2007-07-12, 10:12
Medlem
När jag fyllde 18 fick jag en del fondpengar från mina föräldrar som har stått och växt sen jag var liten. Idag är jag 22 och har inte rört dessa pengar.
När jag går in och tittar på dessa fonder så ser jag att nästan alla har dubblat sig eller mer i värde.

Detta betyder att om jag skulle börja spekulera i att börsen ska göra en liten dipp så är det nonsens för mig att ta ut och sen sätta in igen. Det kommer utlösas så mycket skatt att det kommer krävas en monsterdipp för att det skulle bli lönsamt. Med samma motivering kan jag inte placera om dom, säg att man har 150k, som omvandlas till 100k efter uttag. Då måste den nya placeringen föränta sig väldigt mycket bättre för att omplaceringen ska vara vettig.

Att ta ut pengarna för att kunna köpa något verkar heller inte så vettigt, då är det bättre att låna. Så nu är frågan, kan jag egentligen ha glädje av pengarna förutom att det är en trygghet, eller kommer det alltid vara bättre att skaffa fram pengar på annat sätt och låta dessa stå kvar?
Citera
2007-07-12, 10:22
Medlem
Jag skulle föreslå att du använder de pengarna till ett större köp, hus till exempel eftersom du då skulle behöva låna mindre och göra en "vinst" på att betala mindre i ränta.
Citera
2007-07-12, 10:33
Medlem
Fast jag undrar om det är så klokt. Så som jag ser det så har jag världens bästa lån just nu. Jag får låna pengar gratis av staten som står i mina fonder och växer, och om dom dippar så dippar lånet också. Så fort jag säljer så vill staten ha sina pengar. Menar du att det skulle vara bättre att byta ut detta gratis lån mot ett banklån på 5% ränta?
Citera
2007-07-12, 11:31
Medlem
Förstår vad du menar men samtidigt kan du inte tänka så för alltid. Risken är att du aldrig "vågar" ta ut pengarna och vad har du då för nytta av dom?
Säger inte att du skall spendera pengarna direkt men jag skulle nog vilja ha ett mål med mina sparade pengar. Tex spara till ett framtida husköp, bilköp mm eller helt enkelt spara för att kunna leva på avkastningen (tråkigare och svårare alternativ då det behövs en väldigt stor summa).
Jag tycker alltså att du skall sätta upp ett mål om vad du skall ha pengarna till och inte bara låta dom ligga där pga att mycket skulle försvinna i skatt om du tog ut dom.
Citera
2007-07-12, 12:37
Medlem
Men är det inte bättre att när jag väl har sparat ihop till det jag vill ha och känner att det är dax att köpa så tar jag ett banklån istället? Jag har ju ett belåningsvärde på fonderna som jag kan utnyttja.
Citera
2007-07-12, 13:25
Medlem
Hur som får du pröjsa skatt när du väl säljer dom. Om du har 150k kr nu och värdet har fördubblats, så får du ut 127500 kr när skatten är betald. Och den kommer ändå att betalas nån gång.

Dessutom har pengarna stått länge, och som jag förstått dig rätt så har du inte ändrat något på innehavet. Det känns väldigt troligt att en övertitt och en omviktning kan vara på sin plats. Speciellt som det ser ut på marknaden just nu. Dom där 22500kr som försvinner i skatt, gör dom verkligen från eller till när det gäller belåning? (känns lite dumt att ta ett lån när du sitter på tillgångar).
Citera
2007-07-12, 14:13
Medlem
Enda gången jag måste sälja är om någon står med en pistol mot mitt huvud. I andra situationer ser jag ingen anledning till att någonsin egentligen sälja, om det inte är så att jag kan hitta något sätt att slippa skatten eller kvitta mot förluster.

Säg att man har 300k i fonder och vill köpa något för 300k. Antingen tar man ut från fonderna och ser först en hel del gå upp i rök, för att sen köpa sin pryl. När man gör detta går man miste om den förväntade uppgången på börsen som uppskattningsvis är 10%. Eller så låter man fondpengarna stå kvar och tar ett lån på samma summa. Men när jag då tar lånet har jag bara ett negativt väntevärde på 5%, jämfört med 10% som jag har om jag säljer fonderna. Men egentligen är det lite värre med fonderna eftersom mitt superbra lån som jag har med staten då också försvinner.
Citera
2007-07-12, 15:21
Medlem
[quote=Larsson85]Enda gången jag måste sälja är om någon står med en pistol mot mitt huvud. I andra situationer ser jag ingen anledning till att någonsin egentligen sälja, om det inte är så att jag kan hitta något sätt att slippa skatten eller kvitta mot förluster.
QUOTE]

Självklart måste du inte sälja men jag undrar lite över vad du har för någon nytta av pengarna ifall du aldrig tänkte ta ut dom som du skrev ovan.
Hur hade du tänkt få någon glädje av pengarna ifall du aldrig tänker ta ut dom?
Citera
2007-07-12, 17:28
Medlem
Kan jag inte ha glädje av dom utan att sälja? Säg att en person har 300k bundna och vill köpa en pryl för 300k. Lånade pengar är precis lika mycket värda, skillnaden är att en person som inte har 300k sparade i fonder har då belånat sig över sina tillgångar. Personen med 300k sparade kan låna pengar till en fräsig sportbil, med motivationen att jag låter hellre mina egna stå kvar på börsen. Men om en person utan dessa pengar bestämmer sig för att låna dessa pengar så befinner han sig i en helt annan situation. Han har handlat över sina tillgångar.
Citera
2007-07-12, 17:37
Medlem
Snövits avatar
Du har inte 300K förrän du säljer, eller ja du har inte 300k då heller för du måste dra av skatten. Men poängen är att dina fonder kan kracha imorgon om du har otur.
Citera
2007-07-12, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Att ta ut pengarna för att kunna köpa något verkar heller inte så vettigt, då är det bättre att låna. Så nu är frågan, kan jag egentligen ha glädje av pengarna förutom att det är en trygghet, eller kommer det alltid vara bättre att skaffa fram pengar på annat sätt och låta dessa stå kvar?

Visst vet du tanken bakom att spara? Det är för att undvika att behöva låna pengar.

Visst ränta på ränta effekten är lockande men jag tar då och betalar av lånen på bostaden före jag tar och sparar till något jag inte ens tänker röra.
Citera
2007-07-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Du har inte 300K förrän du säljer, eller ja du har inte 300k då heller för du måste dra av skatten. Men poängen är att dina fonder kan kracha imorgon om du har otur.

Att mina fonder kraschar imorgon är osannolikt. Under en herrans massa år har börsen i genomsnitt hållt sig på 10% uppgång. Det finns bra och dåliga år, men det kvittar, jag sparar inte kortsiktigt. Att sitta och tro att allt kommer krascha imorgon på mina lågrisk fonder är som att gå och oroa sig för att bli påkörd av ett flygplan.

Jag agerar inte utifrån värsta fall, jag agerar utifrån vad som har högst väntevärde kombinerat med vilken risk jag är villig att ta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in