2007-07-13, 15:59
Medlem
Det gäller Windows XP på morsans dator.

Det fanns tidigare bara ett användarkonto (Administratör), så det har aldrig funnits någon "inloggnings-meny" där man kan välja användare.

Nu skulle jag lägga till ett användarkonto åt min bror. När jag gjorde det stod det typ "Du måste börja med att lägga till ett administratörs-användarkonto". Så då gjorde jag det och döpte det. Sen loggade jag ut från båda kontona för jag ville se hur "menyn" blev (jag var fortfarande inloggad på morsans konto (Administratör)). Då fanns det bara det nya kontot!

Vad har jag gjort?

Jag loggade fort in på brorsans nya konto och gick in i Documents and settings, och där finns morsans "profil" kvar. Alltså hennes filer på skrivbordet och i Mina dokument och så... Men hennes konto finns inte kvar under Användarkonton i kontrollpanelen och det finns inte kvar i menyn där man väljer vilket konto man ska logga in på!

Jag har inte gjort något med hennes konto, det enda jag har gjort är att skapa ett nytt konto. Snälla hjälp mig att få tillbaka det!
Citera
2007-07-13, 16:07
Medlem
em krejs avatar
Det enda som hänt är väll att det konto som nu finns är administratörskontot? Döp om det kontot till det din mor vill ha, sen gör du ett till konto åt brorn.
Citera
2007-07-13, 16:10
Medlem
Men jag behöver få tillbaka det gamla administratörskontot som det var.

Hennes mail (Mozilla Thunderbird) finns ju "i" det kontot Eller kan man få fram dessa på något annat sätt?
Citera
2007-07-13, 16:23
Medlem
em krejs avatar
Efter lite googling verkar det som att flera har fått samma problem, här är en tråd på ett forum http://forums.cnet.com/5208-6142_102...sageID=2535655

Testa att trycka ctrl+alt+del två gånger när du är i loginmenyn, då kommer den klassika loginmenyn fram, testa att då att logga in på din mors konto med den användarnamn och lösenord hon hade innan.
Citera
2007-07-13, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Efter lite googling verkar det som att flera har fått samma problem, här är en tråd på ett forum http://forums.cnet.com/5208-6142_102...sageID=2535655

Testa att trycka ctrl+alt+del två gånger när du är i loginmenyn, då kommer den klassika loginmenyn fram, testa att då att logga in på din mors konto med den användarnamn och lösenord hon hade innan.
Tusen tack, du har räddat mig!
Citera
2007-07-13, 16:45
Medlem
Devil_Ds avatar
"Start" "kör" skriv in:
control userpasswords2
sen är det bara att administrera konton som man vill ha dom
Citera
2007-07-13, 16:50
Moderator
^Eazs avatar
Kontot finns kvar, men göms eftersom det är dumt att ha Administratörs kontot som login konto.

Så när du skapar en Admin användare med annan namn så tas Administratörs bort från listan. De flesta (som man ska göra) när man installerar Windows är att skapa ett konto så att inte det mest uppenbara namn (läs: Administratör) finns kvar som en säkerhetsrisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in