2007-07-13, 23:24
Medlem
Hej,

På en restarang när jag beställde sallad så var det ca 60-70 st svarta oliver med kärnor i den, jättegoda, åt ett par och lade diskret kärnorna i en servett. Dvs tog servetten till munnen och lade dem i servetten och gjode den till en boll.

Hur är det egentligen tänkt att man skall äta detta på restaurang? Hur man än gör så känns det fel.
Citera
2007-07-13, 23:34
Medlem
danne_87s avatar
DN:s vett och etikett-expert Magdalena Ribbing skriver:

Citat:
Freja
Jag undrar hur man äter oliver med kärnor på ett snyggt sätt?

Magdalena Ribbing
Man stoppar oliven i munnen. Man tuggar av det som går att få bort från kärnan. Man tar sin gaffel och föser ut kärnan på gaffelns baksida samt lägger den på tallrikskanten. Om den åtrådda oliven ligger i en drink eller är så kallat tilltugg så gör man på samma sätt, men i brist på gaffeln som mellanled till tallrikskanten knyter man vänster hand lätt varvid en lämplig avstjälpningsbytta boildas av det vikta pekfingret - där fösere man diskret ut kärnan och förpassar den till närmsta assiett för skräp.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2451&a=585514

Och här också:

Citat:
Hur bli av med olivkärnor?

Fråga: Har funderat ett tag över vad etikettreglerna säger angående olivkärnor. Jag menar förstås hur de ska avlägsnas från munnen, med hjälp av gaffeln eller servetten eller rent ut av fingrarna och vart de sedan ska ta vägen.

Svar: Man stoppar aldrig fingrarna i munnen! Allting som ska avlägnas därur, exempelvis fiskben, skalrester, kärnor med mera, föser man diskret ut på gaffelns baksida - inte genom att spotta ut det utan med hjälp av tungan som skovel, så att säga. Därpå placeras detta på tallrikskanten.
Naturligtvis ska man helst få undan det som man inte vill svälja redan innan man stoppar in resten i munnen. Kan man få bort fiskbenen innan man tuggar i sig fiskköttet så är det bra, och går det att dela frukt och annat så att kärnor och skal kommer bort så är det också bäst.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=1260
Citera
2007-07-13, 23:56
Medlem
Jonas_s avatar
du sparar såklart kärnorna och kör "kulsprutan" när kyparn kommer med notan.

efteråt låtsas du som om inget alls har hänt och betalar helt seriöst, sen lämnar du resturangen i triumf.
Citera
2007-07-14, 00:28
Medlem
Tjohildas avatar
Det fanns en anledning till varför vi kallade körsbärssoppan för "spottsoppa" på mitt fritids...(varför kom jag att tänka på det nu? Har inte ätit det sen dess...gör man ens körsbärssoppa nuförtiden?) Körsbären hade alltså kärnor som vi brukade samla i munnen och spruta på varandra...men det var nog inte enligt etikettsboken.
Citera
2007-07-14, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danne_87
DN:s vett och etikett-expert Magdalena Ribbing skriver:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2451&a=585514

Och här också:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=1260
Denna tabu kring viss mat kan gå en på nerverna...
Citera
2007-07-14, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas_
du sparar såklart kärnorna och kör "kulsprutan" när kyparn kommer med notan.

efteråt låtsas du som om inget alls har hänt och betalar helt seriöst, sen lämnar du resturangen i triumf.

Fel. Du sparar kärnorna i munnen, besöker Magdalena Ribbing och sprutar dem sedan i hennes ansikte.
Citera
2007-07-14, 07:13
Medlem
Trumpeters avatar
Var på en rätt så fin restaurang i Frankrike för ett par månader sedan och där serverades oliver som tilltugg till brödet i väntan på att maten skulle komma in. Ingen jag såg använde gaffelns baksida för att avlägsna olivkärnorna utan alla spottade ut dem i handen och la dem i askkopparna.
Citera
2007-07-14, 09:48
Medlem
Fittsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
På en restarang när jag beställde sallad så var det ca 60-70 st svarta oliver med kärnor i den, jättegoda, åt ett par och lade diskret kärnorna i en servett.
Hur stor var egentligen salladen?
Serverades den i en skottkärra?
Citera
2007-07-14, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
Hur stor var egentligen salladen?
Serverades den i en skottkärra?

Grymt stor. Grekisk sallad på Pizza Hut, 89 kr.
Citera
2007-07-14, 14:23
Medlem
ganjabarnets avatar
Citat:

HAHAHA

Min vän, sitter du på PH så ska du inte oroa dig över ditt sätt att äta
Citera
2007-07-14, 15:31
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
60-70 oliver... är ju för fan minst två burkar! Var det nåt annat än oliver? Ett salladsblad?
Citera
2007-07-14, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
60-70 oliver... är ju för fan minst två burkar! Var det nåt annat än oliver? Ett salladsblad?

Oliverna var inte så stora. Massor med soltorkade tomater också, mängden grönsallad var kanske inte så stor. Vinigretten var grymt god också.

Prova den gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in