2007-07-13, 13:34
Medlem
http://itc.edu.stockholm.se/flex/ - matte
Citera
2007-07-13, 14:34
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixbo7
Tjenare! Tänkte också starta en tråd om det tekniska basåret på Chalmers. Är det någon som har gått där som kan berätta hur det är? Själv har jag G i Kemi B, Fysik A och VG i Matte A,B,C,D och E samt fysik B. Hur tror ni att jag kommer att uppleva det hela? Någon som kan berätta lite om schemat, personerna, stämningen, klassammanhållnig osv...!

Tack på förhand!

Varför går du på tekniskt basår om du har den bakgrunden???
Citera
2007-07-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Varför går du på tekniskt basår om du har den bakgrunden???

Får väll ta och rätta dig på den punkten. Pluggade NV men har inte betygen för att komma in på någon av linjerna på Chalmers. Därför är teknisktbasår skiten för mig. Hur som helst, vad sägs om att svara på mina frågor iställte för att skicka en motfråga?!
Citera
2007-07-17, 13:34
Medlem
Sartres avatar
Tja ifall du vill dopa dig litet med kunskaper rekommenderar jag en enda bok. Läs igenom den och gör ALLA uppgifter och du kommer äga på basåret.

http://www.chalmers.se/math/SV/utbil...forberedande_1

Så kom igen nu och plugga litet med dig.

pixbo: plugga på komvux istället, de har bättre möjligheter till intagning ifall du har G i alla ämnen.
Citera
2007-07-19, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Tja ifall du vill dopa dig litet med kunskaper rekommenderar jag en enda bok. Läs igenom den och gör ALLA uppgifter och du kommer äga på basåret.

http://www.chalmers.se/math/SV/utbil...forberedande_1

Så kom igen nu och plugga litet med dig.

pixbo: plugga på komvux istället, de har bättre möjligheter till intagning ifall du har G i alla ämnen.

Alltså, min situation ser som följer:

13.90 efter gymnasiet och 0.9 på högskoleprovet gör mig inte attraktiv på högskolerna. Mina val är enligt följande:

1, Plugga Komvux (Eng A,B,C (har precis kommit hem från ett halvår i USA), Fysik A och några mattekurser för att fylla ut poängskvoten) samt att jobba någon dag i veckan då de flest kurserna är "flex"

2, Bara jobba

3, Plugga teknisktbasår på chalmers vilket skulle ge mig vg/mvg kunskaper i de flesta naturvetenskapligaämnena som t.ex. matte a,b,c,d,e,f fysik och kemi a,b

Scenario 3,a, Jag sköter mig bra och pluggar som en liten jude och kommer in på någon linje på chalmers. (Helst Industriell Ekonomi alt. Maskin)

Scenario 3, b Jag har pluggat mycket men de andra visade sig vara duktigare än mig vilket gör att jag inte kommer in på chalmers. Även om jag inte kommer in på chalmers så besitter jag ju nu stora kunskaper i matte a,b,c,d,e,f fysik och kemi a,b vilket gör att jag kan tenta upp dessa till högre betyg på komvux.

Med mina betyg tror jag att mvg i engelska a,b,c, matte a,b,c,d och fysik a och kemi a skulle ge mig ett betydligt högre snitt. Samt vg i fysik b och kemi b. Även matte F.

Så, vad borde jag göra? Är Tekniskt basår en bra idé lr?
Citera
2007-07-19, 14:25
Medlem
Sartres avatar
pixbo: Nej det är en dålig idè. Börja jobba på komvux istället. Skit i tekniskt basår och kör på komvux men plugga med chalmersböcker som bredvidläsningslitteratur. Gör högskoleprovet och plugga upp skitlätta kurser. Det är mitt heta tips, dyrt som fan, men har du ett mål är det bara att spotta sig i nävarna och börja. Eller hur?

Vill du ha tips på bra böcker att ha som bredvidläsningslitteratur så skicka mig ett pm.
Citera
2007-07-20, 07:51
Medlem
Blackwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
pixbo: Nej det är en dålig idè. Börja jobba på komvux istället. Skit i tekniskt basår och kör på komvux men plugga med chalmersböcker som bredvidläsningslitteratur. Gör högskoleprovet och plugga upp skitlätta kurser. Det är mitt heta tips, dyrt som fan, men har du ett mål är det bara att spotta sig i nävarna och börja. Eller hur?

Vill du ha tips på bra böcker att ha som bredvidläsningslitteratur så skicka mig ett pm.

Jag tycker inte chalmersbasår är en dålig idé, klarar han det är han ju garanterad en plats på sin utbildning varför skulle det vara dåligt?

