• 1
  • 2
2007-07-11, 23:59
Bannlyst
Mellan Imovane och Stilnoct eller Zolpidem som de också kallas?
En Stilnoct/Zolpidem 10 mg motsvarar det imovane 7.5 mg?
Kanske löjlig fråga - men vågar mig på fråga ändå.
Har mycket besvär med sömnen/alltid haft.
Fått Zolpidem som jag tar vid behov en till natten men undrar om man skulle pröva Imovane istället.
Citera
2007-07-12, 00:07
Medlem
GaiNs avatar
Inte så stor skillnad, lite annorlunda rus men de tar på bara ena gabareceptorn st för båda som benso gör, imovane brukar ge en äcklig eftersmak i munnen så jag skulle behållt mina stilnoct om jag var du.
Citera
2007-07-12, 00:43
Medlem
cgb spenders avatar
stilnoct verkar lite snabbare och har något kortare halveringstid jämfört med imovane
Citera
2007-07-12, 08:21
Medlem
Himmler!s avatar
Jag föredrar imovane mot sömnproblem pga den längre halveringstiden. Jag hinner inte somna på stilnoct innan den har hunnit sluta verka.
Citera
2007-07-12, 13:07
Medlem
Avgrunds avatar
stilnoct har skönare flumm
Citera
2007-07-12, 14:02
Medlem
Stilnoct gör mig cp.
Tar en och försöker sova. Efter femton minuter känner jag mig bara trippad och uppåt och börjar utforska enkla synförändringar, glad som jag är så tar jag en till trots att jag 15 minuter innan lovat mig att bara ta en och försöka sova på den. Sen trippar jag ett par timmar sen kommer jag inte ihåg något mer men brukar oftast vakna i sängen.
Citera
2007-07-21, 19:47
Bannlyst
Det blev Imovane iallafall!

Citat:
Ursprungligen postat av GaiN
Inte så stor skillnad, lite annorlunda rus men de tar på bara ena gabareceptorn st för båda som benso gör, imovane brukar ge en äcklig eftersmak i munnen så jag skulle behållt mina stilnoct om jag var du.

Kanske tokigt men någon sade att om man fortsätter med Stilnoct/Zolpidem en längre tidsperiod säger kroppen ifrån och de verkar inte och då borde man byta till Imovane.
Jag vet inte om det verkligen är rätt. Har inte tagit någon Imovane ännu då jag är ytterst noga endast ta vid behov, vilket för mig betyder 3 till 4 nätter då jag inte fått en blund.
Tack för svar!
Citera
2007-07-21, 19:52
Bannlyst
Det hände med mig en gång!

Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Stilnoct gör mig cp.
Tar en och försöker sova. Efter femton minuter känner jag mig bara trippad och uppåt och börjar utforska enkla synförändringar, glad som jag är så tar jag en till trots att jag 15 minuter innan lovat mig att bara ta en och försöka sova på den. Sen trippar jag ett par timmar sen kommer jag inte ihåg något mer men brukar oftast vakna i sängen.

...Har kroniska sömnbesvär/alltid haft som sagt. Men under alla år har jag bara tagit en vid absolut behov då jag är lite rädd bli beroende.
Men vid en mycket nära anhörigs bortgång tog jag vid ett tillfälle två stycken.
Måtte blivit helt borta för enligt den som sov över den natten /före begravning/ hade jag slagit på radio, brett mackor och har absolut inget minne av detta.
Citera
2007-07-21, 21:12
Medlem
KisseMjaos avatar
Min läkare och dom på apoteket sa att Imovane och Zoplikon är samma sak, jag får zoplikon för att det är lite billigare än imovane...
Citera
2007-07-22, 10:00
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KisseMjao
Min läkare och dom på apoteket sa att Imovane och Zoplikon är samma sak, jag får zoplikon för att det är lite billigare än imovane...

Säg till på apoteket att du vill ha imovane istället så får du det. Mellan skillnaden är bara ett par kronor.
Citera
2007-07-22, 10:02
Medlem
smalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Säg till på apoteket att du vill ha imovane istället så får du det. Mellan skillnaden är bara ett par kronor.

Spelar det någon roll då, det är ju samma verksamma ämne? Och båda smakar skit.
Citera
2007-07-22, 10:18
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av small
Spelar det någon roll då, det är ju samma verksamma ämne? Och båda smakar skit.

Nä egentligen inte, det är väl bara jag som har fått för mig att jag gillar imovane bättre. Och smaken brukar försvinna om man tar dom regelbundet. det gjorde det för mig iallafall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in