07-15, 20:16
Medlem
Jag har köpt en Zepto just för att köra linux och är riktigt nöjd med mitt köp. Det enda jag har att anmärka på är att min förskottsbetalning tog oroligt lång tid att registrera, ca tre veckor. Men efter att jag fått hem datorn har den fungerat utan konstigheter.
De kör med Intel komponenter och de ska tydligen vara väldigt kompatibla.

Jag kan rekommendera att köpa Zepto, men kanske inte att förskottsbetala till dem utan lägga ut den extra 50-100 lappen för postförskott. Min dator har ju fungerat sen jag fick hem den och kan inte svara på hur det skulle vara om du får ett "måndags exemplar"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in