• 5
  • 6
2007-07-15, 22:36
Medlem
seanders avatar
Citat:
Om du måste ställa ned ditt nätverkskort till 10 i stället för 100 för att få kontakt med routern så är något fel. Väldigt fel. Börja med det enklaste och byt nätverkskabel.
sladden kan jag inte byta för den e typ 35 m eller ngt o vi har "gjort den sj" med egna kontakter, de va en sån på rulle...

Citat:
För att byta vilket läge ditt kort är i:
skriver jag in det i terminalen eller? jag gjorde dedt så kom de fram "passwod" så jag skrev in det.. men sen var "10baseTx-HD" inte giltligt eller ngt :S
Citera
2007-07-16, 06:43
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seander
sladden kan jag inte byta för den e typ 35 m eller ngt o vi har "gjort den sj" med egna kontakter, de va en sån på rulle...

Då skulle jag kunna slå vad om att det är den som är problemet. Byt kontakter på den till att börja med.
Citera
2007-07-16, 12:41
Medlem
seanders avatar
okej :S men det har ju funkat i ubuntu förr.. så jag tror att de kasnke inte är problemet.. det funkar ju i windows...
Citera
2007-07-16, 18:41
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
okej :S men det har ju funkat i ubuntu förr.. så jag tror att de kasnke inte är problemet.. det funkar ju i windows...

Om du måste ställa ned hastigheten till 10 Mbit/s och halv duplex för att få Internet att fungera i Windows så är din router, ditt nätverkskort eller din kabel trasig. Eftersom vare sig routrar eller nätverkskort brukar gå sönder delvis så är kabeln att misstänka, i synnerhet om den är hemmagjord.

Visst kan du fortsätta att felsöka din anslutning genom att rota med Ubuntus nätverksinställningar, men jag tror att du når större framgång om du börjar med att felsöka den fysiska förbindelsen mellan din dator och din router.
Citera
2007-07-16, 23:08
Medlem
seanders avatar
men de funkade ju för nån dagsen? och de funkar ju nu... fast i windows
Citera
2007-07-17, 00:50
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
men de funkade ju för nån dagsen? och de funkar ju nu... fast i windows

Din förbindelse fungerar inte om du måste köra 10 Mbit/s halv duplex. Då är något fel. Varför kan du bara inte acceptera att det är så? Du kommer hit och ber om hjälp men tror inte på råden som du får.

Det tar några minuter att byta kontakter på din nätverkskabel, vilket med stor sannolikhet löser ditt problem, och gör det inte det så får du byta kabel. Även om det är tråkigt att köpa 35 meter nätverkskabel när man redan har en så måste det ändå vara bättre än att sitta med en trasig förbindelse.

Kommandot för att tvinga ditt nätverkskort till 10 Mbit/s halv duplex i Ubuntu är för övrigt sudo mii-tool eth0 -F 10baseT-HD. Att du fick meddelandet "Invalid media specification '10baseTx-HD'" beror på att det inte finns något som heter "10baseTx-HD". Se man mii-tool för mer information.

Tänk på att om du ställer om ditt nätverkskort så gör du fel, även om det kanske leder till att du får någon sorts förbindelse med din router. Har man två enheter som är kapabla till autonegotiation så skall de köras i läge auto och inget annat.
Citera
2007-07-17, 00:57
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Kommandot för att tvinga ditt nätverkskort till 10 Mbit/s halv duplex i Ubuntu är för övrigt sudo mii-tool eth0 -F 10baseT-HD. Att du fick meddelandet "Invalid media specification '10baseTx-HD'" beror på att det inte finns något som heter "10baseTx-HD". Se man mii-tool för mer information.

Tack för att du rättade mig
Citera
2007-07-17, 17:42
Medlem
seanders avatar
okej.. jag får nog byta dom då... tack för hjälpen iaf
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto