2007-07-11, 17:50
Medlem
cgvs avatar
P min dator (stationr, fyra r gammal med XP) funkar inte USB-portarna p framsidan efter reparation av moderkortet.
De p baksidan funkar utmrkt.
Jag r ingen hjdare p datorer s en enkel frklaring p vad som kan vara fel vore kanon.
Tack p frhand.
Citera
2007-07-11, 17:55
Medlem
Det finns fyra mjligheter:
  1. Moderkortet r defekt
  2. Moderkortet r inte inkopplat till portarna, frutsatt att portarna r inbyggda i chassit
  3. Du saknar (rtt) drivrutiner fr USB-kretsarna eller ditt chipset
  4. USB-portarna r defekta
Citera
2007-07-11, 17:58
Medlem
cgvs avatar
Att det saknas drivrutiner r ett frslag jag ftt tidigare, hur hittar man rtt att ladda ner i s fall?
Citera
2007-07-11, 17:59
Moderator
Falukropps avatar
Troligen nummer 2 dr. Portarna p framsidan brukar vara inkopplade via en sladd till en connector p moderkortet. Kolla s den sitter t rtt hll, du kan ge dig fan p att de plockade loss den nr de tog isr datorn nr du hade den inlmnad.

Det r ju i alla fall ett tecken p att de faktiskt gjorde nt med datorn, du fr se det positiva i det hela
Citera
2007-07-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cgv
Att det saknas drivrutiner r ett frslag jag ftt tidigare, hur hittar man rtt att ladda ner i s fall?

Om du saknar drivrutiner kan du skert hitta dessa p hemsidan fr fretaget som tillverkat moderkortet. Om du har en "mrkesdator", d.v.s. kpt ett frdigt PC-paket kan du leta p hemsidan fr fretaget som skapade paketet (ex. Dell eller HP). ven jag hller dock frklaring nummer tv som mer sannolik i ditt fall. Jag freslr att du ppnar ditt chassi och kontrollerar om det finns kablar dragna frn USB-kretsarna till chassit.
Citera
2007-07-11, 21:32
Medlem
DennisOlofs avatar
Ett annat stt att lsa problemet p r att bara kpa en USB frlngninskabel t.ex. 1-2meter och ha den liggandes s du enkelt kommer t den, d kan du snabbt plugga in tillbehr dr som USB minne osv.

S hade jag frut p en ldre dator som inte hade USB portar p framsidan, nu har jag det men jag kr nd med kabeln, orkar inte bja mig ner och joxa med portarna som sitter bakom lucka p framsidan d min burk str p golvet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in