2007-07-14, 21:05
Medlem
Shejkens avatar
En dator i nätverket kommer inte åt nån anna dator eller internet, fast den känner att en nätverkssladd sitter i.

När jag skriver ipconfig /renew i cmd så får jag meddelandet:
Åtgärden misslyckades eftersom att inget nätverkskort är i ett tillstånd som tillåter åtgärden.

Någon som har en aning om vad jag kan göra?
Citera
2007-07-14, 21:22
Moderator
Falukropps avatar
Testa dessa i lämplig ordning, börja förslagsvis med det du tycker är minst meckigt:

1: Testa en annan kabel. Du kan ju låna en du vet funkar från en av de andra datorerna.

2: Testa att plugga i nätverkskabeln i en annan port på routern. Ryck ut en av de andra datorerna som du vet kommer ut på nätet och använd den porten.

3: Installera om drivrutinerna till nätverkskortet i den drabbade datorn. Se till att avinstallera de gamla drivarna först, om du inte använder de som följde med i windowsinstallationen.
Citera
2007-07-14, 23:02
Medlem
DennisOlofs avatar
Shejken låter som det är själva datorn som är problematisk.

Ta den nätkabeln som sitter på datorn som inte fungerar, testa den på en datorn som fungerar för att utesluta kabelfel. Prova även alla portarna på routern (switchen) eller vad du nu använder.

Då vet du allt är ok. Dom övriga datorerna fungerar (eftersom du säger det) det innebär att det är datorn som har någon form av problem.
Citera
2007-07-14, 23:09
Awaiting Email Confirmation
Yes. Det är av största sannolika skäl att det är din dator som är strulet här.. testa titta under nätverksanslutningar och se vilka alternativ som finns att göra för just ditt nätverkskort. (Du vet där du ställer in IP och grejer.) Det är definitivt där någonstans det strular.

Kabel eller switch/router-fel låter mindre sannolikt.
Citera
2007-07-14, 23:20
Medlem
LeGriss avatar
Har datorn kommit åt nätverket tidigare och sedan har det slutat fungera eller är det en nyinstallation?

Om det har funkat tidigare, har något installerats eller ändrats på datorn i samband med att problemen startade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in