2007-07-11, 17:50
Medlem
cgvs avatar
På min dator (stationär, fyra år gammal med XP) funkar inte USB-portarna på framsidan efter reparation av moderkortet.
De på baksidan funkar utmärkt.
Jag är ingen höjdare på datorer så en enkel förklaring på vad som kan vara fel vore kanon.
Tack på förhand.
Citera
2007-07-11, 17:55
Medlem
Det finns fyra möjligheter:
  1. Moderkortet är defekt
  2. Moderkortet är inte inkopplat till portarna, förutsatt att portarna är inbyggda i chassit
  3. Du saknar (rätt) drivrutiner för USB-kretsarna eller ditt chipset
  4. USB-portarna är defekta
Citera
2007-07-11, 17:58
Medlem
cgvs avatar
Att det saknas drivrutiner är ett förslag jag fått tidigare, hur hittar man rätt att ladda ner i så fall?
Citera
2007-07-11, 17:59
Moderator
Falukropps avatar
Troligen nummer 2 där. Portarna på framsidan brukar vara inkopplade via en sladd till en connector på moderkortet. Kolla så den sitter åt rätt håll, du kan ge dig fan på att de plockade loss den när de tog isär datorn när du hade den inlämnad.

Det är ju i alla fall ett tecken på att de faktiskt gjorde nåt med datorn, du får se det positiva i det hela
Citera
2007-07-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cgv
Att det saknas drivrutiner är ett förslag jag fått tidigare, hur hittar man rätt att ladda ner i så fall?

Om du saknar drivrutiner kan du säkert hitta dessa på hemsidan för företaget som tillverkat moderkortet. Om du har en "märkesdator", d.v.s. köpt ett färdigt PC-paket kan du leta på hemsidan för företaget som skapade paketet (ex. Dell eller HP). Även jag håller dock förklaring nummer två som mer sannolik i ditt fall. Jag föreslår att du öppnar ditt chassi och kontrollerar om det finns kablar dragna från USB-kretsarna till chassit.
Citera
2007-07-11, 21:32
Medlem
DennisOlofs avatar
Ett annat sätt att lösa problemet på är att bara köpa en USB förlängninskabel t.ex. 1-2meter och ha den liggandes så du enkelt kommer åt den, då kan du snabbt plugga in tillbehör där som USB minne osv.

Så hade jag förut på en äldre dator som inte hade USB portar på framsidan, nu har jag det men jag kör ändå med kabeln, orkar inte böja mig ner och joxa med portarna som sitter bakom lucka på framsidan då min burk står på golvet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in