Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-10, 20:17
Medlem
Hej, jag har köpt ett par skor av modell TIMBERLAND MT CHUKKA GTX BROWN (se http://cgi.ebay.ph/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290523891805). Skorna är alltså av "smooth leather" / nubuck (översättning?).

Frågan lyder: kan jag smörja in skorna med Lundhags lädersmorning? Lundhags lädersmorning innehåller fett, vax och tjära.
Citera
2011-05-12, 19:24
Medlem
zala's avatar
Har problem med att jag får mörka fläckar när jag applicerar skokräm på skorna. Främst på de brogue-mönstrade delarna av skon. Är det min teknik som det är fel på eller rekommenderas en annan skokräm? Använder just nu den jag fick med från Herringshoes när jag köpte min skor.
Citera
2011-05-18, 11:45
Medlem
Har köpt hem lite skovårdsprodukter från heppo.se, så som svart skokräm m.fl.

Vad använder jag för verktyg för applicera detta på skon? Någon form av duk?

Är helt vilse på detta. Finns det någon steg-för-steg guide ute på WWW om hur man putsar och vårdar sina skor? Skriven för 10 åringar...
Citera
2011-05-18, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Har köpt hem lite skovårdsprodukter från heppo.se, så som svart skokräm m.fl.

Vad använder jag för verktyg för applicera detta på skon? Någon form av duk?

Är helt vilse på detta. Finns det någon steg-för-steg guide ute på WWW om hur man putsar och vårdar sina skor? Skriven för 10 åringar...

Antingen använder du en skoborste eller en trasa för att applicera, borste kan du köpa hos skomakaren och som trasa duger en gammal t-shirt etc fint. Ta på lite skokräm på trasan/borsten och borsta/gnugga in det ordentligt i lädret med små cirkelformade rörelser.

Efter det låter du skorna "vila" lite, förslagsvis kan du göra samma sak på andra skon under tiden den andra skokrämen torkar lite. Därefter tar du en ny trasa utan skokräm i, fukta den gärna lite i vatten/spotta lite på skon och gnugga. Repetera steg 1 och 2 till du har en yta du är nöjd med. Ett tips är att använda skoblock när du putsar, speciellt tån. Ännu bättre är om någon annan kan ta på sig skorna, sätta sig på en stol och ha skorna på en pall medan du putsar så dom ligger stilla. Angående putsandet av tån, vik trasan några gånger på bredden så du får en smal men lång "remsa" och putsa tån genom att gnida den fram och tillbaka när du håller trasan i varje ände.

Vill du ha mer utförligt, testa att googla/kolla på youtube efter typ "how to shine your shoes" etc.
Citera
2011-05-18, 13:43
Medlem
Håller med ovanstående, förutom att spit-shine inte brukar utföras på hela skon. Det kan bilda för tjocka lager av skokräm på områden som rör sig mycket, t.ex. där foten viker sig. Jag kan också rekommendera att göra en räd i flickvännens garderob, strumpbyxor är väldigt bra att använda till den sista putsen.
Citera
2011-08-11, 15:47
Medlem
Jag har just köpt ett par nya mockaskor:

http://www.scorett.se/Man/Casual/2131848

De är helt obehandlade, så vad rekommenderar ni att jag använder för impregneringsspray? Jag vill helst att skorna ska behålla samma bruna nyans.

Om ni har tid får ni gärna tipsa om hur jag ska sköta de generellt sett. Anser ni att jag bör köpa en mockaborste för att borsta upp skorna då och då? Och när och hur ska jag använda skokräm på de (även vilken sorts skokräm)?

Tacksam för svar!

Edit: ifall Länken slutar funka finns denna:
http://imgur.com/iWlZb
Senast redigerad av katten142 2011-08-11 kl. 16:13.
Citera
2011-08-11, 16:17
Medlem
Köp mockaborste samt ofärgad mockaspray/impregneringsspray. Skokräm används överhuvud taget inte på mocka.
Citera
2011-08-11, 16:28
Medlem
Vad tror du om dessa produkter, duger de?

http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad/Ovrigt/Mockaborste/

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsklader-och-Skyddsutrustning/Kladvard/Impregneringsspray/

Bör jag använda borsten efter att impregneringssprayen har torkat in? Eller tycker du jag endast ska använda borsten efter de har torkat från regn/ när de är smutsiga.
Citera
2011-08-11, 17:01
Medlem
Borsta först för att få upp fibrerna, spraya sedan. Jag skulle inte rekommendera
skovårdsprodukter från biltema, en dålig borste tex kan förstöra skorna. Gå till en vanlig skobutik istället.
Citera
2011-08-11, 17:28
Medlem
Jaha, då vet jag.

Jag hittade nyss ett "mocka block" hemma. Detta ska jag endast använda när det är en smutsfläck jag vill ha bort? Eller tycker du jag ska använda det även nu innan jag impregnerar skorna?

http://www.yanbiz.com/us/cleaning.htm

"Woly Gum Velours Gum Suede Gum Block Cleaner" är det jag har hemma.

Jag har lite blandade känslor att borsta upp skorna nu innan jag impregnerar de. De har en så fin och slät yta just nu, när de är helt oanvändna.

Tack för svaren!

edit: Insåg nyss att mina skor troligtvis är av "slipad" läder. Inte riktigt mocka, men nästan. De går troligtvis att behandla med skokräm, men de får nog en lite mörkare nyans då.
Senast redigerad av katten142 2011-08-11 kl. 18:08.
Citera
2011-08-11, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katten142
Jaha, då vet jag.

Jag hittade nyss ett "mocka block" hemma. Detta ska jag endast använda när det är en smutsfläck jag vill ha bort? Eller tycker du jag ska använda det även nu innan jag impregnerar skorna?

http://www.yanbiz.com/us/cleaning.htm

"Woly Gum Velours Gum Suede Gum Block Cleaner" är det jag har hemma.

Jag har lite blandade känslor att borsta upp skorna nu innan jag impregnerar de. De har en så fin och slät yta just nu, när de är helt oanvändna.

Tack för svaren!

edit: Insåg nyss att mina skor troligtvis är av "slipad" läder. Inte riktigt mocka, men nästan. De går troligtvis att behandla med skokräm, men de får nog en lite mörkare nyans då.

Jo, jag tyckte att ytan såg underlig ut för att vara mocka. Det du har är skor i nubuck. Det sköts mig veterligen ungefär som mocka, med den skillnaden att du använder gummisidan av borsten, som är till för just nubuck. Inte heller här behövs skokräm. Skorkäm används när man vill polera ytan, vilket uppenbarligen inte är möjligt med varken mocka eller nubuck.

Mockablock har jag ingen erfarenhet av, det du behöver är borste och spray. Fläckar kan man ta bort med vatten med citronsaft. Har endast provat detta en gång, men det fungerade.
Citera
2011-08-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elchupacabra
Jo, jag tyckte att ytan såg underlig ut för att vara mocka. Det du har är skor i nubuck. Det sköts mig veterligen ungefär som mocka, med den skillnaden att du använder gummisidan av borsten, som är till för just nubuck. Inte heller här behövs skokräm. Skorkäm används när man vill polera ytan, vilket uppenbarligen inte är möjligt med varken mocka eller nubuck.

Mockablock har jag ingen erfarenhet av, det du behöver är borste och spray. Fläckar kan man ta bort med vatten med citronsaft. Har endast provat detta en gång, men det fungerade.

Tack för att du förklarade! Nu vet jag allt jag behöver veta .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in