Visst han kan läsa upp kurserna, göra 2HP till o försöka söka men efter det då? Om han inte kommer in? Basåret tycker jag verkar kanon då:

1. Han får garantiplats på Chalmers Civilingenjörsutbildningar/Högskoleutb.
2. Han får alla kunskaper han behöver för studierna 1 år innan och behöver inte oroa sig att ha glömt nåt.
3. Han kommer in ett år tidigare o ser hur det ser ut ifall han bestämmer sig för att byta program.
4. Han får uppleva underbara Götet ett år tidigare Ok denna blev lite OT men ändå!
Citera
2007-07-20, 07:54
Medlem
smalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixbo7
Får väll ta och rätta dig på den punkten. Pluggade NV men har inte betygen för att komma in på någon av linjerna på Chalmers. Därför är teknisktbasår skiten för mig. Hur som helst, vad sägs om att svara på mina frågor iställte för att skicka en motfråga?!

Kommer man in automatiskt på någon civ. ingenjörslinje om man har gått tekniskt basår, eller vaddå? Annars är väl komvux stället där folk och fä läser upp sina betyg till förbannelse.

Edit: Blackwolf hade visst svaren på mina frågor. Låter ju helt sjukt att man automatiskt får en plats bara för att man har gått basåret.
Citera
2007-07-20, 08:21
Medlem
Blackwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av small
Kommer man in automatiskt på någon civ. ingenjörslinje om man har gått tekniskt basår, eller vaddå? Annars är väl komvux stället där folk och fä läser upp sina betyg till förbannelse.

Edit: Blackwolf hade visst svaren på mina frågor. Låter ju helt sjukt att man automatiskt får en plats bara för att man har gått basåret.

Citerat från Chalmers hemsida:

Citat:
Fortsatta studier
Betygen från basåret är inga gymnasiebetyg. Därför kan du inte läsa upp dina betyg med hjälp av basutbildning. Däremot gäller betygen för särskild behörighet i matematik E, fysik A+B och kemi A samt ger platsgaranti för fortsatta studier på Chalmers civilingenjörs- eller högskoleingenjörsutbildning.

Platsgarantin gäller under förutsättning att du klarat av alla basårets kurser senast den 15 juni. Blir det konkurrens om platserna rangordnas de sökande utifrån sina resultat från basutbildningen. Men i de flesta fall har önskemålen om utbildning kunnat tillgodoses. Genom det tekniska basåret får du dessutom en chans att pröva på högskolestudier och studentlivet på Chalmers.

Varför skulle det vara dåligt? Dom får elever som är engagerade och tro mig, klarar du basåret blir resten lättare för det är inget enkelt basår. Sambon gick det och hon hade 4 dagar ledigt på 2 terminer (inklusive jul/nyår) men det pushade henne också att fortsätta
Citera
2007-07-20, 08:28
Medlem
smalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwolf
Varför skulle det vara dåligt? Dom får elever som är engagerade och tro mig, klarar du basåret blir resten lättare för det är inget enkelt basår. Sambon gick det och hon hade 4 dagar ledigt på 2 terminer (inklusive jul/nyår) men det pushade henne också att fortsätta

Nja, dåligt och dåligt, men det är ju lite konstigt att man mer eller mindre automatiskt kommer in på en utbildning efter basåret medans de som söker på sina gymnasiebetyg inte alls är garanterade några platser. Det stimulerar ju inte direkt studielusten under gymnasietiden.

Kommer alla som vill in på basåret eller är det hård konkurrens om de platserna? Är det lätt att komma in kan man ju glida hela vägen fram till civ. ing. bortsett från ett stressigt schema på basåret under ett år.
Citera
2007-07-20, 08:40
Medlem
Blackwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av small
Nja, dåligt och dåligt, men det är ju lite konstigt att man mer eller mindre automatiskt kommer in på en utbildning efter basåret medans de som söker på sina gymnasiebetyg inte alls är garanterade några platser. Det stimulerar ju inte direkt studielusten under gymnasietiden.

Kommer alla som vill in på basåret eller är det hård konkurrens om de platserna? Är det lätt att komma in kan man ju glida hela vägen fram till civ. ing. bortsett från ett stressigt schema på basåret under ett år.

Dom flesta som går basåret har toppbetyg men kommer ändå inte in på utbildningen så dom tar basåret och "slappar" sig igenom för dom har redan gjort kurserna, skrev samma sak längre upp men jag upprepar mig ändå

Det är konkurrens på basåret. Detta året höjde Chalmers platsantalet till 360st. Enligt VHS har det dessa kriterierna dom gick på:
BG 14,04
HA 0,5
HP 0,6

Alla 360 platser är satta för det var 846 som sökte. Av dessa 360 (skiljer sig alltid från år till år) kommer ett stort antal att hoppa av, ett antal som genomför det men hoppar av och ytterligare ett antal som kommer påbörja sin utbildning men hoppa av. Så bara för att det finns 360 basårs platser är det inte 360 utbildningsplatser som kommer tas nästa år av dom.

Därav att jag gillar basåret, det rensar ut ganska snabbt ut dom som inte kan genomföra utbildningarna.
Citera
2007-07-20, 08:44
Medlem
smalls avatar
Tack för klargörandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in