Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-02-13, 17:44
Medlem
Hysteria90s avatar
Råkade "förstöra" en tjejkompis Timberland-skor i läder med minkolja... de fick en helt annan (mörkare färg). Går det att fixa med ljusare skokräm eller blir jag tvungen att köpa nya åt henne?
Citera
2016-02-13, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Råkade "förstöra" en tjejkompis Timberland-skor i läder med minkolja... de fick en helt annan (mörkare färg). Går det att fixa med ljusare skokräm eller blir jag tvungen att köpa nya åt henne?

Nej, det är nog kört tyvärr. Är det riktigt skinn och inte mocka/nubuck kan du försöka tvätta med sadelschampoo, galltvål eller liknande, men är ganska säker på att du inte får ut det ur skinnet.

Till nästa gång så se till att prova på insidan, vid plösen eller något annat ställe som inte syns först när du ger dig på ett par nya skor. Det är så här man lär sig det :/
Citera
2016-02-14, 13:19
Medlem
rovmuns avatar
Jag har dessa typ av skor, det är två olika färg på lädret brunt och svart. Nu har jag börjat få märken på det bruna. Finns det något sätt att ta bort dessa och hur ska man vårda dessa skor?

http://d1t7hc91seta7p.cloudfront.net/client/gram/dynamic/images/249_b5cffd0f85-20300_gram-shoes-470g-cognac-leather-black-hyperlon-hi-to-sneaker_1-full.jpg
Citera
2016-02-14, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har dessa typ av skor, det är två olika färg på lädret brunt och svart. Nu har jag börjat få märken på det bruna. Finns det något sätt att ta bort dessa och hur ska man vårda dessa skor?

http://d1t7hc91seta7p.cloudfront.net/client/gram/dynamic/images/249_b5cffd0f85-20300_gram-shoes-470g-cognac-leather-black-hyperlon-hi-to-sneaker_1-full.jpg

Gå till en riktig skomakare (inte nån sån nyckelkille) och fråga. Svårt att se hur lädret är skaffat på bilden, den typen av sko kan ha allt från syntetläder eller täckfärgat läder till riktigt bra läder. Hur du ska vårda dem beror på vad det är och hur det är behandlat.
Citera
2016-02-21, 14:13
Medlem
Läder sneakers + skoblock: ja eller nej (varför)?
Citera
2016-02-21, 16:43
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demnok
Jag har personligen aldrig brytt mig om att ha skoblock i mina lädersneakers (t.ex. Common Projects) eftersom de ändå har en förväntad livslängd på runt 2, max 3 säsonger. Tilläggas bör att jag ser sneakers som use and abuse, när de går sönder köper jag nya.
Citera
2016-02-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demnok

Beror på hur du ser på dem. Är du beredd att sköta om dem för att försöka ge dem ett längre liv än ett år eller två tycker jag absolut du ska köra bra skoblock. Hjälper till att hålla formen och hindrar dem från att få alltför djupa gångveck och sånt.

Men det beror på om du vill att de ska fortsätta se nya ut eller gillar när dem mer när de fått den lite misshandlade looken. Argument emot är väl egentligen bara att det är en aning omständigare att först behöva trä i skoblocken än att bara kränga av sig dem innanför dörren.

Har haft många slit och släng sneakers som jag kört utan någon skovård alls men också lite finare som jag gett samma vård och behandling som mina "riktiga" skor.
Citera
2016-03-11, 10:02
Medlem
Shawn92s avatar
Tjena!

Har nyligen köpt ett par vita sneakers med skinn utanpå och vill fixa impregneringsspray för de. Fixade häromdagen en typ av "shampoo" som fixar nedre delen av sulan riktigt bra (!) och även själva skinnet, men har just nu inget som "skyddar" sneakers och såg att (nybörjare som jag är) att det är minst lika viktigt med impregneringsspray. Det här är paret av skor jag köpt:

http://www.hm.com/se/product/30406?article=30406-A#article=30406-A

Tänkte även på att jag sett folk som tipsat om att använda tandkräm (?) som ska få bort det gula/smutsiga längs sulan. Är det något folk här kan bekräfta?

Uppskattar hjälpen!

Shawn
Citera
2016-03-14, 00:13
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Tjena!

Har nyligen köpt ett par vita sneakers med skinn utanpå och vill fixa impregneringsspray för de. Fixade häromdagen en typ av "shampoo" som fixar nedre delen av sulan riktigt bra (!) och även själva skinnet, men har just nu inget som "skyddar" sneakers och såg att (nybörjare som jag är) att det är minst lika viktigt med impregneringsspray. Det här är paret av skor jag köpt:

http://www.hm.com/se/product/30406?article=30406-A#article=30406-A

Tänkte även på att jag sett folk som tipsat om att använda tandkräm (?) som ska få bort det gula/smutsiga längs sulan. Är det något folk här kan bekräfta?

Uppskattar hjälpen!

Shawn

bump!
Citera
2016-03-14, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
bump!

Kanske inte finns någon som kan bekräfta? Tandkräm låter kladdigt och är nog inget särskilt många har provat...
Citera
2016-03-14, 09:56
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkdays
Kanske inte finns någon som kan bekräfta? Tandkräm låter kladdigt och är nog inget särskilt många har provat...

provade förrigår, funkade till VISS utsträckning, men inte lika bra som "skinn shampoot" jag köpte Tror jag håller mig borta ett tag till från de här "hus-knepen" med tandkräm, bakpulver etc.
Citera
2016-03-26, 11:43
Medlem
Tord_Ywels avatar
Dum fråga från en rätt så oinsatt i skovård.

Jag har ett par vinterkängor i ungefär den här typen skinn med ljusa sömmar som skulle behöva en omgång innan de ställs bort för våren. Räcker det att bara torka av dom och smörja dom med Lundhags leather grease som jag använder till jaktkängorna eller bör man använda något annat? Kan sömmarna bli missfärgade av fettet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in