2007-07-14, 22:05
Medlem
seanders avatar
okej.. jag vet inte, jag kollade inte det..
Citera
2007-07-14, 22:05
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Det som slog mig; har du en router? Telia har en block när man byter MAC
Byter jag mac får jag varken ny ip eller vänta. Detta är med det modemet man får med, dvs det i silver som körs i bryggat läge eller vad det kan tänkas kallas. Har telia 8mbit.
Citera
2007-07-14, 22:07
Medlem
seanders avatar
jag har det svarta modemet man får med.. sen går det till en router som går till bla. min dator.. har telia 2mbit.. men kan man äbndra i nätverkskortet från 100mbit/sek till 10mbit/sek i ubuntu.. för de hjälpte i windows.. kasnke funkar i ubuntu med?
Citera
2007-07-14, 22:12
Medlem
seanders avatar
Citat:
Bra men,
Kod:
sudo mii-tool

menade jag, my bad .

Det som slog mig; har du en router? Telia har en block när man byter MAC, vet inte om ditt OS-byte registreras som detta. Om det skulle göra det tar det 20 min innan du får ditt IP.

men ska jag starta ubuntu och vänta i 20 min eller? eller ska jag skriva ind en koden och se vad jag får upp och posta det här?
Citera
2007-07-14, 22:27
Medlem
seanders avatar
jag googlade lite och hittade den här hemsidan http://www.sslug.se/dokumentation/ppp/isp.html är det något jag kan ha användning av?
Citera
2007-07-14, 22:31
Medlem
Rizados avatar
Det svarta zyxel modemet? Det är den äldre typen av samma modell som det nyare i silver har jag för mig. Vet att det finns en del uppdateringar till det.
Citera
2007-07-14, 22:37
Medlem
seanders avatar
aa exakt den är det
Citera
2007-07-14, 23:13
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Det svarta zyxel modemet? Det är den äldre typen av samma modell som det nyare i silver har jag för mig. Vet att det finns en del uppdateringar till det.

Då kan jag tipsa om att det enda som skiljer dessa modem, iaf enligt Telias supporttekniker, är firmware, vilken man kan ladda ner på Zyxels sida.
Jag har uppdaterat mitt modem utan några problem iaf, men som vanligt finns inga garantier.
Citera
2007-07-14, 23:26
Medlem
seanders avatar
aha okej.. men Bossieman tippsa mig hur jag nog kan få de o fungera..
Citera
2007-07-15, 07:34
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seander
hej.. imorrse så funkade internet perfekt i ubuntu.. men nu på eftermiddan så funkar det inte ige.. någon som vet vad det kan vara för fel? i windows så var jag tvungen att ändra nätverkskortet till 10mbit/s från 100mbit/s kan man göra samma i ubuntu?

Om du måste ställa ned ditt nätverkskort till 10 i stället för 100 för att få kontakt med routern så är något fel. Väldigt fel. Börja med det enklaste och byt nätverkskabel.

Citat:
om jag skriver in "ipconfig /all" i vista så öppnas de men de stängs efter typ 1 sek :S

Hur gör du då? Start -> Kör och skriver ipconfig /all där? Då stängs säkert kommandotolken när kommandot har körts färdigt. Jag är ingen DOS-guru och har ingen dator med Windows i närheten att prova med, men jag inbillar mig att ipconfig /all | pause kanske skulle funka. Eller öppna kommandotolken först och skriv ipconfig /all direkt i dess fönster i stället (Start -> Kör -> skriv cmd).
Citera
2007-07-15, 07:43
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Såg att du fick eth0:avah, de gånger jag har fått det har internet inte fungerat. Jag undrar vad det är...

http://avahi.org/wiki/WikiStart#Whatisit
Citera
2007-07-15, 12:52
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
jag googlade lite och hittade den här hemsidan http://www.sslug.se/dokumentation/ppp/isp.html är det något jag kan ha användning av?
Nej

För att byta vilket läge ditt kort är i:

Kod:
sudo mii-tool eth0 -F 100baseTx-FD # 100Mbit/s, Full duplex
sudo mii-tool eth0 -F 10baseT-FD   # 10Mbit/s, Full duplex
sudo mii-tool eth0 -F 100baseTx-HD # 100Mbit/s, Halv duplex
sudo mii-tool eth0 -F 10baseT-HD   # 10Mbit/s, Halv duplex
sudo mii-tool eth0 -r  # Auto (standard)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in