2007-07-12, 11:47
Medlem
Mr.Burnss avatar
Jag bytte ut mina concerta igår för ett annat adhd läkemedel som heter just Strattera 40mg, som jag ska ta en om dagen till att börja med.
Min fråga är om nån gjort denna övergången, och hur har det fått er att må?
Det ska tydligen öka mängden noradrenalin som redan ska finnas "naturligt" i hjärnan.. så allvarlig talat ska detta göra en mer fokuserad?
Samtidigt står det att man ska ta det varsamt med bilkörning då medicinen gör en trött.. just det påstående får mig att tveka på om det verkligen kan va bra som en "icke-centralstimulant".

hoppas jag gjorde mig något förståd, och nån kanske kan va till lite assistans med svar eller rekomendationer.

Mvh
Mr.Burns
Citera
2007-07-12, 21:31
Medlem
Mr.Burnss avatar
Är jag verkligen den enda som har adhd/add symptom på detta forum?
Jag är även nyfiken på hur andra reagerar på concerta/Strattera, så var inte blygga
Citera
2007-07-12, 21:53
Medlem
På concerta blev jag skitbra på att lösa korsord. Köpte tre korsordstidningar i veckan
Sen blev jag agressiv och ökade på mitt självskadande

Efter att jag hade gjort en intox på 69 tabletter fick jag sluta. Det var för farligt på mig.

Korsordslösandet uppvägde inte de negativa biverkningarna sas.

Varför ska du byta prep. ? Vad funkade inte m concerta?

I början av behandlingen m strattera (och concerta) kan man bli astrött och dåsig. Alltså, om man har ADHD så är man hyperaktiv (ett av alla symptom) för att hjärnan eg är trött. Man kompenserar detta genom att hypa. Amfetamin i små doser får hjärnan att vakna, vilket gör att man inte behöver kompensera sin slöhjärna m hyoperaktivitet. Typ
Citera
2007-07-12, 22:08
Medlem
Mondobabys avatar
Jag har en son med ADHD. Killen är 11 nu.
Han har under 3 års tid gått igenom Concerta, Ritalin och även testat Strattera.
Concerta funkade bra en tid, han blev lugnare och gick att diskutera med.
Efter ca ett år på concerta gick vi över till Ritalin, detta gav ännu bättre resultat.
Så i höstas fick läkaren för sig att vi skulle pröva strattera, vi påbörjade detta vid juletid.
När så skolan började igen, märkte både personalen och jag att något inte var bra.
När 2 månader hade gått var jag tvungen att få en akuttid på barnmedicin, grabben hade då vart hemma från skolan i 3 veckor.
Han mådde definitivt inte bra, bråkade med allt och alla.
Han fick prata med en pedagog på BM och när ca en kvart gått kommer denne fram till mig och frågar lite försynt om min son ofta pratar om att bränna ner skolan.
Vi konstaterar att just min son inte fungerar med strattera, och återgår omgående till ritalin.
Nu har min son ett bra liv igen, han kan gå i skolan och leka med sina kompisar.
Under tiden med strattera gick hans utveckling tillbaka 2.5 år på 2 månader.
Så mitt råd till dej är att var uppmärksam på hur just du reagerar på strattera,
det är inte alla som just den medicinen funkar på.
Citera
2007-07-21, 16:43
Medlem
jag har adhd och äter concerta. För mig var det en livräddare, min motorväg i huvudet minskade till en enfilig väg. Svårt att förklara men. Nackdelarna är ju dålig aptit (men får näringsdrycker utrskrivna), när medicinen går ur kroppen så blir jag jätte orolig, lite kallsvettig osv. Men det går säklert att fixa med dosändring men är semester nu så.
Hur blev du av concertan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in