Flashback bygger pepparkakshus!
2007-07-12, 11:59
Medlem
rayraviolis avatar
Jag har en tomat som legat i rumstemperatur i cirka fyra veckor. Den är fortfarande helt intakt trots att jag har tappat den i golvet vid ett tillfälle. Modellen är körsbärstomat på kvist från Holland.

Är inte detta lite obehagligt? Om den hade varit producerad under naturliga förhållanden hade den varit en stinkande hög för länge sen. Vad gör dom med tomaterna?
Citera
2007-07-12, 12:10
Medlem
-HunteR-s avatar
Det finns nya besprutningsmedel som gör att frukt och grönt kan hållas `intakt´ i upp till ett år.
Citera
2007-07-12, 12:12
Medlem
Stämmer. Äpplen som säljs i affärer kan ju vara ett år gamla. Mycket obehagligt tycker jag även om det kanske inte är farligt.
Citera
2007-07-12, 12:13
Medlem
Emp-snubbes avatar
Kolla hur den ser ut på insidan. En polare till mig testade något dylikt med ett äpple och det hade så småningom ruttnat från kärnan och utåt.
Citera
2007-07-12, 12:24
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emp-snubbe
Kolla hur den ser ut på insidan. En polare till mig testade något dylikt med ett äpple och det hade så småningom ruttnat från kärnan och utåt.

Jag tänkte låta den ligga tills den ruttnar. Men jag kan tänka mig att den är dålig inombords.
Citera
2007-07-12, 22:35
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag tänkte låta den ligga tills den ruttnar. Men jag kan tänka mig att den är dålig inombords.

Grejen med kvist på kvisttomater är ju att nedbrytningen fördröjs eftersom tomaten fortfarande tror att den hänger kvar på busken... Så kvisttomater kan faktiskt hålla sig relativt länge i rumstemperatur. Men den är nog dålig inuti för det märks inte lika snabbt på utsidan som på insidan..
Citera
2007-07-15, 12:44
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Grejen med kvist på kvisttomater är ju att nedbrytningen fördröjs eftersom tomaten fortfarande tror att den hänger kvar på busken... Så kvisttomater kan faktiskt hålla sig relativt länge i rumstemperatur. Men den är nog dålig inuti för det märks inte lika snabbt på utsidan som på insidan..

Tomaten i fråga har dock legat utan kvist hela tiden. Den ser fortfarande fin ut och är spänstig i hullet. Men tittar man riktigt nära ser det ut som om nåt händer under skalet.
Citera
2007-08-28, 23:51
Medlem
rayraviolis avatar
Nu har jag slängt tomatjäveln efter att den har gäckat mig i elva veckor. Ruttnade gjorde den aldrig, men den började kännas lite mjuk blev lite veckig. Den höll anmärkningsvärt länge, tycker jag.
Citera
2007-08-29, 00:01
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Nu har jag slängt tomatjäveln efter att den har gäckat mig i elva veckor. Ruttnade gjorde den aldrig, men den började kännas lite mjuk blev lite veckig. Den höll anmärkningsvärt länge, tycker jag.
Jag blir både rädd och facinerad men jag längtar tillbaka till när tomaterna ruttnade snabbt men i alla fall smakade tomat!
Citera
2007-08-29, 14:57
Medlem
Muskedunders avatar
Var hade du köpt den?
Citera
2007-08-29, 15:42
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskedunder
Var hade du köpt den?